• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Nie tylko stępka, w Gdańsku są całe bloki kadłuba

Wioletta Kakowska-Mehring
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (220)
  • Blok transportowany jest do GSR na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok transportowany jest na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.

Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba. Gdańskie stocznie budują promy dla polskich armatorów - PŻM i PŻB. Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.


Jednym z podwykonawców biorących udział w projekcie jest Montex Shipyard. Jeden z gotowych bloków zakład właśnie przekazał GSR, o czym powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową promów i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.


Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 roku.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.


Jakie promy powstają w Gdańsku?

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Pisclowny robią kampanie wyborczą na (7)

    Sąsiedzie, państwie UE, partnerze handlowym i sojusznikiem NATO!

    To musi być ruska agentura! Takie wytyczne tylko z Kremla

    • 4 4

    • Pamiętam jak kiedyś Ruska prasa pisała o Tusku Nasz człowiek w Warszawie (6)

      Dlatego nie można pozwolić na oddanie Polski Peło

      • 1 1

      • Ta wasza prasa tez PiSze ze wojny nie ma

        To tez wasza prasa PiSała o propagandzistce jarozbawa, czerwona istoto :)

        Magdalena Ogórek hołduje niecodziennym dla dzisiejszej Polski poglądom - dobrze odnosi się do Rosji" - podkreśla "Komsomolskaja Prawda". "Na tle rozjuszonych polskich polityków, obrzucających Rosję błotem, Magdalena Ogórek - to Don Kichot w spódnicy" - dodaje gazeta, mająca opinię tuby Kremla.

        "Komsomolskaja Prawda" dodaje, że kandydatka "publicznie potępiła działania polskich władz wobec Rosji" oraz "obiecała, że w wypadku wyboru na stanowisko głowy państwa naprawi stosunki" z Moskwą.

        • 2 1

      • Dziwnym trafem to Orban i Kaczyszenko uznawani są za kuce trojanskie putina w Europie (3)

        • 2 1

        • Dziwnym trafem to Tusk Merkel Makron uznawanej są za kolegów Putina... (2)

          Nie wspominając już nawet o politykach europejskiej partii ludowej zasiadających w ruskich spółkach czy samego Radka który dostawał dolary od ruskich za "konsultacje" :)

          • 0 0

          • A kto budował nord stream z ruskimi bo chyba nie PiS.. :) (1)

            • 0 0

            • Polska też nie

              • 0 0

      • Wierzysz w to, co pisze Kreml? to jest taka ich propaganda, jak u nas TV PiS...

        • 0 0

  • Cała branża morska smieje się zPisu. Nie wiem poco serwis Trójmiasto tak się przed nimi płaszczy.

    • 2 5

  • to tylko kolejny "MIŚ" (3)

    ten prom nigdy nie zostanie ukończony, a jeżeli to będzie wadliwy. po prostu nie ma innej możliwości ! potem będą pluć na podatników i żadać odszkodowania ! masoneria bankowa od opcji (faktyczny własciciel stoczni) wyciśnie podatników jak cytrynę ! dlatego nie podaja ceny za tę barejową zabawę ! tylko że soków w tej "cytrynie" po ostanich rządach coraz mniej ! gierek to pikuś przy popisie ! ale najważniejsze że szwagra firma weżmie swoje a on honorny sztywny chłop z zasadami ! :-) kasa będzie sie zgodzać. te bloki będą stały jako kolejny pomnik i**otyzmy polińskiego ! niestety nie ostatni 1 kto pracowwał w polskich stoczniach tego filmy bareji nie śmieszą !

    • 2 8

    • Nie hejtuj, nie kpij, nie powielają nie prawdziwych informacji (1)

      Ten prom zostanie ukończony. Prace są bardzo zaawansowane. Biura projektowe w Gdańsku oraz GSR i RMDC prężnie działają.

      • 1 2

      • Pożyjemy, zobaczymy !

        Jeżeli zostanie ukończony i znajdzie się zagraniczny klient na następny i zapłaci za całe zlecenie zlecenie z zyskiem, a nie za 40 % materiału to wypiszę laurkę i samokrytykę. Ale wiem że to mi nie grozi :-) . A czy ty jesteś na to gotowy jak skończy się jak z Gawronem czy stępka ? Co by o niej nie powiedzieć, ta miała jeden zasadniczy plus. Zdefraudowani przy niej śladowe ilości państwowych pieniędzy w porównaniu z tym. Dlaczego nie ogłoszono przetargu ? PZM to państwowa firma i obowiązuje ich ustawa o zamówieniach publicznych ? Co robi Ziobro i prokuratura. ABW ? W latach 90 tych nikt nie wpadał w dzikie aj waj medialne że stocznia wybudowała blok. Słuchało się na chłodno że oddano 24 statki rocznie, Ale dzisiaj najważniejsze że firmie szwagra w końcu wypłacili bo on honorny, sztywny chłop co nigdy nie zawiódł. ;-) Taka jest dzisiaj mentalność inżynierska w Polin,

        • 0 1

    • prawda twoja czy rzeczywista? wiecej optymizmu kolego.

      • 0 0

  • To przeciez płynie do Finlandii (1)

    To jest wstawka na przedłużenie Fińskiego promu .

    • 1 3

    • Nie bredz. To jest blok dla PŻM.

      • 1 0

  • Wstawka do Finnlines (2)

    Zdjęcie zrobione pewnie rok temu

    • 2 3

    • Nie żadna wstawka, a jeden blok.
      I nie dla Finnlines, a dla Unityline.

      • 0 0

    • Finny przedłużane były dużo wcześniej niż rok temu znawco.

      • 1 0

  • Weber i Ryży muszą być wściekli

    • 5 2

  • Prom (1)

    6 bloków kadłuba,jeden waży 11tysięcy ton... mają rozmach skurwesyny, normalnie flota lotniskowców

    • 1 0

    • dopłyną do kanału na mierzei i do emblonga?

      • 0 0

  • Te państwowe promy są droższe i mniejsze od normalnie zamawianych .. będą takie trochę zamałe nawet na Bałtyk.

    • 0 0

  • Czy te promy będo kursowac do Emblonga przez przekop Kaczyńskiego z mżem?

    • 1 0

  • Niechay zbudujo kilka promów z Gduni do Gdańska w godzinach szczytu, bo nie ma jak się już sprawnie przemieszczać, Korki,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane