• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów

Wioletta Kakowska-Mehring
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt? Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt?

Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

- W dniu 11 lutego 2022 roku, Minister Aktywów Państwowych wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę uchwały Rady Ministrów nr 104/2021 z dnia 30 lipca 2021 roku w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zmierzającą do uznania Portu Gdańsk jako lokalizacji terminala instalacyjnego, który ma powstać w nowym terminie - to jest do dnia pierwszego czerwca 2025 roku - czytamy na stronach rządu.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu CentralnegoMapka. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT. Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.

Miejsca

Opinie (75) 4 zablokowane

  • Gróbarczyk kieruje?! No to powstanie szybko jak promy pasażerskie! Ale najpierw będzie stępka (1)

    • 15 0

    • on i jego przydupnik harcerz rączka. Niejaki Nowak, obecnie N. też był z tego harcerstwa, dziwię się, że służby tego jeszcze nie rozkminiły.

      • 3 0

  • Jak znajac specjalistów z pis to pewnie ten port to w Radomiu zbudują (4)

    • 18 2

    • i to latający

      • 1 0

    • specjaliści i pis to się jakoś nie klei. Oksymoron

      • 1 1

    • przeciez trojmiejskimi stoczniami wladal

      Specjalista z Radomia...

      • 0 0

    • O, buraczany totalniak znowu powtarza fejka o stoczni w Radomiu!

      • 0 1

  • Rzetelność artykułu (1)

    Ciekawe czy Pani redaktor pofatygowała się poprosić władze Portu Gdynia o komentarz

    • 11 3

    • a kogo miała pytać? Handlarza ciuchami?

      • 8 2

  • chyba ZMPG przejął ten portal, bo nie można dodać żadnego merytorycznego i krytykującego postu.

    • 12 0

  • a tam (3)

    Zarząd Portu i RAda Nadzorcza wiedziały, że port instalacyjny na samy końcu portu (wschodnim) jest totalnym błędem. Byli ostrzegani o problemach technicznych (nośności nabrzeży) i informowani, że tylko szybkie rozpoczęcie budowy portu zewnętrznego pozwoli na powstanie portu instalacyjnego. Trzeba było jednak coś ogłosić.
    Wybitny hydrotechnik portu (garsonkowy) jak i fachowcy z RN i tak tego nie rozumieją.
    Stracili prawie rok i zostali z ręką w nocniku.
    Wszyscy do dymisji, natychmiast.

    • 14 1

    • (2)

      Ale jakiego portu zewnętrznego? Gdzie? W Gdyni? Tam ogłoszono, są chętni, ale to oni mają finansować ten port, nie można rozpocząć budowy od tak - a póki co władza robi wszystko, aby do tego nie doszło (pomimo zainteresowania!). A Gdańsk - tutaj zewnętrznych inwestorów zabrakło, tak więc chyba miałby powstać w ramach finansowania centralnego. Ogólnie nic nie wiadomo.

      • 4 2

      • Można rozpocząć, choćby pierwsze 250-300m. Inwestorzy nie chcą wydawać pieniędzy na nadmierne nośności nabrzeży i placów składowych, które potrzebne są tylko na kilka lat. Przypominam, że wieże wiatraków buduje się, a potem przenosi na jednostki transportowe w pionie. Wymagane nośności takich placów (ok. 50t/m2) przekraczają znacznie wymagania zwykłego portu.
        I tego wymogu moim zdaniem nie spełnili zainteresowani nie spełnili, bo im o tym zamawiający nie wspomniał.
        Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że jednostki instalacyjne przy załadunku i budowie opierają się na własnych "łapach" blisko nabrzeża, co musi być uwzględnione w projektach. I nikt do dziś właściwie nie wie jakie to będą jednostki.

        Przypominam, że Urząd Morski Gdynia dostał kasę na falochrony zewnętrzne na potrzeby tego portu, realizować ma Port Gdynia. Ok. mld zł.
        To po cholerę te falochrony?

        • 4 0

      • wystarczy pojsc po nauki do Skandynawow

        Takie nabrzeza buduje sie permanentnie, niewielkimi odcinkami, po 100-200 m. Bez zadecia, bez gigantycznych srodkow, bez koncentracji sil i zadan.
        Ale systematycznie i planowo. Od 19 wieku. Larsen to znajome nazwisko?
        W Gdyni wszystkie zewnetrzne baseny, od nabrzeza francuskiego, po Skwer Kosciuszki powinny zostac zasypane i wyprowadzone w morze.

        • 2 0

  • Oby nie w Gdyni (1)

    Port instalacyjny w Gdyni to pompowanie kasy i sukcesu dla nieroba niejakiego szczura. Zero dróg, syf, dezinformacja. Tak wygląda zarządzenie miastem przez szczura. O propagandzie sukcesu nie warto nawet pisać. Drugi Putin.

    • 14 13

    • Gdynia do tego nic nie ma.
      Elementy do wiatraków przypływają, nie przyjeżdżają. Wyobraź sobie łopatę wiatraka ok. 110 m na kolei...
      Poza tym zgadam się. Szczur i jego kamaryla muszą odejść. Zbyt się juz upaśli.

      • 6 2

  • Nie wycofano się z jego budowy (1)

    • 0 0

    • a ja nie wycofałem się z planu zakupu Bentleya

      • 2 0

  • Gadu gadu

    Jak zbudują to przetniemy wstęgę. Gadaniem nikt jeszcze nic nie wybudował. Konkretów brak.

    • 8 0

  • Nasze władze prężnie działają.

    Wybudowali lotnisko, wybudują i port.
    Sorry, zapomniałbym o Polance Redłowskiej.
    Brawo. Jedźcie do Gdańska może otworzą Wam się oczy.

    • 6 7

  • mnie to zwisa, ale czy normalne, odpowiedzialne osoby nie planują takich rzeczy w odpowiednim czasie? (1)

    przecież w Gdyni już poczyniono jakieś konkretne, kosztowne przygotowania

    doprawdy w tym kraju mamy tyle pieniędzy, by każdego miesiąca 'wodować' jakąś stępkę...?

    • 8 0

    • odpowiedzialne? no bez jaj. taki prezes przebuja się przez rok i ma kasy po korek.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane