- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (73 opinie)
- 2 Ursa już pod polską banderą (14 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (56 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (75 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (181 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (199 opinii)
Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów
Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.
W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.
Czytaj też:
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.
Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.
Czytaj też:
Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy
Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).
Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.
Miejsca
Opinie (75) 4 zablokowane
-
2022-02-25 22:42
Port
A Elbląg nie będzie odpowiedni?
- 0 0
-
2022-02-26 07:19
Peło obca agentura
Po co budować w Polsce jak można w Niemczech.
- 1 4
-
2022-02-28 15:52
"nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego
A co ma jedno do drugiego? Gdyński Port Zewnętrzny nie miał być budowany dla wiatraków.
- 2 0
-
2022-03-03 15:40
W końcu nie powstanie ani w Gdyni ani w Gdańsku
To będzie Świnoujście albo Szczecin bo tam będzie wiekszość wiatraków.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.