- 1 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (112 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (138 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (80 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (192 opinie)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna
Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.
Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego
![Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3487/150x100/3487151__c_0_0_2136_1494__kr.webp)
Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.
- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Szukasz powierzchni magazynowych w Trójmieście?
- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
![Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3486/150x100/3486162__kr.webp)
Kim są oferenci?
Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.
Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.
International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.
Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Miejsca
Opinie (154) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-30 11:35
No i pięknie
torowiska wymienione,
studium nad ochroną wiewiórów i nornic odrobione,
teraz tylko pocisnąć temat przedłużenia Janka W. i prosta droga do wysypania pirsu :)- 5 3
-
2023-06-30 11:43
Opinia wyróżniona
(1)
ul. Wiśniewskiego nie udźwignie transportu takiej ilości TIR-ów, które będa jechały na obwodnice.
- 26 10
-
2023-06-30 23:27
nie beda...
Jechac.
Tam sa tory.- 4 0
-
2023-06-30 11:51
ulica Wiśniewskiego padnie !
- 1 3
-
2023-06-30 11:56
Pięknie i w tym kierunku powinna iść Gdynia
bo ostatnie lata to jakiś marazm, no ale po co port tutaj jak jest w Hamburgu....powiedział by pewien pan
- 8 3
-
2023-06-30 11:58
już widzę płacz waszafki, że im piszczy z portu
- 9 0
-
2023-06-30 12:25
Super! (1)
Gdynianie i wejherowianie będą mieli dużo nowych miejsc pracy, oczywiście praca 3 zmianowa i za niewiele więcej niż najniższa krajowa.
- 4 2
-
2023-06-30 18:48
Nikt nikogo tam siła nie zatrudni.
- 0 0
-
2023-06-30 12:48
Za 3.5 miesiąca pożegnamy PISlam. (4)
Wtedy przyjdzie czas na ocenę stanu państwa, oszacować straty zrobione przez PiS. Trzeba będzie przygotować plan zatrzymania zadłużenia państwa. I dopiero wtedy można mysleć o realizacji poważnych projektów infrastrukturalnych.
- 8 10
-
2023-06-30 14:59
"dopiero wtedy można mysleć o realizacji poważnych projektów infrastrukturalnych." (2)
To w tej chwili nie masz pomysłów na takie "poważne projekty"?
No właśnie... Kłopotliwe słowo, program...- 5 2
-
2023-06-30 15:22
Rożnica (1)
Poważne projekty od projektów niepoważnych ogłaszanych ku uciesze gawiedzi różnią się tym, że mają finansowanie. A decyzja o ich realizacji wynika z logicznego procesu decyzyjnego a nie rojeń dziadka z kotem, który nie zauważył że się PRL skończył.
- 2 4
-
2023-06-30 16:51
powazne projekty wynikaja z marzen i idei
Popartychndoswiadczenie, znajomoscia rynku i umiejetnoscia przewwidywania...
Wiele lat kilku Brytoli chodzilo od miasta do miasta aby przekonac "wladcow" o celowosci budowy terminala. Byli rowniez w Gdyni, jako kolebce konteneryzacji.
Zostali wysmiani.
Gdans tez sie smial, ale co tam, niech australijski ekeryt umoczy...
Teraz pozostaje sie oblizywac.- 2 1
-
2023-06-30 21:59
Sie zasypie baseny i mieszkaniówka będzie.
Deweloperzy to kupią. Biała flota wystarczy. Trochę knajpek i git.
- 2 0
-
2023-06-30 12:48
Byle nie chińczycy. (1)
- 6 0
-
2023-06-30 20:44
może weź sobie firmę z izraela
- 0 1
-
2023-06-30 13:04
za 3,5 miesiąca obecny rząd będzie zaczynał swoją 3 kadencję (8)
co da możliwość kontynuacji dobrego rozwoju Polski co tak bardzo niepokoi zachodnich i wschodnich sąsiadów, którzy już by chętnie wrócili do resetu, a Polaków sprowadzili do roli niewolniczej siły roboczej i rynku zbytu dla tandety. NIGDY więcej PO -PSL u wladzy !! Jest to równoznaczne z biedą, masową emigracją zarobkową i końcem suwerenności. Słyszymy, że niemcy chcą nam rząd wybierać !! Szok.
- 11 9
-
2023-06-30 14:26
Nie stać mnie na dopalacze więc oglądam TVP. (3)
Fantazja, fantazja jest od tego żeby bawić się na całego...
- 1 7
-
2023-06-30 14:38
Nic oprócz inwektyw? (2)
TyPOwe . A może jakiś program dla Polski ?? Też nie ma??
- 5 2
-
2023-06-30 14:52
??? (1)
Gdzie tu widzisz inwektywy ?
- 2 3
-
2023-06-30 18:18
sugerowanie komus ulomnosci
Jest inwektywa...
Ale co moze o tym wiedziec milosnik rechotu, szydery i polewu?- 3 1
-
2023-06-30 19:28
taka prawda (2)
Wszem i wobec wiadomo , że do wygranej w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2015 r. rękę przyłożył prezydent Rosji Putin , oczywiscie nie osobiście , ale za jego zgodą i przy udziale agenyów Rosyjskich i współpracy Kaczyńskiego . Teraz coś za coś . 1 węgiel przynajmniej przez jedną kadencję , nie mniej niż 5 mln ton rocznie , było oczywiście więcej bo , aż 15 mln , tym rozłożono polskie górnictwo węglowe . Po drugie ropa płynie w tzw rurociągu przyjażni . Po trzecie część Lotosu sprzedane niby arabom , co jest nie prawdą , gdyż to nabył Putin rękoma Arabów . Po czwarte niby Węgierski Mol tj koncern paliwowy w 100 procentach , pod zarządami Putina tj Kaczyński sprzedał 419 stacj paliwowych w Polsce . Owe stacje mają prawo i muszą sprzedawać paliwo tylko i wyłącznie Rosyjskie . To jest tylko część , zapłaty Putinowi , za wygranie wyborów parlamentarnych w Polsce , Wybory oczywiście były sfałszowane. Jak parlamentarne , tak i prezydenckie. Jest to tylko część zobowiązań , jakich podjął się Kaczyński Jarosław . Przed nim samym ostrzegał jego ojciec p. Rajmund Kaczyński , cytuję ( nie dajcie władzy mojemu synowi Jarkowi , gdyż on rozłoży i rozkradnie Polskę i jej gospodarkę. Polacy wybór przy urnach wyborczych , jest w waszych rękach . Jeśli chcecie , aby w polsce rządził Putin i jego ludzie , to zagłosujecie na tych oszustów z PiS. Chyba , że jesteście Polakami i dobro ojczyzny Polskiej wam jest bliższe sercu Polaka , to głosujcie na wszystkich , tylko nie na tych oszustów Kaczyńskiego
- 2 5
-
2023-07-02 02:14
Prawie pełna zgoda - ale wybory nie zostały sfałszowane. Polacy serio dali się przekupić swoimi pieniędzmi. (1)
Pomógł w tym socjal typu 500+. Elektorat PIS-u to głównie niewykształceni ludzie, którzy nie umieją liczyć - nie wiedzą, że za np. takie 500+ dostali droższe paliwo, inflację oraz masę nowych, jawnych / niejawnych (np. mandaty) podatków, przez co za te 500+ płacą +1000 PLN. Co więcej nie mają pojęcia jak napięty jest w tej chwili budżet a także jakie jest zadłużenie tego kraju oraz czym to grozi Nie rozumieją, czym jest realny wzrost gospodarczy (wzrost PKP - inflacja), nie wiedzą, że się gospodarczo cofamy teraz. Nie wiedzą co to jest dochód realny (siła nabywcza, nie nominalna) a nawet czym w zasadzie jest inflacja i z czego wynika. Niestety panuje idiokracja.
- 0 3
-
2023-07-03 01:07
tak, tak... racjonalizuj...
Takich najlatwiej przerobic, grunt aby profesor z cenzusem powaznym glosem glupote wyglaszal... "Patologie" trzeba "kupowac", racjonalista zrobia to za darmo, broniac glupoty do upadlego. Bo profesor powiedzial i ja tez jestem prawie profesor, bo sie pod tym podpisalem. A potem wstyd sie przyznac do przerobienia i obrona glupoty jest jeszcze bardziej zaciekla. Bo za wszelka cene trzeba byc w ladniejszym i madrzejszym plemieniu...
Wydatki socjalne sa na calym swiecie. W Polsce to drobny ulamek kwot wydawanych w innych krajach. Na dodatek sa znacznie ciekawsze ich formy, jak kwoty wolne, ktore rownoez w Polsce zaczynaja dzialac. W ten sposob zarobilem wiecej niz rok temu i dostalem potezny zwrot nadplaty...- 1 0
-
2023-06-30 19:31
cud
Jak ty sobie radzisz z tak małym mózgiem ? Tylko siku ?
- 3 3
-
2023-06-30 14:07
Opinia wyróżniona
(1)
biedne rondo przy pomniku ofiar grudnia już się korkuje a co będzie później. Strach pomyśleć. Niech najpierw poprawią infrastrukturę drogową.
- 33 5
-
2023-07-01 11:23
Spokojnie,
MTM zrobi nam nowe drogi
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.