• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna

Wioletta Kakowska-Mehring
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)

Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.

Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko

Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.


- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.


- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.


- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.


Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.


International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • No i pięknie

    torowiska wymienione,
    studium nad ochroną wiewiórów i nornic odrobione,
    teraz tylko pocisnąć temat przedłużenia Janka W. i prosta droga do wysypania pirsu :)

    • 5 3

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    ul. Wiśniewskiego nie udźwignie transportu takiej ilości TIR-ów, które będa jechały na obwodnice.

    • 26 10

    • nie beda...

      Jechac.
      Tam sa tory.

      • 4 0

  • ulica Wiśniewskiego padnie !

    • 1 3

  • Pięknie i w tym kierunku powinna iść Gdynia

    bo ostatnie lata to jakiś marazm, no ale po co port tutaj jak jest w Hamburgu....powiedział by pewien pan

    • 8 3

  • już widzę płacz waszafki, że im piszczy z portu

    • 9 0

  • Super! (1)

    Gdynianie i wejherowianie będą mieli dużo nowych miejsc pracy, oczywiście praca 3 zmianowa i za niewiele więcej niż najniższa krajowa.

    • 4 2

    • Nikt nikogo tam siła nie zatrudni.

      • 0 0

  • Za 3.5 miesiąca pożegnamy PISlam. (4)

    Wtedy przyjdzie czas na ocenę stanu państwa, oszacować straty zrobione przez PiS. Trzeba będzie przygotować plan zatrzymania zadłużenia państwa. I dopiero wtedy można mysleć o realizacji poważnych projektów infrastrukturalnych.

    • 8 10

    • "dopiero wtedy można mysleć o realizacji poważnych projektów infrastrukturalnych." (2)

      To w tej chwili nie masz pomysłów na takie "poważne projekty"?
      No właśnie... Kłopotliwe słowo, program...

      • 5 2

      • Rożnica (1)

        Poważne projekty od projektów niepoważnych ogłaszanych ku uciesze gawiedzi różnią się tym, że mają finansowanie. A decyzja o ich realizacji wynika z logicznego procesu decyzyjnego a nie rojeń dziadka z kotem, który nie zauważył że się PRL skończył.

        • 2 4

        • powazne projekty wynikaja z marzen i idei

          Popartychndoswiadczenie, znajomoscia rynku i umiejetnoscia przewwidywania...

          Wiele lat kilku Brytoli chodzilo od miasta do miasta aby przekonac "wladcow" o celowosci budowy terminala. Byli rowniez w Gdyni, jako kolebce konteneryzacji.
          Zostali wysmiani.
          Gdans tez sie smial, ale co tam, niech australijski ekeryt umoczy...

          Teraz pozostaje sie oblizywac.

          • 2 1

    • Sie zasypie baseny i mieszkaniówka będzie.

      Deweloperzy to kupią. Biała flota wystarczy. Trochę knajpek i git.

      • 2 0

  • Byle nie chińczycy. (1)

    • 6 0

    • może weź sobie firmę z izraela

      • 0 1

  • za 3,5 miesiąca obecny rząd będzie zaczynał swoją 3 kadencję (8)

    co da możliwość kontynuacji dobrego rozwoju Polski co tak bardzo niepokoi zachodnich i wschodnich sąsiadów, którzy już by chętnie wrócili do resetu, a Polaków sprowadzili do roli niewolniczej siły roboczej i rynku zbytu dla tandety. NIGDY więcej PO -PSL u wladzy !! Jest to równoznaczne z biedą, masową emigracją zarobkową i końcem suwerenności. Słyszymy, że niemcy chcą nam rząd wybierać !! Szok.

    • 11 9

    • Nie stać mnie na dopalacze więc oglądam TVP. (3)

      Fantazja, fantazja jest od tego żeby bawić się na całego...

      • 1 7

      • Nic oprócz inwektyw? (2)

        TyPOwe . A może jakiś program dla Polski ?? Też nie ma??

        • 5 2

        • ??? (1)

          Gdzie tu widzisz inwektywy ?

          • 2 3

          • sugerowanie komus ulomnosci

            Jest inwektywa...
            Ale co moze o tym wiedziec milosnik rechotu, szydery i polewu?

            • 3 1

    • taka prawda (2)

      Wszem i wobec wiadomo , że do wygranej w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2015 r. rękę przyłożył prezydent Rosji Putin , oczywiscie nie osobiście , ale za jego zgodą i przy udziale agenyów Rosyjskich i współpracy Kaczyńskiego . Teraz coś za coś . 1 węgiel przynajmniej przez jedną kadencję , nie mniej niż 5 mln ton rocznie , było oczywiście więcej bo , aż 15 mln , tym rozłożono polskie górnictwo węglowe . Po drugie ropa płynie w tzw rurociągu przyjażni . Po trzecie część Lotosu sprzedane niby arabom , co jest nie prawdą , gdyż to nabył Putin rękoma Arabów . Po czwarte niby Węgierski Mol tj koncern paliwowy w 100 procentach , pod zarządami Putina tj Kaczyński sprzedał 419 stacj paliwowych w Polsce . Owe stacje mają prawo i muszą sprzedawać paliwo tylko i wyłącznie Rosyjskie . To jest tylko część , zapłaty Putinowi , za wygranie wyborów parlamentarnych w Polsce , Wybory oczywiście były sfałszowane. Jak parlamentarne , tak i prezydenckie. Jest to tylko część zobowiązań , jakich podjął się Kaczyński Jarosław . Przed nim samym ostrzegał jego ojciec p. Rajmund Kaczyński , cytuję ( nie dajcie władzy mojemu synowi Jarkowi , gdyż on rozłoży i rozkradnie Polskę i jej gospodarkę. Polacy wybór przy urnach wyborczych , jest w waszych rękach . Jeśli chcecie , aby w polsce rządził Putin i jego ludzie , to zagłosujecie na tych oszustów z PiS. Chyba , że jesteście Polakami i dobro ojczyzny Polskiej wam jest bliższe sercu Polaka , to głosujcie na wszystkich , tylko nie na tych oszustów Kaczyńskiego

      • 2 5

      • Prawie pełna zgoda - ale wybory nie zostały sfałszowane. Polacy serio dali się przekupić swoimi pieniędzmi. (1)

        Pomógł w tym socjal typu 500+. Elektorat PIS-u to głównie niewykształceni ludzie, którzy nie umieją liczyć - nie wiedzą, że za np. takie 500+ dostali droższe paliwo, inflację oraz masę nowych, jawnych / niejawnych (np. mandaty) podatków, przez co za te 500+ płacą +1000 PLN. Co więcej nie mają pojęcia jak napięty jest w tej chwili budżet a także jakie jest zadłużenie tego kraju oraz czym to grozi Nie rozumieją, czym jest realny wzrost gospodarczy (wzrost PKP - inflacja), nie wiedzą, że się gospodarczo cofamy teraz. Nie wiedzą co to jest dochód realny (siła nabywcza, nie nominalna) a nawet czym w zasadzie jest inflacja i z czego wynika. Niestety panuje idiokracja.

        • 0 3

        • tak, tak... racjonalizuj...

          Takich najlatwiej przerobic, grunt aby profesor z cenzusem powaznym glosem glupote wyglaszal... "Patologie" trzeba "kupowac", racjonalista zrobia to za darmo, broniac glupoty do upadlego. Bo profesor powiedzial i ja tez jestem prawie profesor, bo sie pod tym podpisalem. A potem wstyd sie przyznac do przerobienia i obrona glupoty jest jeszcze bardziej zaciekla. Bo za wszelka cene trzeba byc w ladniejszym i madrzejszym plemieniu...
          Wydatki socjalne sa na calym swiecie. W Polsce to drobny ulamek kwot wydawanych w innych krajach. Na dodatek sa znacznie ciekawsze ich formy, jak kwoty wolne, ktore rownoez w Polsce zaczynaja dzialac. W ten sposob zarobilem wiecej niz rok temu i dostalem potezny zwrot nadplaty...

          • 1 0

    • cud

      Jak ty sobie radzisz z tak małym mózgiem ? Tylko siku ?

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    biedne rondo przy pomniku ofiar grudnia już się korkuje a co będzie później. Strach pomyśleć. Niech najpierw poprawią infrastrukturę drogową.

    • 33 5

    • Spokojnie,

      MTM zrobi nam nowe drogi

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane