• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lutego 2024, godz. 09:05 
Opinie (96)
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych - dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo - co ciekawe - o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".

Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.


Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?"

- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
  • konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
  • firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.


Projekt rozbudowy "na wodzie" miał też Port Gdańsk, ale z powodu braku zainteresowania inwestorów plan zawieszono. O dziwo z gdyńskim projektem jest inaczej, choć wciąż brakuje najważniejszego elementu w infrastrukturze, czyli Drogi Czerwonej. O Port Zewnętrzny toczy się gorąca rywalizacja.

Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie? Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?

Od kilku miesięcy w dużych portalach informacyjnych ukazują się publikacje, które próbują wpłynąć na atmosferę wokół tego postępowania. Główny przekaz jest taki, że zagraża nam chiński kapitał. To z kolei byłoby źle widziane przez USA. W materiałach o chińskich "pazurach i smokach" wypowiadają się eksperci od wojskowości, NATO, ambasadorzy i doradcy różnej maści.

Faktycznie w przetargu startuje chiński Hutchison Ports Poland (z Hong Kongu) prowadzący od lat Gdynia Container Terminal, czyli jeden z gdyńskich terminali kontenerowych. Z kolei współwłaścicielem Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. ma być państwowy chiński gigant budowlany, objęty w 2020 r. sankcjami USA. W jednym z konsorcjum występuje Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, jak informują portale, firma "powiązana kapitałowo i biznesowo z państwową firmą z Chin".


Trzeba jednak też zauważyć, że w tych konsorcjach pojawiają się też firmy z Francji (grupa CMA CGM i Wielkiej Brytanii (Port of Felixstowe Limited), ale ten wątek nie przebija się w publikacjach.

Jedynym oferentem bez "chińskiego pierwiastka" - co podkreślają autorzy alarmistycznych publikacji - jest filipiński International Container Terminal Services Inc., który prowadzi od lat BCT, czyli drugi terminal kontenerowy w Porcie Gdynia (po sąsiedzku z GCT). Tu z kolei pojawia się "pierwiastek amerykański". Udziałowcami w ICTS są Amerykanie. To właśnie BCT ma też kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.

Przetarg zapowiada się więc ciekawie. A im więcej rywalizacji i emocji, być może więcej uda się... ugrać. Przed nowymi władzami Port Gdynia stoi więc nie lada wyzwanie. W obecnej sytuacji geopolitycznej stosunek do chińskiego kapitału w Europie bardzo się zmienił. Niewątpliwie niezbędna jest ostrożność w podejmowaniu decyzji o współpracy. To jednak powinny ocenić właściwe służby.


Wybór partnera to niejedyny punkt w realizacji Portu Zewnętrznego. Potrzebna jest też infrastruktura towarzysząca. W styczniu ogłoszono, że Port w Gdyni znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.

W międzyczasie dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wspólnie z zarządem Portu Gdynia ogłosił postępowanie na wybór wykonawcy falochronów w formule zaprojektuj i wybuduj. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 23 lutego 2024 r.

Miejsca

Opinie (96) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    a nie mozna jak z Lotosem?,umowa z przeorem,a pozostalych ofert nie otwierac!

    • 4 11

    • Czyli z kim? (1)

      • 3 0

      • pisze wyraznie!,z kosciolem poprzednicy najlepsze interesy robili!

        • 0 7

    • Co Ty bredzisz, kodziarzu?

      • 1 2

  • (6)

    Zakaz odbierania przez tiry-tylko wszystko na pociagi bo inaczej to sie wszystko na amen zatka

    • 37 12

    • KTO (2)

      buduje duży port w srodku miasta polacy . kto buduje kosztowne lotnisko cpk -polacy kto buduje /potrzebny/ przekop -polacy .kto budje podział narodu i namawia do nienawiści - polacy z pis -U I KK

      • 2 25

      • port powstał przed miastem

        • 14 2

      • Sasza, popracuj nad językiem polskim...

        • 3 0

    • Tak to właśnie powinno wyglądac. Na pociągi i przeładunek na TIRy za miastem.

      • 5 0

    • A.

      I tak się zatka, bo wszyscy utkną na przejazdach ;) W końcu to Gdynia...

      • 1 0

    • Po co przeżywać

      Tusk tego nie wybuduje

      • 0 0

  • (2)

    Niesamowite. Jak oni są w stanie zbudować taką "wyspę".

    • 6 2

    • pewnie tak jak w Gdansku

      • 6 0

    • technologia znana od 100 conajmniej lat.

      stosowana obecnie na masową skalę.

      • 1 0

  • Zobaczymy (6)

    Grunt, że są chętni. Ta inwestycja jest konieczna i paradoksalnie nie taka droga w budowie, np. w porównaniu do terminala w Świnoujściu (który zresztą też powinien powstać).

    • 59 4

    • Gdynia - tak, Gdańsk - tak, Świnoujście- nie (3)

      Projekty rozbudowy przez zalądowienie zatoki są finansowo racjonalne, natomiast projekt w Świnoujściu to ok 10 mld zł na terminal o podobnych możliwościach co Gdyński port zewnętrzny, którego koszt szacowany jest na 3-4 mld. Pierwotne szacunki kosztu portu centralnego to było 10-11 mld - teraz pewnie około 14-15mld za port o zdolności przeładunkowej >50 mln ton. Jak dla mnie rachunek jest prosty, najpierw zrobić najsensowniejsze inwestycje, a potem uszczęśliwiać każdy region. Bo się zaraz budżet zatka tymi przekopami w każdej nadmorskiej gminie, a nic sensownego z tego nie bedzie

      • 8 8

      • tylko jest jedno małe ale (2)

        Na razie jest dobra koniunktura na budowę Świnoujścia, bo jest szansa na przejęcie ruchu północ - południe w tej części Bałtyku. Gdy będziemy zwlekać, zrobią to Niemcy i będzie pozamiatane.

        Więc proste rachunki nie bardzo mają tu zastosowanie.

        • 1 0

        • Czy Ty wiesz o czym piszesz? (1)

          A możesz ten ruch północ-południe dla Świnoujścia skwantyfikować w jednostkach TEU?
          Póki co jeden od lat działający w Szczecinie terminal kontenerowy ledwo wiąże koniec z końcem. Tam nie ma produkcji i rynku.
          Przejrzyj informacje nt. rynku dla tego terminalu publikowane przez Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście przed 2022 rokiem. Jako jeden z głównych czynników wskazywali 50% obrotów tzw. transhipmentiwych, czyli w tranzycie morskim, który miał iść głównie do Rosji. Po rozpętaniu przez Rosję wojny w Ukrainie i nałożeniu sankcji na Rosję, zmienili narrację i zaczęli pisać o rzekomych potokach kontenerów z regionu Berlina i dalej Czech, zachodniej Polski. Tyle, że zapomnieli i o drogach dojazdowych i o geografii. Z Berlina do Hamburga mniej więcej jest taka sama odległość jak do Świnoujścia, a dojecgać znacznie łatwiej.
          To jest MIŚ jeszcze większy niż przekop Mierzei, ale razem z niepotrzebnym torem podejściowym, będzie nas wszystkich kosztować co najmniej 5-6 razy tyle. Za kilka lat trzeba będzie z tego rozliczać i poprzedniego i obecnego ministra.

          • 1 1

          • to samo powtarzano o Gdańsku i Gdyni

            DCT zamknął te twarze...
            Choć jedyny terminal kontenerowy, który zbankrutował, był właśnie w... Gdańsku.

            Możliwości rodzą możliwości, a o chleb trzeba walczyć, bo nikt go do miski nie włoży...
            Jak się to urzędnikom wydaje.

            • 1 0

    • "...paradoksalnie nie taka droga w budowie..."

      Już budowa DCT powinna dać do myślenia, jak dobry to jest interes...
      Inwestorzy zrealizowali zyski w połowie czasu dzierżawy...

      W stosunku do przepływającego pieniądza takie inwestycje są groszowe,

      • 1 0

    • Kolejne ministry są ze Szczecina

      Przypadek?

      • 2 0

  • Jeden Zarząd portu gdynia -gdańsk (4)

    Kiedy wreszcie jeden Zarząd portu gdynia -gdańsk ?

    Kiedy wreszcie pełna koordynacja działań w porcie w Trójmieście?
    Mniej stołków = więcej współpracy !!!

    • 15 15

    • (1)

      Jestem za. Dwa duże porty obok siebie. Stworzyć jeden zarząd, który będzie zarządzał oboma portami i zamiast rywalizować będzie kooperacja.

      • 6 9

      • centralizację znamy

        i do niej nie tęsknimy.

        • 4 0

    • współpracują partnerzy a nie podwładni

      kto broni współpracy?

      Tylko zakorzeniona w Gdańsku polityka "psa ogrodnika"...

      • 4 1

    • nigdy

      nigdy

      • 1 0

  • Już to widzę jak ten rząd zrobi cokolwiek dla rozwoju polskich portów (1)

    Już powiedzieli, że nie będzie pogłębiania Odry, portu kontenerowego w Świnoujściu, CPK, Atomu itd, bo to wszystko pisowska gigantomania.

    • 22 12

    • Nie kłam

      • 7 5

  • Opinia wyróżniona

    Zasadniczo to partner z ChRL byłby najlepszym wyjściem, bo gwarantuje stały przepływ towarów (5)

    skoro Chiny nadal są i będą w przewidywalnej przyszłości globalnym graczem i jedną z głównych gospodarek, jak na razie nastawionych na eksport.

    • 7 8

    • (3)

      Z punktu widzenia bezpieczeństwa Państwa to chyba nie najlepszy pomysł aby kluczowym elementem infrastruktury zarządzali Chińczycy. I tak już szpiegują na bieżąco a w razie najgorszego opowiedzą się za ruskimi a nie Europą.

      • 7 2

      • ja piszę o czymś innym, także w aspekcie problemów Gdańska (2)

        Jeśli Chiny produkują i wysyłają towar i mają statki i mają terminal, to są zainteresowani jako właściciel całej linii, by wykorzystać wszystkie elementy.

        Tymczasem jeśli jest się tylko operatorem, to można można utracić klientów na rzecz jakiegoś Hamburga

        • 0 1

        • Sugestywna opinia (1)

          Bo w gruncie rzeczy transport to także polityka przez duże "P".

          • 1 0

          • wszystko może być polityką, albo ekonomią

            jesli jest polityką, to zachowuje się stabilność w czasach nierównowagi rynkowej

            • 0 0

    • Chiny - autorytarny, niestabilny partner

      nie będą, producja przenosi się do Indii. Jedyne co jest na horyzoncie z Chinami, to wojna.

      • 1 0

  • Taki port to ingerencja w planetę, cios dla klimatu, może naruszyć bioróżnorodność wód zatoki (1)

    Po co dublować infrastrukturę która jest w Niemczech? Tam są świetne, nowoczesne porty i szybkie autostrady. Możemy korzystać z portów naszych sąsiadów

    • 15 32

    • Znowu ten frustrat. Idź do lekarza po leki psycholu. Ile PiS płaci ci za wpis? Czy masz tylko wdzięczność prezeska, któremu już rozum nie styka z realnym światem?

      • 3 6

  • Jak poprzednio był premierem, to w Gdyni nie było żadnej dużej inwestycji (3)

    Mało tego, bez mrugnięcia okiem zamknął stocznię w Gdyni. Nie wierzę, że pozwoli cokolwiek zbudować tym bardziej, że to konkurencja dla Hamburga.

    • 22 6

    • (2)

      Zamknął, bo rząd PiS udzielił niedozwolonej pomocy publicznej, stocznia musiała zwrócić pieniądze i upadła. Podobnie jak lotnisko w Kosakowie czy tam Babich Dołach, wszystko jedno.

      • 4 7

      • W obu przypadkach polski rząd mógł się odwoływać! Inne kraje nieustannie udzielają pomocy swoim stoczniom i stocznie dalej istnieją. Ale rozumiem, po co nam stocznie i lotniska, jak są w Niemczech!

        • 6 0

      • za to te same numery rząd niemiecki może odwalać...

        ...ze stoczniami i portami wschodnich Niemiec??!

        • 2 0

  • A jak Port zamierza wywieźć cały towar z przeładunku (6)

    Już dziś jak przypływa prom do terminala koło Dworca Morskiego to korek sięga Gdyni Stoczni i dalej Janka Wiśniewskiego jest zatkana. Do tego dochodzi przeładunek zboża i miejmy nadzieje że nie długo skończy się przeładunek węgla i transport samochodowy z tym związany. Budowanie terminali przeładunkowych w pobliżu centrum miasta to najgorsza rzecz jaka można sobie wymyśleć. Gdańsk gdzie posiada Terminal głęboko wodny na obrzeżu miasta - teren portu północnego, posiada dość dobrą infrastrukturę transportową co pozwala na niezakłócone przeładunki i spełnienie wymagań logistycznych firm odbierających towar. Ponadto takie usytuowanie i wyjazd właściwie na końcu Obwodnicy Trójmiejskiej pozwala na szybkie dotarcie do Autostrady A1. A co ma Gdynia. Ulica Polska, która jest wielkim magazynem. Ulica J. Wiśniewskiego z wiaduktem, który już ledwo wytrzymuje tak duże potoki samochodów. I na koniec Estakada Kwiatkowskiego, która wymaga gruntownego remontu. Dalej wyjazd na Obwodnicę Trójmiasta wiecznie zakorkowaną, gdzie przejechanie ok 30 km zajmuje 1,5 godziny i więcej. Jeśli ktoś z Gdyni chce zrobić Haba przeładunkowego jak np. Hamburg, to pomylił się o jakieś 20 lat. A jeśli to ma być port na miarę naszych możliwości, to jak zwykle budujemy coś, a później coś się tam dorobi, wybuduje nowe drogi dojazdy. No i na koniec oczywiście przedsięwzięcie nie jest uciążliwe dla mieszkańców Gdyni przecież wszystko wyjedzie i wjedzie do portu koleją, a samochody transportujące przeładunek to sprawa marginalna.

    • 23 12

    • czyli co... (1)

      Zamknąć port w Gdyni? Zamknąć wszystko, bo jest Gdańsk? Ten sam Gdańsk, który traci loop-y bo nie wyrabia się z puszkami? Z dyrektorem-idi*otą za sterami BalticHub? Zamykamy port, bo korki? Myślę, że bardziej uciążliwy dla Gdynian będzie brak miejsc pracy w porcie, jak go już gdańszczanie zamkną...

      • 10 0

      • dopiero w 2026. A gdzie budowa? Zanim powstaną drogi dojazdowe, port będzie juz działał od kilku lat.

        • 2 3

    • Nie będzie korków bo samochodów prywatnych będzie co kot napłakał

      Podatki od spalinowców, koszty elektryków bo prąd będzie 8 razy droższy niż w świecie, więc ciężarówki się zmieszczą.

      • 0 1

    • Gdynia ma też swietne warunki i może wyjsć na zatokę oraz Mosty i Mechelinki oraz Rewę

      • 3 1

    • Przeprowadziłeś się na Szadółki i teraz wychwalasz swoje nowe miasto?

      • 2 0

    • budowanie mieszkaniówki w pobliżu funkcjonujących terminali przeładunkowych

      Jest najgorszym pomysłem na jaki mogli wpaść zarządcy miasta oraz skrajna nieodpowiedzialnością wobec mieszkańców oraz ewentualnych nabywców tych mieszkań.

      Teren Poru Północnego może i ma mniejsze problemy z powodu nieodpowiedzialnego sąsiedztwa, ale jest jedyna alternatywą. Co ma oczywiste negatywne strony, bo centralizację i jej właściwości znamy i nie lubimy.

      Jest bardzo niewiele miejsc dogodnych do budowy portów i tak się składa, że oba są nad Zatoką Gdańską. To zaledwie parę kilometrów w Gdańsku i Gdyni. Jeżeli chcemy zarabiać, nie wolno tego marnować.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane