• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna

Wioletta Kakowska-Mehring
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)

Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.

Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko

Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.


- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.


- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.


- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.


Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.


International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Pytam się po co? (2)

    Takie inwestycje narażają na niepotrzebna konkurencje porty niemieckie . Niemcy są naszymi przyjaciółmi i niedoścignionym wzorem do naśladowania. Niemcy są naszymi wspanialymi nauczycielami demokracji. Powinnismy im okazywać wdzięczność. Takie inwestycje na pewno budzą ich niezadowolenie. Dlatego tak bardzo martwi mnie Polska awanturnicza polityka gospodarcza.

    • 15 6

    • Ze wschodu grupa Wagnera. Z zachodu grupa Webera.

      • 5 0

    • Czy rozumiesz, że Port musi mieć dojazd, a w tej lokalizacji jest to niemożliwe ?

      To też wina Tuska i Niemiec ?

      • 0 1

  • Brawo PIS (1)

    • 13 7

    • Brawo Koralewski. To jego zasługa, osobista. Tak słyszałem

      • 0 1

  • idą wybory (1)

    Pis dalej obiecuje molochy i inne dziwne rzeczy

    • 6 13

    • co obiecuje konkurencja

      "nasze" prawo i "naszą" demokrację?!

      Tym państwu dziękujemy.
      Następny proszę...

      • 3 0

  • POstkomuna wykończyła wszystko metodą na bankructwo

    a obecny rząd buduje. Jak to możliwe , że jednak można ?

    • 11 7

  • Ile to ja już wizualizacji widziałem.................

    A tam nadal piach.

    • 5 3

  • Jak zwykle

    Jak zwykle wizualizacje insynuacje prawdziwe miasto z marzeń, a Gdańsk napier...a tylko nowe inwestycje i się rozwija.

    • 3 3

  • W PRL -u była cenzura , a jak jest obecnie ????

    • 1 1

  • PO co nam port w Gdyni (2)

    jak mamy w Hamburgu

    • 14 6

    • Nikt ci nie

      mówił, że leki należy przyjmować regularnie?

      • 2 7

    • vce portu w Gdyni, szef pisu w radzie miasta w gdańsku, mówi Danzig (chyba)

      • 0 1

  • To opowieść

    najbliższe 20 lat. Koncepcja koncepcji, oferty do koncepcji korekcyjnej, wybór oferty, odwołanie przegranych oferentów, zatrzymanie prac, analiza komisji, covid-25, studium ekologicznych skutków koncepcji, konkurs na nową koncepcję, ważny, choć emerytowany już urzędnik UM ogłasza, że Port Zewnętrzny nie zaspokaja żadnych potrzeb mieszkańców, powrót do pierwszej koncepcji, w Gdańsku powstaje czwarty terminal, ogłoszenie, że w tej sytuacji......., wydłużenie mola Orłowie do 1,5 km, aby mieszkańcy Gdyni mieli poczucie, że ich miasto ma morski charakter i naprawdę coś znaczy.

    • 4 5

  • Apel do władz

    Czemu Samorząd lub Wojewoda nie wykorzysta narzędzi prawnych do powołania polskich spółek, które mógłyby zarządzać najbardziej dochodowymi podmiotami w Porcie Gdynia? Dlaczego Filipińczycy i Chińczycy będą zarabiać setki milionów złotych a polscy robole dostają 4 razy mniejsze pensje niż ich koledzy z zachodnich portów.
    Proszę zapytać BCT dlaczego ich posiłek regenarycyjny uwłacza podstawowej wiedzy dietetycznej oraz podstawówek sztuce serwowania posiłków? Dlaczego jak US Army ma na nabrzeżu kontenery socjalne z WC podczas gdy bctowcy musza jeździć samochodami do ubikacji lub używać tojek na końcu nabrzeża. To wstyd by azjatycki globalny operator zmuszał ludzi zwłaszcza kobiety do załatwiania potrzeb między kontenerami (zwłaszcza zima). Ale kto by w zarządzie Portu Gdynia SĄ przejmował się kontrolami i inspekcjami. BHP w BcT to wirtuozeria ślizgania się w strefie szarości przepisów prawa.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane