• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lutego 2024, godz. 09:05 
Opinie (96)
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie "molo Węglowego" w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Do etapu dialogu zaproszenie otrzymało czterech zainteresowanych - dwa konsorcja i dwie firmy. Oferty mogą składać do 14 czerwca. Wówczas dowiemy się, kto pozostanie na placu boju, bo - co ciekawe - o ten projekt toczy się gorąca rywalizacja.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".

Umowa ma zostać zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 r. Takie założenia przedstawiono w lipcu 2023 r., kiedy ogłoszono zaproszenie do składania ofert. Te miały wpłynąć w październiku ub. roku , potem mówiono o lutym 2024 r., ostatecznie ma być czerwiec.


Kiedy możemy spodziewać się wyboru partnera do tego projektu?"

- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto jest w gronie zainteresowanych? W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy:
  • konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS,
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • firma Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa,
  • firma International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili.


Projekt rozbudowy "na wodzie" miał też Port Gdańsk, ale z powodu braku zainteresowania inwestorów plan zawieszono. O dziwo z gdyńskim projektem jest inaczej, choć wciąż brakuje najważniejszego elementu w infrastrukturze, czyli Drogi Czerwonej. O Port Zewnętrzny toczy się gorąca rywalizacja.

Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie? Czy port instalacyjny w Gdańsku w ogóle powstanie?

Od kilku miesięcy w dużych portalach informacyjnych ukazują się publikacje, które próbują wpłynąć na atmosferę wokół tego postępowania. Główny przekaz jest taki, że zagraża nam chiński kapitał. To z kolei byłoby źle widziane przez USA. W materiałach o chińskich "pazurach i smokach" wypowiadają się eksperci od wojskowości, NATO, ambasadorzy i doradcy różnej maści.

Faktycznie w przetargu startuje chiński Hutchison Ports Poland (z Hong Kongu) prowadzący od lat Gdynia Container Terminal, czyli jeden z gdyńskich terminali kontenerowych. Z kolei współwłaścicielem Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. ma być państwowy chiński gigant budowlany, objęty w 2020 r. sankcjami USA. W jednym z konsorcjum występuje Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, jak informują portale, firma "powiązana kapitałowo i biznesowo z państwową firmą z Chin".


Trzeba jednak też zauważyć, że w tych konsorcjach pojawiają się też firmy z Francji (grupa CMA CGM i Wielkiej Brytanii (Port of Felixstowe Limited), ale ten wątek nie przebija się w publikacjach.

Jedynym oferentem bez "chińskiego pierwiastka" - co podkreślają autorzy alarmistycznych publikacji - jest filipiński International Container Terminal Services Inc., który prowadzi od lat BCT, czyli drugi terminal kontenerowy w Porcie Gdynia (po sąsiedzku z GCT). Tu z kolei pojawia się "pierwiastek amerykański". Udziałowcami w ICTS są Amerykanie. To właśnie BCT ma też kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki wojska.

Przetarg zapowiada się więc ciekawie. A im więcej rywalizacji i emocji, być może więcej uda się... ugrać. Przed nowymi władzami Port Gdynia stoi więc nie lada wyzwanie. W obecnej sytuacji geopolitycznej stosunek do chińskiego kapitału w Europie bardzo się zmienił. Niewątpliwie niezbędna jest ostrożność w podejmowaniu decyzji o współpracy. To jednak powinny ocenić właściwe służby.


Wybór partnera to niejedyny punkt w realizacji Portu Zewnętrznego. Potrzebna jest też infrastruktura towarzysząca. W styczniu ogłoszono, że Port w Gdyni znalazł wykonawcę projektu połączenia drogowego między planowanymi dużymi inwestycjami w mieście: Drogą Czerwoną i Portem Zewnętrznym. Za 2,6 mln zł wykona je firma Highway z Gdańska. Ma być gotowa za dwa lata.

W międzyczasie dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wspólnie z zarządem Portu Gdynia ogłosił postępowanie na wybór wykonawcy falochronów w formule zaprojektuj i wybuduj. Termin składania ofert w tym postępowaniu wyznaczono na 23 lutego 2024 r.

Miejsca

Opinie (96) 4 zablokowane

  • Dwa obok siebie (4)

    Kompletna bzdura i bez sensowną inwestycja. Baltic Hub wystarczy w Gdańsku

    • 1 10

    • O tym zadecyduje rynek. (1)

      • 1 1

      • na czyj koszt?

        • 0 2

    • Powinni zrobić jeden zarząd obu portów żeby kooperowały a nie konkurowały. Jeden duży port miałby większą siłę przebicia niż osobno Gdynia i Gdańsk.

      • 0 3

    • powiedz to...

      Bremerhaven i Wilhelmshaven...
      Powiedz to Rotterdamowi, Amsterdamowi i Antwerpii...
      Nie wiedzą, że są za blisko?

      Lub bliżej, powiedz to Petersburgowi, Bronka, Ust Uługa i Wyborg, przez które przepływa połowa bałtyckiego obrotu.

      • 2 0

  • A co z istniejącym Terminalem Gazowym LPG, który przeszkadza w inwestycji ? W Polsce są tylko jeszcze dwa inne, w Szczecinie i Gdańsku, a zapotrzebowanie na LPG rośnie.

    • 1 4

  • Port Zewnętrzny (9)

    To ciągłe przesuwanie terminów wygląda mi na totalną ściemę. Po prostu nie ma chętnych w aktualnych uwarunkowaniach - brak falochronów, brak Drogi Czerwonej - do podjęcia poważnych, zobowiązujących decyzji inwestycyjnych.

    • 14 14

    • (4)

      Zgadzam się, chociaż mi się wydaje, że ten projekt był duszony na poziomie rządowym. PIS celowo opóźniał rozbudowę Gdyni bo przepychał kolanem terminal w Świnoujściu. Trzeba pamiętać, że w pierwszym przetargu w Świnoujściu nikt się nie zgłosił. Dopiero w kolejnym znalazł się jeden chętny. W Gdyni tymczasem od początku zainteresowanych było 4 dużych graczy a jednak to Świnoujście wybuduje się najprawdopodobniej jako pierwsze.

      • 8 7

      • (3)

        Ten jedyny oferent zgłosił się pod warunkiem że z budżetu Polski sfinansowana będzie budowa nowego toru podejściowego do Świnoujścia za jedyne 10 000 000 000 PLN. Dla porównania: budowa Drogi Czerwonej - 2 mld PLN. Reasumując: Horała przy Gróbarczyku to cienki Bolek.

        • 5 1

        • Tor trzeba budować, bo Tusk zgodził się na nord strem II (2)

          Jest płytko i blisko zakopany. Sprawdź dane

          • 2 0

          • (1)

            I 10 mld lekką ręką bo w Świnoujściu musi być terminal ?

            • 0 2

            • a ile wydano na "zakopiankę"

              drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym?

              • 2 0

    • (2)

      Jak tam pierwsze statki zawiną do 2029r to ja chyba zostanę Papieżem.Stawiam na 2032 nie prędzej.

      • 2 1

      • Ruszą z budową jak odejdzie Tusk (1)

        • 3 1

        • Ryżawy zresztą.

          • 1 0

    • a coś z tych rzeczy było?

      Jak rozpoczynano budowę DCT?

      Myślę, analityku, że masz bardzo schematyczny sposób myślenia a w ten sposób to się sukcesów nie osiąga...

      • 0 0

  • Uff juz sie balem ze nowa obwodnica odkorkuje trojmiasto ale na szczescie dodatkowy port zatka wszystko spowrotem.

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    wizualizacja ma swoje prawa, ale widoczny falochron przed taką inwestycją kluczowym jest symboliczny. a to kluczowe wyzwanie dla bezpieczeństwa ludzi, przeładunków i całej infrastruktury. inna kwestia to sugerowana obsługa samochodowa. linia kolejowa to podstawa. patrząc na przebieg inwestycji kolejowych w Polsce nie doczekamy się tego portu zewnętrznego

    • 0 0

  • ciekawe jak TIR-y będą jechały na obwodnice? Przez centrum miasta?

    • 0 0

  • Lewacy zaczeli rządy

    Wszystko wstrzymane, rezygnacja z rozwoju Polski na rzecz niemieckich zwierzchników.

    • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    połaczyć (2)

    Gdynię i Gdansk w jeden zespół portowy!

    • 2 8

    • Won za Don ruski trollu!

      • 1 0

    • Ustawę trzeba zmienić!

      • 0 0

  • Na szczęście naród pogonił grubarczyka,biereckiego i resztę chińskich miłośników, którzy z jakiegoś powodu co chwila podrózowali do komunistycznego kraju i byli goracymi orędownikami współpracy z totalitrnym reżimem. Teraz należy madrze wybrać i pogonić chińczyków jak najdalej od Polski, juz w GCT pokazali co potrafią. Oni są dla Polski po prostu niebezpieczni!

    • 2 5

  • A co z dnem zatoki gdańskiej ?

    Czy ktoś w ogóle sprawdził, jaki będzie wpływ budowy tego wielkiego portu na ruchy piasku na dnie morza w Gdyni ? Pamiętamy, jak po zbudowaniu mariny jachtowej przy molo w Sopocie mocno zmieniła się głębokość morza oraz linia brzegowa obok mola. W Gdyni takie szkodliwe zjawisko może nastąpić na jeszcze większą skalę . Czy wykonano jakieś obliczenia i symulacje komputerowe ? Jeżeli tak, to poinformujcie o tym społeczeństwo.

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane