• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów

Wioletta Kakowska-Mehring
24 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt? Tak miał wyglądać Port Centralny, z którego budowy wycofano się w ub. roku. Czy port instalacyjny powstanie w oparciu o ten projekt?

Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.



Czy polskie firmy skorzystają na budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku?

- W dniu 11 lutego 2022 roku, Minister Aktywów Państwowych wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę uchwały Rady Ministrów nr 104/2021 z dnia 30 lipca 2021 roku w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zmierzającą do uznania Portu Gdańsk jako lokalizacji terminala instalacyjnego, który ma powstać w nowym terminie - to jest do dnia pierwszego czerwca 2025 roku - czytamy na stronach rządu.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu CentralnegoMapka. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.

Czytaj też:

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.

Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT. Tymczasowy port instalacyjny w Porcie Gdynia miał powstać m.in. w oparciu o infrastrukturę na której dziś operuje terminal kontenerowy BCT.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.

Miejsca

Opinie (75) 4 zablokowane

  • Jest tylko jedna dobra lokalizacja (3)

    Wielki Port w Elblągu. Przez przekop wiedzie prosta droga na Bałtyk. Na tratwach mozna będzie transportować nawet zmontowane wiatraki.

    • 53 34

    • Hm, wiatrak to wiatrak, przez co podobny do helikoptera.

      Przy odrobinie dobrej woli mógłby sam dolecieć do szelfu na miejsce instalacji.
      A to znaczy, że ten port mógłby być tuż przy CPK, gdzie będzie miejsca na masowe operacje lotnicze.

      • 11 3

    • trzeba by go połączyć jakąś autostradnią z lotniskiem w Gdyni

      • 0 1

    • Drug, ja nie poniał

      • 0 1

  • nie ma jak konkurencja

    przypominam, że vce prezes portu Gdynia jest radnym miasta Gdańsk, które ma udziały w porcie Gdańsk. Konflikt interesów, o którym pisano natychmiast po wyborze tego zadłużonego garsoniarza, widoczny jest jak na dłoni.

    • 10 0

  • No i słusznie...

    ...bo jak do tej marniutkiej Gdyni wjechać? Jedna, jedyna estakadzina nie wystarczy .

    • 7 3

  • (3)

    oddani ludzie partyji,arciszewska milewczyka zarzad PLO,korolewski Port Gdynynia,zaginiony kasper plazynski obstawiam ekspert od wiatru,brakuje mi czwartego eksperta od promow.

    • 5 1

    • jak masz wakat, to wez Aziewicza (2)

      Co na poselskiej posludze spedzil czas prawie do emerytury. Chyba po to chciano oddalic wiek emerytalny, aby mogl trwac nadal. Podobnie jak gdynski geront Stepa od gondoli... Albo Lewandowskiego bajajacego z Wajda na wakacjach o "orle z fal" i gdynskim kurorcie, konkurencji dla... Sopotu.

      • 1 1

      • (1)

        nie ta opcja,to jest wtaroj sort!,obajtek pisuardesse z pcimia przyciagnie!!!

        • 0 1

        • co tam opcja

          grunt, że fachowiec w tym co robi (?!)

          • 2 1

  • Kolejny sukces szczurka i łucuka? (2)

    Te szkodniki to sabotażyści

    • 9 1

    • A co ma Szczurek do Portu Gdynia? (1)

      Wątki Ci się pomieszały, troliku!

      • 0 3

      • tak uważasz?

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 2 0

  • (4)

    Dobrze ze się wycofano z budowy portu cenralnego w Gdańsku - tu po prostu nie ma miejsca. Taki port powinien wzorem CPK powstać na otwartym morzu np. w okolicy Ustki lub Kołobrzegu.

    • 8 43

    • Po co nam port (1)

      Skoro jest już w Niemczech czy Holandii

      • 4 1

      • podpisz sie

        trollu ruski

        • 6 1

    • wiekszej głupoty dzisiaj nie czytałem

      kwiatkowski

      • 3 0

    • Najlepsza lokalizacja portu jest port koło Pcimia.

      • 1 3

  • Gdyni nie jest potrzebny port. Gdynia ma sposoby aby zarabiać. Zrobi parkingi w centrum

    płatne 100 zł / godzinę i już kasa jest. Po co porty? Łucyk, obódź się, ściągaj kasę od mieszkańców!

    • 7 1

  • połaczyć port w Gdyni z Portem Gdańsk (1)

    bo inaczej nic nie powstanie

    • 0 7

    • to sie wzajmnie

      łopatami pozabijają...

      • 3 0

  • a tymczasem Aarhus

    Rozbudowuje istniejące nabrzeże, podwajając jego powierzchnię (+100ha nowego lądu) i zwiększając głębokość do 14,5m.
    Miedzy innymi pod nowy terminal kontenerowy.

    Jakoś nie przeszkadza im, że 200km na południe jest Hamburg.

    • 3 0

  • okopzn trzeba popierać

    Niezależnośc energetyczna Polski to nue następne dostawy i rurociąg nie wiadomo skad tylko nasza energia!!!! Co z geotermia? Co z mikronizacja i splynnienie węgla kamiennego to olej napędowy i opałowy za 25 groszy za litr, co z podziemnym zgazowaniem wegla kamiennego do syngazu a dalej do wodoru???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane