- 1 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (110 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (138 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (80 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (192 opinie)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna
Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.
Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).
Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko
Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.
- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Tu znajdziesz lokal dla twojej firmy
- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.
- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?
Kim są oferenci?
Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.
Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.
International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.
Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Miejsca
Opinie (154) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-30 19:07
Gdzie jest vce prezes (1)
Wypowiada się jakiś Wicka, a vce prezesa od spraw technicznych i majątkowych nie słychać. Nie dopuszczają go do głosu, czy może juz spłacił długi i może oddać się z powrotem radzie miasta Gdańsk. Pisiulek nasz kochany. "Garsonko ty moja".
- 2 5
-
2023-06-30 19:11
Przy okazji: od pewnego czasu na stronie Portu Gdynia brak życiorysów zawodowych kochanych prezesów.
- 2 0
-
2023-06-30 21:37
Po co w Gdyni?
W Gdyni nie ma miejsca, będzie problem z dojazdem i wiele innych. Gdańsk rozbudowuje terminal, jest świetna infrastruktura dokola. Szkoda pradu na Gdynię.
- 3 7
-
2023-06-30 21:46
port zewnetrzny (1)
Ci rozgarnieci co protestuja a transport koleja kontenerowcow to pies/Ci z gdanska jak zawsze to szczekają
- 6 1
-
2023-07-02 02:18
Mi to wisi - jestem z Gdańska.
Życzę powodzenia w: 1/ Stawianiu tak dużego portu koło centrum miasta. 2/ Wpuszczeniu takiej ilości TIR-ów na Janka Wiśniewskiego i Polską (droga czerwona nawet tutaj nie pomoże).
Nie ma nic złego w koncepcji budowy portu zewnętrznego w Gdyni - ten powinien powstać już dawno. Problemem jest, że będzie po złej stronie kanału - powinien być w okolicach Oksywia.
Bawcie się dobrze tam w Gdyni :)- 0 0
-
2023-06-30 21:48
maly bład -chodzio kontenery co przywioza kontenerowce/Pozdrawiam pajaców
- 3 0
-
2023-07-01 02:57
Uważam ,
że Gdynia nie powinna konkurować z Gdańskiem w tym zakresie. Gdańsk ma o wiele lepsze warunki do rozwoju transportu kontenerowego. Gdynia zakorkuje się na lądzie. Ponadto trzeba sprawdzić czy pod ofertami nie kryją się Chińczycy.Istnieje realne zagrożenie przejęcia inwestycji na własność.
- 3 4
-
2023-07-01 10:25
To wielka zasługa PIS, prawdziwi patrioci, dbają o Polskę i jej rozwój (1)
- 6 3
-
2023-07-02 02:20
Ty, ale jeszcze nic nawet nie wybudowano XD
- 0 0
-
2023-07-01 11:24
Jestem zasmucony faktem,
że MTM nie wziął udziału w przetargu
- 1 3
-
2023-07-01 13:41
dom publiczny
ups publiczny terminal
- 1 1
-
2023-07-02 01:24
Bardzo zła lokalizacja !
Port zewnętrzny w Gdyni powinien być zlokalizowany po drugiej stronie kanału, czyli gdzieś w okolicach Oksywia. Obecna lokalizacja nie dość, że będzie MEGA uciążliwa dla miasta, to jeszcze nie ma prawa być drożna pod kątem dowozów / odwozów - nawet Droga Czerwona nie sprawi, że będzie. Życzę powodzenia we wpuszczeniu takiej ilości TIRów na Janka Wiśniewskiego XD
- 0 1
-
2023-07-02 07:36
super
a jak dojada tam tiry ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.