• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Nie tylko stępka, w Gdańsku są całe bloki kadłuba

Wioletta Kakowska-Mehring
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (220)
  • Blok transportowany jest do GSR na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.
  • Blok transportowany jest na barce.
  • Blok, czyli część kadłuba budowanego promu.

Nawet nie minął rok od pierwszego cięcia blach, a już kończy się scalanie kadłuba. Gdańskie stocznie budują promy dla polskich armatorów - PŻM i PŻB. Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.


Jednym z podwykonawców biorących udział w projekcie jest Montex Shipyard. Jeden z gotowych bloków zakład właśnie przekazał GSR, o czym powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową promów i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.


Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 roku.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na przełomie 2024/25 roku.


Jakie promy powstają w Gdańsku?

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Na zwodowany właśnie prom Polska Żegluga Bałtycka otrzymała dofinansowanie rządowe na poziomie 140 milionów złotych

    W stoczni Visentini w Chioggii na północy Włoch budowany jest prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ma on 216 metrów długości i 8 pokładów. Jednostka, która pomieści 150 ciężarówek i 200 samochodów osobowych oraz tysiąc pasażerów, ma zostać przekazana stronie polskiej.
    Prom zwodowany 6 kwietnia obejrzała we wtorek w stoczni polska delegacja na czele z wiceministrem infrastruktury Grzegorzem Witkowskim i prezesem Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzejem Madejskim.

    Prom pinokio powstał we Włoszech

    • 8 2

  • Którą stocznie PiS uratował? (1)

    Przypomnijmy: do ratowania polskich stoczni powołano w 2016 r. Fundusz Rozwoju Spółek, mający wykonywać "różnorakie zadania z zakresu szeroko rozumianej gospodarki morskiej".

    Rok później został on dokapitalizowany kwotą 200 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji, a następnie w 2021 r. obligacjami skarbowymi o wartości 120 mln zł. W tym samym roku spółka Polskie Promy dostała zaś z Funduszu Reprywatyzacji kolejne 650 mln zł. Łącznie daje to prawie miliard złotych dokapitalizowania ze środków publicznych.

    2020r
    Stocznia Gryfia sprzedaje swój zakład w Świnoujściu i daje wypowiedzenia 200 pracownikom. To kolejny cios dla ambitnych planów PiS

    • 10 3

    • Dojna zmiana

      • 2 2

  • A nasze panstwo (1)

    Taka stocznie Gdańska zlikwidowało

    • 1 4

    • Bareja by roboty przy nich nie miał

      PiS najpierw doprowadził do sprzedaży państwowej Stoczni Gdańsk ukraińskim oligarchom, a po latach obwieścił sukces, że podupadającą spółkę udało się od nich odkupić za cenę, której nie można ujawnić

      • 4 3

  • To tylko pusta skorupa! (19)

    Nie widać ani jednej rury, toru kablowego, zbrojeń i innego wyposażenia! W innych stoczniach bloki składa się z sekcji, które już są częściowo wyposażone.
    Czyżby za wszelką cenę chcieli zwodować pusty kadłub jeszcze przed wyborami?

    • 56 69

    • Nic nie zdziwi....

      Cytujac kurxwskiego.
      Ciemny lud i to kupi

      • 17 20

    • (1)

      Wyposażenie jest. To że nie widzisz nie oznacza że go nie ma .

      • 24 12

      • MIS

        "Wyposażenie jest. To że nie widzisz nie oznacza że go nie ma ." :-)- Jest prawda czy czasu i prawda ekranu. :-) ;-) A prawda ekranu mówi, choć nie widzisz uzbrojenia to ono faktycznie jest :-) . Młody Junak widzi to uzbrojenie, choć go nie ma :-) Ale on je chłopie widzi :-) :-) w swoich marzeniach :-) . I tu trzeba dawać od razy na BIS :-) . (PRL - BIS) . Polecam obejrzeć film :MiS: Bareji i "Rozmowy kontrolowane" gdzie są pokazane życiorysy aktualnych "Wizjonerów" "Pasjonatów" "Filantropów", co to w stanie wojennym dyrektorami w państwowych stoczniach jednocześnie byli i członkami Solidarności. . Ale kto dzisiaj takie filmy ogląda :-) . Co by nie powiedzieć Gierek zadłużył kraj ale uprzemysłowił, w tym rozbudował ta stocznie i pastuchów zw wsi do niej ściągnał , PIS zadłużył na kilka razy tyle na broń i sprzedał nas Koreańcom za prowizje. Marzą im się ukropolin :-) Jak odsetki nie będą wpływać do masońskich banków to rozjadą to ! Oni się nie PIE.... !

        • 7 4

    • (1)

      To jest prototyp. Wyposażenie jest rysowane i projektowane na bieżąco. Część wyposażenia już jest.

      • 11 8

      • co ty bredzisz. tworzą właśnie harmonogram na wyposażenie . Powtórka ze Szczecina.

        • 2 1

    • Co ty bredzisz (7)

      Pracuję w Gsr i wszystko idzie zgodnie z planem robota wre kilka tysięcy pracowników ma co robić

      • 21 4

      • kilka tysięcy pracowników ma co robić (5)

        3000 czy 12000?

        • 6 15

        • Montex Shipyard Sp. z o.o. (4)

          To czemu bloki ( kadłuby ) powstają w dawnej stoczni Martin a obecnie Montex Shipyard Sp. z o.o. A nie w Stoczni Remontowej ( dawnej Północnej ?

          • 6 10

          • (1)

            Bo takiego zakresu w jednej stocznia nie da rady zrobić. Remontowa to nie była Północna. Remontowa Shipbuliding to była Północna. Jak nie tozróźniasz to na trójmiejskich stoczniach się nie znasz.

            • 15 3

            • czytam ze nie znasz tej struktury!,Grupa Remontowa, do ,,Ship"cos tam nalezy byla stocznia,byla zadluzona stocznia polnocna.zalegle platnosci norweskie i Radziecki wzial Buzek i AWS,stocznia Remontowa zainwestowala i stworzyla (po Polsku)Grupe Remontowa.kropka.nie szukaj wyzszosci jajka nad kura!.

              • 0 4

          • A czemu nie !?

            To też jest złe że firmy w Trojmiescie ze sobą współpracują?

            • 7 0

          • W remontowej też powstają pracuję tam

            Ale ty nawet nie wiesz gdzie leży Gsr i myślisz że to ta sama co im. Lenina

            • 8 1

      • Nie ma gsr , i ty mi tu nie pxxxxxxl , kilka tysięcy pracowników chyba ze bolszewicy ożywili grupę rekonstrukcyjną ze stoczni

        Lenina .

        • 0 0

    • Remontowa nie podlega propagandzie PZPPiS!,a wodowania przed wyborami nie bedzie,wracaj do Szczecina!.

      • 9 13

    • Pusta skorupa??? Zamontowano 4 silniki główne, kadłub uzbrojony w rurociągi zaburtowe i nie tylko (zabalastowany i zwodowany); zamontowano główne tory kablowe, urządzenia cumownicze i wciągarki, To już nie jest pusta skorupa

      • 18 2

    • 1rubel ) 1 cent

      komuniści :+

      • 3 4

    • Slabo jestes poinformowany

      To o czym piszesz jest. Po co pisac nieprawdę?

      • 7 0

    • Bono (1)

      Zgadzam się, duże jednostki buduje się już z modułów, ale to jest polska , niestety , Remontowa wyzysk ludzi!!!

      • 4 4

      • Masz rację. Moduły powstają same z powietrza, nieprawdaż?

        • 2 0

  • Soyka nie chciał i ... Wiemy co się z nim stało

    • 3 5

  • Czy na tym promie będą pisławeczki za 100tyś sztuka?

    Kolory w sumie PŻB, jak i ruskich.

    • 9 6

  • Żeby coś s nazwać stocznia to musi mieć chociaż pochylnie i dok, to jest spawalnia lądowa (3)

    • 20 61

    • Nadtępny tępak bez znajomości branży

      • 19 5

    • Tylko GSR prztrwala rozbiór stoczni.

      GSR to renomowana stocznia z którą podpisaly umowe renomowani armatorzy np Knutsen.Remontują i budują i są dobrze zarządzani.Promy będą dobrze wykonane.To GSR budowala nowe siarkowce które przynosiły potężny zysk dla PŻM.dyr Brzezicki przeniósł Poltank do Szczenina i siarkowce nie miały zatrudnienia i poszły na złom.Dyr który niszczył PŻM został dyr komisarycznym firmy.Mozliwe tylko gdy zarządza PiS.Jeszcze dwa miesiące i skończy się okradanie Kraju i Obywateli.

      • 21 6

    • Ta stocznia na Przeróbce ex Conrada nie ma warunków do budowy statków. Kilka dżwigów budowlanych 50 metrów od wody do ulicy, dwa pływające dżwigi złomy i ostatnio zardzewiały pływający, oby dok. A obok dzielnica mieszkalna i hałas i piach z piaskowania

      • 0 0

  • Dziecinada

    Pod koniec lat 80 , na drugiej stronie kanału kaszubskiego, vies a vie stoczni , stały dużo większe elementy. Małe części płynęły promem kolejowym na Przeróbkę a większość przenosił dźwig Maja. Dzieciaki z Przeróbki i Stogów miały mega ubaw. I cud , że nie było pogrzebów

    • 3 2

  • Montex (3)

    Bardzo dobra firma

    • 5 6

    • Dobra firma pod jakim kątem (1)

      • 0 0

      • pod kątem...

        padania...

        • 2 0

    • A pracowałeś tam ? Bo jak tak ...

      • 0 0

  • (2)

    Coś niesłychanie pięknego. Piękniejsze jest to , że opozycje kuje to w oczy bo mieli to zrobić w Szczecinie w 2009 roku. Ale wiemy co się stało

    • 4 5

    • Fakt... za opozycji niec nie plywało

      Wszelki rozwój kraju po 2015

      • 3 1

    • w Szczecinie w 2009 roku?

      PiS ja wczesniej zaorał

      Złote lata 2005-2007

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane