- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca
Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych - dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo - co ciekawe - o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".
Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.
Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?"
- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
- konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
- konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
- firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
- firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.
Projekt rozbudowy "na wodzie" miał też Port Gdańsk, ale z powodu braku zainteresowania inwestorów plan zawieszono. O dziwo z gdyńskim projektem jest inaczej, choć wciąż brakuje najważniejszego elementu w infrastrukturze, czyli Drogi Czerwonej. O Port Zewnętrzny toczy się gorąca rywalizacja.
Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?
Od kilku miesięcy w dużych portalach informacyjnych ukazują się publikacje, które próbują wpłynąć na atmosferę wokół tego postępowania. Główny przekaz jest taki, że zagraża nam chiński kapitał. To z kolei byłoby źle widziane przez USA. W materiałach o chińskich "pazurach i smokach" wypowiadają się eksperci od wojskowości, NATO, ambasadorzy i doradcy różnej maści.
Faktycznie w przetargu startuje chiński Hutchison Ports Poland (z Hong Kongu) prowadzący od lat Gdynia Container Terminal, czyli jeden z gdyńskich terminali kontenerowych. Z kolei współwłaścicielem Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. ma być państwowy chiński gigant budowlany, objęty w 2020 r. sankcjami USA. W jednym z konsorcjum występuje Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, jak informują portale, firma "powiązana kapitałowo i biznesowo z państwową firmą z Chin".
Trzeba jednak też zauważyć, że w tych konsorcjach pojawiają się też firmy z Francji (grupa CMA CGM i Wielkiej Brytanii (Port of Felixstowe Limited), ale ten wątek nie przebija się w publikacjach.
Jedynym oferentem bez "chińskiego pierwiastka" - co podkreślają autorzy alarmistycznych publikacji - jest filipiński International Container Terminal Services Inc., który prowadzi od lat BCT, czyli drugi terminal kontenerowy w Porcie Gdynia (po sąsiedzku z GCT). Tu z kolei pojawia się "pierwiastek amerykański". Udziałowcami w ICTS są Amerykanie. To właśnie BCT ma też kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.
Przetarg zapowiada się więc ciekawie. A im więcej rywalizacji i emocji, być może więcej uda się... ugrać. Przed nowymi władzami Port Gdynia stoi więc nie lada wyzwanie. W obecnej sytuacji geopolitycznej stosunek do chińskiego kapitału w Europie bardzo się zmienił. Niewątpliwie niezbędna jest ostrożność w podejmowaniu decyzji o współpracy. To jednak powinny ocenić właściwe służby.
Wybór partnera to niejedyny punkt w realizacji Portu Zewnętrznego. Potrzebna jest też infrastruktura towarzysząca. W styczniu ogłoszono, że Port w Gdyni znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.
W międzyczasie dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wspólnie z zarządem Portu Gdynia ogłosił postępowanie na wybór wykonawcy falochronów w formule zaprojektuj i wybuduj. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 23 lutego 2024 r.
Miejsca
Opinie (96) 4 zablokowane
-
2024-02-20 11:46
Dwa obok siebie (4)
Kompletna bzdura i bez sensowną inwestycja. Baltic Hub wystarczy w Gdańsku
- 1 10
-
2024-02-20 11:57
O tym zadecyduje rynek. (1)
- 1 1
-
2024-02-20 12:04
na czyj koszt?
- 0 2
-
2024-02-20 13:06
Powinni zrobić jeden zarząd obu portów żeby kooperowały a nie konkurowały. Jeden duży port miałby większą siłę przebicia niż osobno Gdynia i Gdańsk.
- 0 3
-
2024-02-20 23:48
powiedz to...
Bremerhaven i Wilhelmshaven...
Powiedz to Rotterdamowi, Amsterdamowi i Antwerpii...
Nie wiedzą, że są za blisko?
Lub bliżej, powiedz to Petersburgowi, Bronka, Ust Uługa i Wyborg, przez które przepływa połowa bałtyckiego obrotu.- 2 0
-
2024-02-20 11:52
A co z istniejącym Terminalem Gazowym LPG, który przeszkadza w inwestycji ? W Polsce są tylko jeszcze dwa inne, w Szczecinie i Gdańsku, a zapotrzebowanie na LPG rośnie.
- 1 4
-
2024-02-20 11:54
Port Zewnętrzny (9)
To ciągłe przesuwanie terminów wygląda mi na totalną ściemę. Po prostu nie ma chętnych w aktualnych uwarunkowaniach - brak falochronów, brak Drogi Czerwonej - do podjęcia poważnych, zobowiązujących decyzji inwestycyjnych.
- 14 14
-
2024-02-20 12:00
(4)
Zgadzam się, chociaż mi się wydaje, że ten projekt był duszony na poziomie rządowym. PIS celowo opóźniał rozbudowę Gdyni bo przepychał kolanem terminal w Świnoujściu. Trzeba pamiętać, że w pierwszym przetargu w Świnoujściu nikt się nie zgłosił. Dopiero w kolejnym znalazł się jeden chętny. W Gdyni tymczasem od początku zainteresowanych było 4 dużych graczy a jednak to Świnoujście wybuduje się najprawdopodobniej jako pierwsze.
- 8 7
-
2024-02-20 15:05
(3)
Ten jedyny oferent zgłosił się pod warunkiem że z budżetu Polski sfinansowana będzie budowa nowego toru podejściowego do Świnoujścia za jedyne 10 000 000 000 PLN. Dla porównania: budowa Drogi Czerwonej - 2 mld PLN. Reasumując: Horała przy Gróbarczyku to cienki Bolek.
- 5 1
-
2024-02-20 18:42
Tor trzeba budować, bo Tusk zgodził się na nord strem II (2)
Jest płytko i blisko zakopany. Sprawdź dane
- 2 0
-
2024-02-20 22:28
(1)
I 10 mld lekką ręką bo w Świnoujściu musi być terminal ?
- 0 2
-
2024-02-20 23:36
a ile wydano na "zakopiankę"
drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym?
- 2 0
-
2024-02-20 13:35
(2)
Jak tam pierwsze statki zawiną do 2029r to ja chyba zostanę Papieżem.Stawiam na 2032 nie prędzej.
- 2 1
-
2024-02-20 18:40
Ruszą z budową jak odejdzie Tusk (1)
- 3 1
-
2024-02-21 00:20
Ryżawy zresztą.
- 1 0
-
2024-02-21 12:17
a coś z tych rzeczy było?
Jak rozpoczynano budowę DCT?
Myślę, analityku, że masz bardzo schematyczny sposób myślenia a w ten sposób to się sukcesów nie osiąga...- 0 0
-
2024-02-20 12:06
Uff juz sie balem ze nowa obwodnica odkorkuje trojmiasto ale na szczescie dodatkowy port zatka wszystko spowrotem.
- 1 2
-
2024-02-20 12:12
Opinia wyróżniona
wizualizacja ma swoje prawa, ale widoczny falochron przed taką inwestycją kluczowym jest symboliczny. a to kluczowe wyzwanie dla bezpieczeństwa ludzi, przeładunków i całej infrastruktury. inna kwestia to sugerowana obsługa samochodowa. linia kolejowa to podstawa. patrząc na przebieg inwestycji kolejowych w Polsce nie doczekamy się tego portu zewnętrznego
- 0 0
-
2024-02-20 13:14
ciekawe jak TIR-y będą jechały na obwodnice? Przez centrum miasta?
- 0 0
-
2024-02-20 13:44
Lewacy zaczeli rządy
Wszystko wstrzymane, rezygnacja z rozwoju Polski na rzecz niemieckich zwierzchników.
- 6 1
-
2024-02-20 13:52
Opinia wyróżniona
połaczyć (2)
Gdynię i Gdansk w jeden zespół portowy!
- 2 8
-
2024-02-21 11:50
Won za Don ruski trollu!
- 1 0
-
2024-02-21 19:31
Ustawę trzeba zmienić!
- 0 0
-
2024-02-20 14:02
Na szczęście naród pogonił grubarczyka,biereckiego i resztę chińskich miłośników, którzy z jakiegoś powodu co chwila podrózowali do komunistycznego kraju i byli goracymi orędownikami współpracy z totalitrnym reżimem. Teraz należy madrze wybrać i pogonić chińczyków jak najdalej od Polski, juz w GCT pokazali co potrafią. Oni są dla Polski po prostu niebezpieczni!
- 2 5
-
2024-02-20 15:11
A co z dnem zatoki gdańskiej ?
Czy ktoś w ogóle sprawdził, jaki będzie wpływ budowy tego wielkiego portu na ruchy piasku na dnie morza w Gdyni ? Pamiętamy, jak po zbudowaniu mariny jachtowej przy molo w Sopocie mocno zmieniła się głębokość morza oraz linia brzegowa obok mola. W Gdyni takie szkodliwe zjawisko może nastąpić na jeszcze większą skalę . Czy wykonano jakieś obliczenia i symulacje komputerowe ? Jeżeli tak, to poinformujcie o tym społeczeństwo.
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.