• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów

Wioletta Kakowska-Mehring
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt? Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt?

Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

- W dniu 11 lutego 2022 roku, Minister Aktywów Państwowych wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę uchwały Rady Ministrów nr 104/2021 z dnia 30 lipca 2021 roku w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zmierzającą do uznania Portu Gdańsk jako lokalizacji terminala instalacyjnego, który ma powstać w nowym terminie - to jest do dnia pierwszego czerwca 2025 roku - czytamy na stronach rządu.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu CentralnegoMapka. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT. Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.

Miejsca

Opinie (75) 4 zablokowane

  • nagroda pocieszenia (2)

    za przejęty Lotos i Energe

    • 30 9

    • (1)

      smutne bo obajtek nie jest aniolem biznesu...

      • 5 0

      • bo to proste. Ogranicz podwładnym możliwości kradzieży i masz sukces.

        • 3 0

  • Niezwykle ważne aby instalacyjność tego portu w rozumieniu struktur selekcji dóbr była w zasadzie (3)

    ogniwem łączącym uzgodnienia potwierdzone docelowym określeniem podmiotów funkcjonalności inwestycji w myśl istoty realizacji decyzyjności lokalizacji projektu w niszy usługowej. Tak sobie myślę... i dlatego postuluję by dać 3 mld na test wdrożeniowy ;)

    • 18 2

    • (1)

      z przyjemnością dołączę się do zespołu realizującego ten test

      • 6 0

      • Ja też chcę dołączyć

        nie znam się na tym, ale to chyba żadna przeszkoda, a wręcz zaleta w państwie PiS

        • 8 0

    • I to jest słuszna koncepcja percepcyjna.

      • 0 0

  • (5)

    cos mi tu smierdzi!!!!grupa stoczni remontowa,port gdansk dobre wyniki i na celowniku panow na stolsu w wawie!!

    • 14 6

    • ty wiesz gdzie jest na mapie Remontowa (3)

      a gdzie ma być ten port ? Bo chyba mapy na oczy nie widziałeś.

      • 2 6

      • (2)

        a kto ma budowac promy morawieckiego wyspa wolin????czy remontowa nawyspie ostrow!!!!!gluipe komentarze zostaw na odblaski!!!

        • 6 2

        • Promy budują w Szczecinie. (1)

          • 0 2

          • nie myl promow z promowaniem!!!!!!!

            • 2 1

    • tak z polskiego przeloze Remontowa pod pretekstem promow,port wiatrakow w zarzady wkreceni beda ,,fachowcy"z wawy.jak rosja ukraine lotos juz!

      • 3 0

  • No bo zaczyna się dziać z ZMPG , idą zmiany ,
    szukamy sukcesu a jest nowa inwestycja

    • 11 0

  • A ja proponuje Port w Szczecinie, (3)

    ponieważ Port Gdynia na początku bardzo intensywnie działał , aby powstał Port Zewnętrzny. Obecnie gdy zgłosiło się czterech chętnych do wybudowania go, się przestraszył i zastopował. Tak nie może być, aby nasi menadżerowie są tylko średniakami a nie ludźmi wysokich obrotów i dużych projektów.
    Proponuje Szczecin, bo znamy jak jest z budową stępki pod promy, jak czekamy na gremia rządowe. Inaczej mówiąc nic nie będzie.

    • 46 19

    • (1)

      Ano zadziwiające - w Gdyni czterech chętnych na budowę portu zewnętrznego, minął już rok i cisza. Tymczasem w Świnoujściu powtarza się przetarg za przetargiem - pomimo braku chętnych. Zadziwiająca jest logika władzy.

      • 19 0

      • Chętnych może być i 100, tylko warunki przetargu były napisane kijowo i nagle zamawiający zorientował się, że potencjalny inwestor nie rozumie jego skrytej i pewnie bardzo światłej myśli. Koralewski! Halooooooo Dalej jesteś w Radzie Miasta Gdańska, który jest udziałowcem Portu Gdańsk czyli konkurenta Portu Gdynia?

        • 11 0

    • Pisze pan nieprawdę i tyle .

      • 1 0

  • Na sto mil morskich cuchnie sasinami

    Jak już MAP się za coś bierze to wiadomo że znowu będą dwie wieże.
    Numer ze stępką nie przeszedł trzeba kombinować

    • 27 2

  • GDA (2)

    "Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk" to w zasadzie mamy jak w banku, że powstanie. Na pewno Pan Marcin Horała pomoże swoim geniuszem. A może będą jeszcze lądowały samoloty? Może baza wodnosamolotów, to dobry pomysł,

    • 49 7

    • Super komentarz do 2x AS politycznych bez wiedzy (1)

      • 8 2

      • zawsze proponuję wczytać się w życiorysy takich person. Gdzie pracowały co osiągnęły itd.

        • 7 1

  • (2)

    Ile razy będziecie o tym pisać, a może tu powstanie a może jednak gdzie indziej, napiszcie jak już będzie gotowy, wszystko inne to tylko jazgot dezinformacyjny

    • 42 2

    • (1)

      jazgot?co powiesz o promach,elektrownia ,respiratory,szwalnie ile podatnka kosztowalo?co pani oddana milewczyk w PLO robi?to jest grabienie pomorza i polski!!!!

      • 8 4

      • pani mielewczyk się czesze

        • 4 0

  • kanibale...

    co więcej dodać...

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane