• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Nie tylko stępka, w Gdańsku są całe bloki kadłuba

Wioletta Kakowska-Mehring
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (220)
  • Blok transportowany jest do GSR na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok transportowany jest na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.

Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba. Gdańskie stocznie budują promy dla polskich armatorów - PŻM i PŻB. Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.


Jednym z podwykonawców biorących udział w projekcie jest Montex Shipyard. Jeden z gotowych bloków zakład właśnie przekazał GSR, o czym powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową promów i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.


Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 roku.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.


Jakie promy powstają w Gdańsku?

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Podobno w referendum PIS pyta czy chcemy sprzedaży Stoczni Gdańskiej Ukraińcom (4)

    żeby mieć podkładkę pod to co zrobili lata temu

    • 14 11

    • Sprzedali ruskim potem dzielnie odkupili (2)

      • 5 3

      • jak nazywał się ten PISowski prezes Jaworski? (1)

        • 4 3

        • Pan Prezes Jaworski?

          • 0 0

    • w punkt. Tak jak z tymi migrantami - przewcież wystarczy porozmawiać i zostaniemy zwolnieni z przyjęcia doktorów i inżynierów z

      pontonów szmatogłowych, bo przyjęliśmy 1,5 mln ludzi z Ukrainy i unia to potwierdza. Wystarczy wystąpić z wnioskiem

      • 0 0

  • Promy (12)

    Czy jak zwykle dla nas prace kadłubowe, a drogie, specjalistyczne i wysoko płatne prace wykończeniowe w obcych stoczniach?

    • 7 16

    • Nie (11)

      Nie, do końca budowy te promy będą w Gdańsku

      • 8 1

      • To krzyże w każdej kabinie (10)

        No i swięcone obowiązkowo

        • 5 4

        • Czas leci ale w tej kwestii nic sie nie zmienia, krzyż i wiara Polaków dalej drażni KOmunistów. :) (9)

          • 2 6

          • Masz na mysli hipokrytów i kolanowycieraczy? (6)

            Oj... to ile tych komunistów w Europie ze nie manifestuja tej wiary krzyżem na każdym kroku i miejscu?

            • 5 2

            • Kolanowycieracze to politycy totalnej opozycji którzy klękali przed niemcem i ruskiem. :) (5)

              Dzisiaj najzabawniejsze jest to, że komunisci najgłośniej krzyczą jacy to są "pro europejscy" :)

              • 2 7

              • Kolanowycieracze to politycy totalnej ciemnoty którzy klękali przed rydzykiem (1)

                A i tańce byly

                • 5 3

              • i święconka szczudło ksiądz :)

                • 0 0

              • Zabawne to są piskomuchy nawet w TK

                • 5 2

              • A prawacy sa proruscy... tez troche zabawne

                • 3 2

              • Rydzyk ze STASI się cieszy - kaska płynie od PiS....

                • 0 0

          • Czas leci ale w tej kwestii nic sie nie zmienia.... ciemnota w tym kraju nadal istnieje. Indoktrynacja od małego (1)

            Małopolska kurator Barbara Nowak sprzeciwia się budowie centrum dystrybucyjnego Lidla w gminie Gietrzwałd (woj. warmińsko-mazurskie), gdzie niegdyś doszło do objawień. "Czy Gietrzwałd, gdzie Maryja ukazała się ponad 160 razy, nie powinien być pod szczególną opieką każdego polskiego katolika, społ., i władz?" pyta na Twitterze

            • 4 2

            • Spoko, już zawierzyliśmy Maryji i Jesuskowi wszystkie państwowe spółki, a w radzi eNBP wymienianą sie modlitwami

              antyinflacyjnymi.... Zagraniczni obserwatorzy i eksperci sa w głębokim szoku...

              • 0 0

  • Jakiś PISowiec coś pisze, że POwcy śmiali się z cięcia blach w Szczecinie... no bo takiego cięcia nie było (4)

    była tylko słynna rdzewiejąca stępka

    • 12 12

    • g*wnoburza musi być bo inaczej sie okaże, ze totalna opozycja nie ma nic ciekawego do zaoferowania... (2)

      • 4 7

      • no i znowu PISowska narracja musi być wszędzie i tę należy ochraniać, a jak odpowie się tym samym o PIS to od razu PISowski pracownik kasuje

        myslisz, że to zmieni cokolwiek dzieciaku?

        • 6 3

      • g*wnoburza ... no nie, sukces po 6 latach

        Prawie niezauważenie minęła tegoroczna, szósta już rocznica propagandowej imprezy w dawnej Stoczni Szczecińskiej, podczas której czołowi politycy PiS Mateusz Morawiecki, Marek Gróbarczyk i Joachim Brudziński pukali ozdobnym młoteczkiem w stalową konstrukcję nazwaną "stępką"

        • 4 2

    • bo w PiS sa sami "fachofcy" - w Szczecine nie ma infrastruktury na takie budowy statków i nikt nie chciał w to wejjść.

      Takie tam drobniusie przeoczenie. No i zamówione na siłę dla tych spółek promy są mniejsze i droższe zacofane w porównaniu z normalną ofertą.

      • 0 0

  • Jak zwykle wysyp (1)

    Nienawistników!!!
    Nie budowano - źle! Jak budują też źle. PiS zły i ....

    A dlaczego? No bo zly i .... Takie to argumenty tolerancyjnych inaczej. Wybierzcie sobie tych swoich i pracujcie za 3.50/h.
    Powodzenia.

    • 20 13

    • Uciekli i wolą ojro warte 2 zeta anzeli Jarozbawa

      Choć w partii władzy panuje od wielu lat nieformalna zasada, że prezesowi się nie odmawia, to niektórzy znani politycy postanowili nie porzucać dobrze płatnych posad w Parlamencie Europejskim
      Do Sejmu na pewno nie wystartują m.in. była premier Beata Szydło. Na razie na Wiejską nie wybierają się także Ryszard Legutko, Zdzisław Krasnodębski oraz Ryszard Czarnecki.

      • 4 2

  • Budowanie promu (5)

    Pisowska firma Montex Shipyard nigdy nie umiala
    nic budować, wprawdzie
    w roku 2012,przejeli
    pracowników z najlepszej
    firmy stoczniowej Konrem
    Nauta sp z oo.Wtedy czegoś nauczyli Montex.

    • 11 14

    • :)) (1)

      Konrem się sam rozsypał specjalisto !

      • 6 6

      • Konrem.......

        nie sam się rozsypał lecz Kilku ludzi spoza spółki Konrem Nauta rozkradli ją m.in. Stanisław F., Wojciech S.,Krzysztof G.
        oraz jeszcze kilku innych i od 2013 roku Stocznia Nauta ma olbrzymie kłopoty finansowe gdyby nie ostatnia pomoc
        jaką dostała stocznia Nauta to by już jej nie było.

        • 8 1

    • Proponuję zobaczyć wskaźniki jakie prezentuje wyżej wymieniona firma Stoczniowa. Doedukuj się , wróć i przeproś.

      • 3 5

    • Prezesi Montexu ... toi toia nie wybudują co dopiero sekcje.

      • 3 1

    • Zero specjistow ...

      • 2 2

  • Fajnie, że budujemy ale zawsze diabeł tkwi w szczegółach. (1)

    • 13 4

    • To nie jest teren stoczniowy tylko teren portu Gdańskiego podnajmowany na produkcję sekcji stalowych statków. Lokalizacja Przetoczna 41.

      • 5 4

  • A gdzie prom że Szczecina? (3)

    Przecież Pinokio tak się nim chwalił!

    • 16 11

    • (2)

      Prom przerobiono na gazowiec. Pływa po morzach i oceanach.

      • 5 4

      • chyba sie unosi jak balon próżności PIS

        • 5 2

      • w technologii stealth - jak niewidoczne śmigłowce macierdewiczA

        • 0 0

  • Montexshipyrad spełniamy marzenia (1)

    • 6 7

    • ...tylko czyje i czyim kosztem????

      • 1 2

  • We włoskiej stoczni Visentini powstaje prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na wiosnę zaplanowano wodowanie kadłuba, a w (3)

    Dlaczego budowac w Polsce jak mozna we Wloszech

    Grupa Kacznera

    • 6 6

    • dziwne, że tym się nie chwalą (1)

      • 3 2

      • Bo to chyba nie zgodne z propagandą repolonizacji i promowania nacjonalizacji, i takich tam.

        Aczkolwiek było w TVP Info... ale nie tak wiele razy jak Fur Deutschland :)

        • 4 3

    • Bo przez tempaków z rządu była obsuwa z promami a PŻB potrzebowało promu szybko i kupiło prom który był częściowo ukończony bo

      Więc kupili we Włoszech prom który był już w trakcie budowy.... ( chcieli najpierw używany ale nikt nie miał o takich parametrach akurat promu na sprzedaż ...

      • 2 0

  • Ufff dobrze ze remontowej PiS nie zlikwidowal jak inne stocznie

    Pis ming

    • 10 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane