- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (146 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca
Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych - dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo - co ciekawe - o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".
Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.
Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?"
- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
- konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
- konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
- firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
- firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
Projekt rozbudowy "na wodzie" miał też Port Gdańsk, ale z powodu braku zainteresowania inwestorów plan zawieszono. O dziwo z gdyńskim projektem jest inaczej, choć wciąż brakuje najważniejszego elementu w infrastrukturze, czyli Drogi Czerwonej. O Port Zewnętrzny toczy się gorąca rywalizacja.
Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?
Od kilku miesięcy w dużych portalach informacyjnych ukazują się publikacje, które próbują wpłynąć na atmosferę wokół tego postępowania. Główny przekaz jest taki, że zagraża nam chiński kapitał. To z kolei byłoby źle widziane przez USA. W materiałach o chińskich "pazurach i smokach" wypowiadają się eksperci od wojskowości, NATO, ambasadorzy i doradcy różnej maści.
Faktycznie w przetargu startuje chiński Hutchison Ports Poland (z Hong Kongu) prowadzący od lat Gdynia Container Terminal, czyli jeden z gdyńskich terminali kontenerowych. Z kolei współwłaścicielem Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. ma być państwowy chiński gigant budowlany, objęty w 2020 r. sankcjami USA. W jednym z konsorcjum występuje Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, jak informują portale, firma "powiązana kapitałowo i biznesowo z państwową firmą z Chin".
Trzeba jednak też zauważyć, że w tych konsorcjach pojawiają się też firmy z Francji (grupa CMA CGM i Wielkiej Brytanii (Port of Felixstowe Limited), ale ten wątek nie przebija się w publikacjach.
Jedynym oferentem bez "chińskiego pierwiastka" - co podkreślają autorzy alarmistycznych publikacji - jest filipiński International Container Terminal Services Inc., który prowadzi od lat BCT, czyli drugi terminal kontenerowy w Porcie Gdynia (po sąsiedzku z GCT). Tu z kolei pojawia się "pierwiastek amerykański". Udziałowcami w ICTS są Amerykanie. To właśnie BCT ma też kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.
Przetarg zapowiada się więc ciekawie. A im więcej rywalizacji i emocji, być może więcej uda się... ugrać. Przed nowymi władzami Port Gdynia stoi więc nie lada wyzwanie. W obecnej sytuacji geopolitycznej stosunek do chińskiego kapitału w Europie bardzo się zmienił. Niewątpliwie niezbędna jest ostrożność w podejmowaniu decyzji o współpracy. To jednak powinny ocenić właściwe służby.
Wybór partnera to niejedyny punkt w realizacji Portu Zewnętrznego. Potrzebna jest też infrastruktura towarzysząca. W styczniu ogłoszono, że Port w Gdyni znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.
W międzyczasie dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wspólnie z zarządem Portu Gdynia ogłosił postępowanie na wybór wykonawcy falochronów w formule zaprojektuj i wybuduj. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 23 lutego 2024 r.
Miejsca
Opinie (96) 4 zablokowane
-
2024-02-21 17:29
Opinia wyróżniona
Droga Czerwona
Droga Czerwona jest najważniejszym elementem, bez którego praca portu i jego rozbudowa doprowadzą do kompletnego paraliżu. Dziwię się że droga czerwona nie jest priorytetowym zadaniem rządu. Wybudują te 9km na deser?
- 2 1
-
2024-02-20 20:09
Opinia wyróżniona
Droga czerwona to może być za mało. Korki jakie mogą się na niej generować przez ruch samych ciężarówek z kontenerami połączony już z tymi ze zbożem, węglem i pozostałymi dwoma terminalami może sparaliżować miasto. Tutaj jest potrzebna bezpośrednia trasa z obwodnicą. A sama obwodnica musi zostać mocno poszerzona.
Ruch aglomeracyjny, osobowyDroga czerwona to może być za mało. Korki jakie mogą się na niej generować przez ruch samych ciężarówek z kontenerami połączony już z tymi ze zbożem, węglem i pozostałymi dwoma terminalami może sparaliżować miasto. Tutaj jest potrzebna bezpośrednia trasa z obwodnicą. A sama obwodnica musi zostać mocno poszerzona.
Ruch aglomeracyjny, osobowy i towarowy zakorkuje nas, bo nie mamy odpowiednich dróg, a te projektowane są zbyt miejskie(skrzyżowania, sygnalizacja świetlna, przejścia dla pieszych).- 4 4
-
2024-02-20 13:52
Opinia wyróżniona
połaczyć (2)
Gdynię i Gdansk w jeden zespół portowy!
- 2 8
-
2024-02-21 19:31
Ustawę trzeba zmienić!
- 0 0
-
2024-02-21 11:50
Won za Don ruski trollu!
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2024-02-20 09:08
(3)
a nie mozna jak z Lotosem?,umowa z przeorem,a pozostalych ofert nie otwierac!
- 4 11
-
2024-02-20 09:36
Czyli z kim? (1)
- 3 0
-
2024-02-20 09:39
pisze wyraznie!,z kosciolem poprzednicy najlepsze interesy robili!
- 0 7
-
2024-02-20 13:56
Co Ty bredzisz, kodziarzu?
- 1 2
-
2024-02-20 09:17
(6)
Zakaz odbierania przez tiry-tylko wszystko na pociagi bo inaczej to sie wszystko na amen zatka
- 37 12
-
2024-02-20 10:42
KTO (2)
buduje duży port w srodku miasta polacy . kto buduje kosztowne lotnisko cpk -polacy kto buduje /potrzebny/ przekop -polacy .kto budje podział narodu i namawia do nienawiści - polacy z pis -U I KK
- 2 25
-
2024-02-20 10:47
port powstał przed miastem
- 14 2
-
2024-02-20 13:54
Sasza, popracuj nad językiem polskim...
- 3 0
-
2024-02-20 12:01
Tak to właśnie powinno wyglądac. Na pociągi i przeładunek na TIRy za miastem.
- 5 0
-
2024-02-20 14:33
A.
I tak się zatka, bo wszyscy utkną na przejazdach ;) W końcu to Gdynia...
- 1 0
-
2024-02-20 18:39
Po co przeżywać
Tusk tego nie wybuduje
- 0 0
-
2024-02-20 09:23
(2)
Niesamowite. Jak oni są w stanie zbudować taką "wyspę".
- 6 2
-
2024-02-20 09:45
pewnie tak jak w Gdansku
- 6 0
-
2024-02-20 23:53
technologia znana od 100 conajmniej lat.
stosowana obecnie na masową skalę.
- 1 0
-
2024-02-20 09:30
Zobaczymy (6)
Grunt, że są chętni. Ta inwestycja jest konieczna i paradoksalnie nie taka droga w budowie, np. w porównaniu do terminala w Świnoujściu (który zresztą też powinien powstać).
- 59 4
-
2024-02-20 11:25
Gdynia - tak, Gdańsk - tak, Świnoujście- nie (3)
Projekty rozbudowy przez zalądowienie zatoki są finansowo racjonalne, natomiast projekt w Świnoujściu to ok 10 mld zł na terminal o podobnych możliwościach co Gdyński port zewnętrzny, którego koszt szacowany jest na 3-4 mld. Pierwotne szacunki kosztu portu centralnego to było 10-11 mld - teraz pewnie około 14-15mld za port o zdolności przeładunkowej >50 mln ton. Jak dla mnie rachunek jest prosty, najpierw zrobić najsensowniejsze inwestycje, a potem uszczęśliwiać każdy region. Bo się zaraz budżet zatka tymi przekopami w każdej nadmorskiej gminie, a nic sensownego z tego nie bedzie
- 8 8
-
2024-02-20 17:01
tylko jest jedno małe ale (2)
Na razie jest dobra koniunktura na budowę Świnoujścia, bo jest szansa na przejęcie ruchu północ - południe w tej części Bałtyku. Gdy będziemy zwlekać, zrobią to Niemcy i będzie pozamiatane.
Więc proste rachunki nie bardzo mają tu zastosowanie.- 1 0
-
2024-02-20 17:57
Czy Ty wiesz o czym piszesz? (1)
A możesz ten ruch północ-południe dla Świnoujścia skwantyfikować w jednostkach TEU?
Póki co jeden od lat działający w Szczecinie terminal kontenerowy ledwo wiąże koniec z końcem. Tam nie ma produkcji i rynku.
Przejrzyj informacje nt. rynku dla tego terminalu publikowane przez Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście przed 2022 rokiem. Jako jeden z głównych czynników wskazywali 50% obrotów tzw. transhipmentiwych, czyli w tranzycie morskim, który miał iść głównie do Rosji. Po rozpętaniu przez Rosję wojny w Ukrainie i nałożeniu sankcji na Rosję, zmienili narrację i zaczęli pisać o rzekomych potokach kontenerów z regionu Berlina i dalej Czech, zachodniej Polski. Tyle, że zapomnieli i o drogach dojazdowych i o geografii. Z Berlina do Hamburga mniej więcej jest taka sama odległość jak do Świnoujścia, a dojecgać znacznie łatwiej.
To jest MIŚ jeszcze większy niż przekop Mierzei, ale razem z niepotrzebnym torem podejściowym, będzie nas wszystkich kosztować co najmniej 5-6 razy tyle. Za kilka lat trzeba będzie z tego rozliczać i poprzedniego i obecnego ministra.- 1 1
-
2024-02-20 23:33
to samo powtarzano o Gdańsku i Gdyni
DCT zamknął te twarze...
Choć jedyny terminal kontenerowy, który zbankrutował, był właśnie w... Gdańsku.
Możliwości rodzą możliwości, a o chleb trzeba walczyć, bo nikt go do miski nie włoży...
Jak się to urzędnikom wydaje.- 1 0
-
2024-02-20 23:31
"...paradoksalnie nie taka droga w budowie..."
Już budowa DCT powinna dać do myślenia, jak dobry to jest interes...
Inwestorzy zrealizowali zyski w połowie czasu dzierżawy...
W stosunku do przepływającego pieniądza takie inwestycje są groszowe,- 1 0
-
2024-02-20 23:35
Kolejne ministry są ze Szczecina
Przypadek?
- 2 0
-
2024-02-20 09:41
Jeden Zarząd portu gdynia -gdańsk (4)
Kiedy wreszcie jeden Zarząd portu gdynia -gdańsk ?
Kiedy wreszcie pełna koordynacja działań w porcie w Trójmieście?
Mniej stołków = więcej współpracy !!!- 15 15
-
2024-02-20 09:51
(1)
Jestem za. Dwa duże porty obok siebie. Stworzyć jeden zarząd, który będzie zarządzał oboma portami i zamiast rywalizować będzie kooperacja.
- 6 9
-
2024-02-20 23:52
centralizację znamy
i do niej nie tęsknimy.
- 4 0
-
2024-02-20 23:51
współpracują partnerzy a nie podwładni
kto broni współpracy?
Tylko zakorzeniona w Gdańsku polityka "psa ogrodnika"...- 4 1
-
2024-02-21 17:26
nigdy
nigdy
- 1 0
-
2024-02-20 09:44
Już to widzę jak ten rząd zrobi cokolwiek dla rozwoju polskich portów (1)
Już powiedzieli, że nie będzie pogłębiania Odry, portu kontenerowego w Świnoujściu, CPK, Atomu itd, bo to wszystko pisowska gigantomania.
- 22 12
-
2024-02-20 11:25
Nie kłam
- 7 5
-
2024-02-20 09:45
Opinia wyróżniona
Zasadniczo to partner z ChRL byłby najlepszym wyjściem, bo gwarantuje stały przepływ towarów (5)
skoro Chiny nadal są i będą w przewidywalnej przyszłości globalnym graczem i jedną z głównych gospodarek, jak na razie nastawionych na eksport.
- 7 8
-
2024-02-20 13:23
(3)
Z punktu widzenia bezpieczeństwa Państwa to chyba nie najlepszy pomysł aby kluczowym elementem infrastruktury zarządzali Chińczycy. I tak już szpiegują na bieżąco a w razie najgorszego opowiedzą się za ruskimi a nie Europą.
- 7 2
-
2024-02-20 14:59
ja piszę o czymś innym, także w aspekcie problemów Gdańska (2)
Jeśli Chiny produkują i wysyłają towar i mają statki i mają terminal, to są zainteresowani jako właściciel całej linii, by wykorzystać wszystkie elementy.
Tymczasem jeśli jest się tylko operatorem, to można można utracić klientów na rzecz jakiegoś Hamburga- 0 1
-
2024-02-20 16:52
Sugestywna opinia (1)
Bo w gruncie rzeczy transport to także polityka przez duże "P".
- 1 0
-
2024-02-21 11:06
wszystko może być polityką, albo ekonomią
jesli jest polityką, to zachowuje się stabilność w czasach nierównowagi rynkowej
- 0 0
-
2024-02-21 17:25
Chiny - autorytarny, niestabilny partner
nie będą, producja przenosi się do Indii. Jedyne co jest na horyzoncie z Chinami, to wojna.
- 1 0
-
2024-02-20 09:47
Taki port to ingerencja w planetę, cios dla klimatu, może naruszyć bioróżnorodność wód zatoki (1)
Po co dublować infrastrukturę która jest w Niemczech? Tam są świetne, nowoczesne porty i szybkie autostrady. Możemy korzystać z portów naszych sąsiadów
- 15 32
-
2024-02-20 11:25
Znowu ten frustrat. Idź do lekarza po leki psycholu. Ile PiS płaci ci za wpis? Czy masz tylko wdzięczność prezeska, któremu już rozum nie styka z realnym światem?
- 3 6
-
2024-02-20 09:50
Jak poprzednio był premierem, to w Gdyni nie było żadnej dużej inwestycji (3)
Mało tego, bez mrugnięcia okiem zamknął stocznię w Gdyni. Nie wierzę, że pozwoli cokolwiek zbudować tym bardziej, że to konkurencja dla Hamburga.
- 22 6
-
2024-02-20 11:23
(2)
Zamknął, bo rząd PiS udzielił niedozwolonej pomocy publicznej, stocznia musiała zwrócić pieniądze i upadła. Podobnie jak lotnisko w Kosakowie czy tam Babich Dołach, wszystko jedno.
- 4 7
-
2024-02-20 14:00
W obu przypadkach polski rząd mógł się odwoływać! Inne kraje nieustannie udzielają pomocy swoim stoczniom i stocznie dalej istnieją. Ale rozumiem, po co nam stocznie i lotniska, jak są w Niemczech!
- 6 0
-
2024-02-20 23:39
za to te same numery rząd niemiecki może odwalać...
...ze stoczniami i portami wschodnich Niemiec??!
- 2 0
-
2024-02-20 09:53
A jak Port zamierza wywieźć cały towar z przeładunku (6)
Już dziś jak przypływa prom do terminala koło Dworca Morskiego to korek sięga Gdyni Stoczni i dalej Janka Wiśniewskiego jest zatkana. Do tego dochodzi przeładunek zboża i miejmy nadzieje że nie długo skończy się przeładunek węgla i transport samochodowy z tym związany. Budowanie terminali przeładunkowych w pobliżu centrum miasta to najgorsza rzecz jaka można sobie wymyśleć. Gdańsk gdzie posiada Terminal głęboko wodny na obrzeżu miasta - teren portu północnego, posiada dość dobrą infrastrukturę transportową co pozwala na niezakłócone przeładunki i spełnienie wymagań logistycznych firm odbierających towar. Ponadto takie usytuowanie i wyjazd właściwie na końcu Obwodnicy Trójmiejskiej pozwala na szybkie dotarcie do Autostrady A1. A co ma Gdynia. Ulica Polska, która jest wielkim magazynem. Ulica J. Wiśniewskiego z wiaduktem, który już ledwo wytrzymuje tak duże potoki samochodów. I na koniec Estakada Kwiatkowskiego, która wymaga gruntownego remontu. Dalej wyjazd na Obwodnicę Trójmiasta wiecznie zakorkowaną, gdzie przejechanie ok 30 km zajmuje 1,5 godziny i więcej. Jeśli ktoś z Gdyni chce zrobić Haba przeładunkowego jak np. Hamburg, to pomylił się o jakieś 20 lat. A jeśli to ma być port na miarę naszych możliwości, to jak zwykle budujemy coś, a później coś się tam dorobi, wybuduje nowe drogi dojazdy. No i na koniec oczywiście przedsięwzięcie nie jest uciążliwe dla mieszkańców Gdyni przecież wszystko wyjedzie i wjedzie do portu koleją, a samochody transportujące przeładunek to sprawa marginalna.
- 23 12
-
2024-02-20 11:05
czyli co... (1)
Zamknąć port w Gdyni? Zamknąć wszystko, bo jest Gdańsk? Ten sam Gdańsk, który traci loop-y bo nie wyrabia się z puszkami? Z dyrektorem-idi*otą za sterami BalticHub? Zamykamy port, bo korki? Myślę, że bardziej uciążliwy dla Gdynian będzie brak miejsc pracy w porcie, jak go już gdańszczanie zamkną...
- 10 0
-
2024-02-20 12:08
dopiero w 2026. A gdzie budowa? Zanim powstaną drogi dojazdowe, port będzie juz działał od kilku lat.
- 2 3
-
2024-02-20 12:07
Nie będzie korków bo samochodów prywatnych będzie co kot napłakał
Podatki od spalinowców, koszty elektryków bo prąd będzie 8 razy droższy niż w świecie, więc ciężarówki się zmieszczą.
- 0 1
-
2024-02-20 12:09
Gdynia ma też swietne warunki i może wyjsć na zatokę oraz Mosty i Mechelinki oraz Rewę
- 3 1
-
2024-02-20 14:01
Przeprowadziłeś się na Szadółki i teraz wychwalasz swoje nowe miasto?
- 2 0
-
2024-02-20 20:09
budowanie mieszkaniówki w pobliżu funkcjonujących terminali przeładunkowych
Jest najgorszym pomysłem na jaki mogli wpaść zarządcy miasta oraz skrajna nieodpowiedzialnością wobec mieszkańców oraz ewentualnych nabywców tych mieszkań.
Teren Poru Północnego może i ma mniejsze problemy z powodu nieodpowiedzialnego sąsiedztwa, ale jest jedyna alternatywą. Co ma oczywiste negatywne strony, bo centralizację i jej właściwości znamy i nie lubimy.
Jest bardzo niewiele miejsc dogodnych do budowy portów i tak się składa, że oba są nad Zatoką Gdańską. To zaledwie parę kilometrów w Gdańsku i Gdyni. Jeżeli chcemy zarabiać, nie wolno tego marnować.- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.