• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Nie tylko stępka, w Gdańsku są całe bloki kadłuba

Wioletta Kakowska-Mehring
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (220)
  • Blok transportowany jest do GSR na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok transportowany jest na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.

Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba. Gdańskie stocznie budują promy dla polskich armatorów - PŻM i PŻB. Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.


Jednym z podwykonawców biorących udział w projekcie jest Montex Shipyard. Jeden z gotowych bloków zakład właśnie przekazał GSR, o czym powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową promów i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.


Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 roku.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.


Jakie promy powstają w Gdańsku?

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba (4)

    A kabaret partyjny był? Ustawka partyjniaków, pinokio łapami machajacy... stępka, młoteczek.
    Poświęcone było?

    • 4 10

    • Bylo (3)

      I co ? Głupio ci ze jednak w Polsce potrafimy dla siebie zrobić coś sami ?

      • 4 3

      • "Głupio ci ze jednak w Polsce potrafimy " (2)

        Jeden prom w 6-7 lat?

        Imponujace :D

        • 3 3

        • Doczytaj marudo (1)

          Że są to 3 promy

          • 2 3

          • pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.

            Pierwszy, a kiedy 3?
            Ile to będzie lat od PR kabaretu w Szczecinie przy stępce?
            Imponujące :)

            • 2 1

  • przekop za wąski...

    ... nici z propagandy

    • 3 3

  • Niestety przez ręczne sterowanie PIS prawie doprowadził do upadku PZB. Koniecznie chcieli budowac statki w panstwowej firmie Szczecinie nie mającej doświadczenia podczas gdy konkurencja buduje tanio w Chinach. Teraz PIS żeby ratować twarz podpisał na wariackich papierach kontrakt z rsb, która ma doświadczenie i jest prywatna firma. Pewnie kosztuje to 2 razy więcej niż jak by odrazu zostało to zlecone rsb nie mowiac juz o Chinach. Ale co tam kedyty są brane na rachunek Polakow a nie Pis.

    • 8 6

  • Nie rozumiem tego calego hejtu (2)

    Jaki się tutaj wylewa. Przecież budujemy polskie promy dla polskiego armatora w naszym kraju. Wiele osób dzięki temu ma pracę. Pieniądz krąży u nas. I to wam nie pasuje ? Że się rozwijamy i potrafimy jednak coś zrobić sami ? Zamiast sie cieszyć to widzę tylko sam hejt. To nie jest normalne. Rozumiem że jakby to budował tusk to wszystko było by wtedy ok ?

    • 10 5

    • Kilka dni temu nie pasowało, że holowniki dla wuż-u nie są budowane w Polsce, teraz nie pasuje, że budujemy promy..

      • 0 0

    • Skoro nie rozumiesz to znaczy że jesteś suweren

      • 0 0

  • Jak to jest,że za czasów Ryżego likwidacji uległy komisariaty, Garnizony, połączenia pkp, pks (10)

    Polską Żeglugę zwijano, za czasów PO PSL sprzedano Polskie Kolejne Linowe sprzedali PKP energetyka nawet Polskie Nagrania.
    Czemu oni wszystko co Polskie sprzedawali. Bo Niemcy tak chcieli.
    ? Dlatego trzeba pilnować Polski Ryże wróciło

    • 9 6

    • Dokładnie tak

      • 3 2

    • Tylko PiS

      • 2 1

    • Dobrze że PKP Cargo pisruskim nie zwineli (3)

      Państwowa spółka z grupy PKP Cargo robi gazowy biznes wspólnie z rosyjskim miliarderem Jakowem Goldowskim. W radzie nadzorczej firmy Transgaz zasiadają politycy Prawa i Sprawiedliwości, w tym asystent polityczny Jarosława Kaczyńskiego.

      • 1 2

      • Polecam film Reset obnaża politykę prorosyjską Tuska (2)

        Szok co wyczynial

        • 1 1

        • Kalkstein to ruski szpieg !

          Ale trzeba przyznać że skuteczny ! Wyciąga nas z Europy namawiając na Ukropolin, które później się połączy z Rosją. Swój do swego ciągnie.

          • 1 0

        • Maile dworczyka sobie pooglądaj piskomuszku

          • 0 0

    • Stocznie i kopalnie PiS likwidował.

      Ale rusek z kotem was na te Niemcy nakręcił.
      Kurxwski miał racje z tym ciemnym ludem

      • 1 1

    • Macieruski niszczył armię (2)

      A komisariaty Milicji są wszędzie potrzebne do ochrony gnoma gdy robi pisobjazd po kraju

      • 1 2

      • Ryży niemiecki likwidował garnizony Bolki (1)

        • 1 1

        • Gdzie te garnizony Bolki?

          Jakaś miejscowość gdzie spadają pisruskie rakiety?

          • 0 0

  • Tylko PiS gwarantem bezpieczeństwa Polski (4)

    Dlatego nie można pozwolić na oddanie Polski Rudemu i reszcie donosicieli

    • 10 8

    • Tak tak, ruskie rakiety, helikoptery i zgubiony sprzęt wojskowy (2)

      Bezpiecznie z tą czerwoną agenturą

      • 1 3

      • Siemoniak był taki w rządzie PO PSL ci wojsku kupił tablice Mendelejewa (1)

        Kpiny były za czasów nie rządów Rudego

        • 1 0

        • Ile ołtarzy polowych kupił lub latarek od handlarza z Radomia?

          • 0 0

    • Od razu bezpieczniej. A jeszcze lepiej by bylo gdyb SS pomoglo, Sasinienko & Suski

      -Podjąłem decyzję o stworzeniu wojskowego zgrupowania zadaniowego w operacji Ryngraf celem szkolenia wojska na granicy poinformował Mariusz Błaszczak.

      • 1 1

  • Prawda niedozwolona

    Portal boi się PiS albo jest już zarządzany przez PiS.Obrazacie marynarzy .

    • 4 2

  • (3)

    PiS doprowadził stocznie na skraj bankructwa ponieważ powierzyl zarządzanie nimi krewnym i znajomym pisowskich poslow. A nastepnie za nasze pieniądze ludzi ciężko pracujących je oddłuża. Kolejna afera

    • 3 5

    • Stocznie sukcesywnie to zamykal tusk (1)

      Nie pamiętasz jak mówił że po co nam W Polsce skoro mamy w Hamburgu ? Tak samo że wszystkim ! I nie pisz bzdur

      • 2 2

      • A miske ryzu pamietasz Pisbolcu?

        Twoj Mordazdradziecki nagrany byl... jadl osmiorniczki ale sie nie cieszyl

        • 1 2

    • Nikt tyle afer nie miał

      Wystarczy nie kraść, umiar, pokora, ciężka praca!
      Po czym powiatowa do Brukseli uciekła i nie chce wracać na odsiecz jarozbawowi!

      • 1 1

  • Co się stało ze sławną stępką? (1)

    Czy udało się ją wykorzystać przy budowie kadłuba ? Były ponoć takie zapytania ze strony zamawiającego.

    • 17 8

    • Nie

      • 0 0

  • Weber wezwie Rudego na dywanik chyba za to? (2)

    • 6 1

    • O juz sms z centrali był piskomuszku?

      • 2 4

    • Kaczner wezwał Pisdzielskiego i ten wyleciał

      A chciał się tylko poPiSać i prezesowi podlizać.
      A co zarobił to jego :)
      Karuzela w dojnej zmianie trwa

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane