• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosyjski statek stoi od 7 lat w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
14 sierpnia 2024, godz. 09:15 
Opinie (147)

Zbiornikowiec Khatanga stoi w Porcie GdyniaMapka już od 2017 r. i... chyba jeszcze postoi. Armator upadł, a z syndykiem nie ma kontaktu. O statku na chwilę "przypomniano" w marcu 2022 r., kiedy to kilka dni po ataku Rosji na jego burcie zawisła - na chwilę - ukraińska flaga z "wiadomością" dla Putina.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Statek Khatanga, a właściwie "Хатанга", przybył do Portu Gdynia w październiku 2017 r. i został zatrzymany przez rutynową kontrolę - tzw. Port State Control, czyli kontrolę państwa portu. Takie inspekcje na statkach są przeprowadzane przez administrację morską państwa, w porcie którego statek się znajduje. Wykonuje się je w celu sprawdzenia stanu technicznego statków czy warunków określonych w międzynarodowych konwencjach, ale także po to, by sprawdzić kompetencje kapitana i oficerów. Khatanga nie przeszła kontroli pomyślnie i została zatrzymana. Zwykle na taki "areszt" szybko reaguje armator i stara się wypełnić zalecenia pokontrolne, bo statek jak stoi, to nie zarabia. W tym wypadku stało się inaczej.


- Statek został zatrzymany w październiku 2017 r. i nadal posiada status "zatrzymany" (nie "aresztowany") w świetle Ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz procedur Port State Control (Inspekcji Państwa Portu, Memorandum Paryskiego). Zgodnie z ww. procedurami zwolnienie z zatrzymania może nastąpić dopiero po zgłoszeniu przez kapitana/armatora statku gotowości do re-inspekcji i jej pozytywny wynik. Takie zgłoszenie jeszcze nie wpłynęło. Podjęte są działania prawne między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a przedstawicielami prawnymi armatora - poinformowała nas Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Niebiesko-żółta flaga Ukrainy z "pozdrowieniem" dla Putina zawisła na rosyjskim statku Khatanga po wybuchu wojny. Bardzo szybko ją usunięto. Niebiesko-żółta flaga Ukrainy z "pozdrowieniem" dla Putina zawisła na rosyjskim statku Khatanga po wybuchu wojny. Bardzo szybko ją usunięto.

Nie wypełniono zaleceń po PSC, więc statek pozostał w Gdyni w basenie niedaleko skweru Kościuszki. W 2018 r. Kathanga została przeholowana do nabrzeżaMapka Stoczni Remontowej Nauta. Czy dlatego, żeby dokonać jakichś napraw, czy tylko po to, aby nie zawadzała? Mówi się, że chodziło o prace remontowe, których ostatecznie nie wykonano. Co ciekawe, stocznia Nauta w tym czasie już szykowała się do przeprowadzki, bo teren przy ul. Waszyngtona 1Mapka odkupił Port Gdynia. Kathanga trafiła do Nauty w grudniu 2018, a w czerwcu 2019 r. w starej Naucie odbyło się ostatnie wodowanie. Stocznia przeprowadziła się, a rosyjski zbiornikowiec pozostał i stał się problemem... Portu Gdynia.


- W roku 2017 r. statek o nazwie Khatanga, w posiadaniu armatora z Federacji Rosyjskiej, został przyjęty przez jedną z gdyńskich stoczni w celach remontowo-naprawczych. Prace nad jednostką zostały wstrzymane przez stocznię ze względu na upadłość armatora. W związku z tym jednostka została zatrzymana przez Urząd Morski w październiku 2017 r. i na początku 2018 r. została odholowana do nabrzeża Śląskiego w Basenie II. W lipcu tego samego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia odkupił nabrzeże, przy którym stała Khatanga od stoczni. Dopiero po zakupie nabrzeża powzięto wiedzę, że statek jest pod banderą rosyjską i jej armator ogłosił upadłość. Na ten moment statek pozostaje zatrzymany przez Urząd Morski i jest on zabezpieczony przed osobami trzecimi - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Portu Gdynia.
Z armatorem od początku był utrudniony kontakt. Ostatecznie w 2020 r. Murmansk Shipping Co. ogłosił upadłość. Niestety z syndykiem upadłego armatora kontakt nie jest lepszy, a właściwie w ogóle go nie ma.

Wyburzenia w centrum Gdyni Wyburzenia w centrum Gdyni

A Khatanga to całkiem duży kawał stali. Jednostka ma 158 m długości i 26 m szerokości. Jest to statek do przewozu produktów naftowych. Co jakiś czas padają pytania o zagrożenie, jakie niesie obecność niszczejącej jednostki.

- Z naszej strony są podejmowane ciągłe próby kontaktu z armatorem, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację, w międzyczasie podejmowane są także kroki prawne, aby umożliwić wyprowadzenie statku z basenu portowego. Nowy zarząd ZMPG prowadzi intensywne działania dążące do rozwiązania tej sprawy. Celem zarządu jest także zminimalizowanie ryzyka zanieczyszczenia środowiska i/lub ryzyk technicznych związanych z obecnością nieużytkowanego statku. Dołoży wszelkich starań, aby jednostka opuściła teren Portu Gdynia najszybciej jak to możliwe. Mimo zaangażowania największym problemem uniemożliwiającym natychmiastowe rozwiązanie tego problemu są obostrzenia prawne, które wymagają wykonania koniecznych procedur - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Na terenach po Nautcie przy ul. Waszyngtona 1 od 2023 r. trwają wyburzenia. Mówiło się, że część tego terenu zostanie przeznaczona pod zabudowę biurowo-usługową. Obecnie w dużej mierze jest to zaplecze budowy prowadzonych prac związanych z pogłębieniem basenów portowych oraz przebudową nabrzeży. W tym rejonie jest planowane jednak zalądowienie, na którym zostanie wybudowane połączenie kolejowo-drogowe prowadzące do Portu Zewnętrznego. Obecność Khatangi w basenie portowym może jednak utrudnić swobodne działania na tym obszarze.

Miejsca

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Towarzysze nie można go zniszczyc (3)

    POniewaz pan Putin nie będzie zadowolony

    • 9 6

    • Dziwne, od kiedy zakręcono kurek z milionami złotych polskiego podatnika.. (1)

      ..i wychodzą kolejne wałki i złodziejstwo na niespotykaną dotąd skalę, to coraz głośniej wyją PiSowieckie kundle. Przypadek?

      • 3 4

      • Spasiba towarzyszu,pilnui aby nikt w tryby...

        • 0 0

    • On stoi siedem lat, przypomnieć ci pachołku kto siedem lat temu rządził?

      Może zapytaj na Nowogrodzkiej czemu go nie zniszczyli? Adres, maila i numer telefonu zapewne znasz na pamięć.

      • 3 3

  • (2)

    Tenis w porcie

    • 4 5

    • (1)

      lipa w paczkach

      • 0 0

      • Barwa na kurierze

        • 0 0

  • Oto jak PIS zrobił z Polski nie tylko wysypisko śmieci, ale i złomowisko... (2)

    • 6 15

    • minusującym PISowskim trollom przypominam także

      że to PIS sprzedał stocznię Gdańską Ukraińcom, prezesem był wtedy Jaworski z PIS, a sprzedażą rząd PIS chwalił się w mediach

      • 0 2

    • Ale nawet jak kradli, to dawali tylko swoim, tylko PIS

      • 0 2

  • W temacie ruskich - ponoć przerzucają wojska z Królewca na front... (2)

    Może tak wykorzystać okazję?

    • 3 2

    • myslisz ze to wplynie na celnosc iskanderow. Iskandery dolatuja do ludzi bez rozumu w 100% (1)

      • 1 1

      • Niech lecą na Czechy, Kralovec to ich ziemie..

        • 1 0

  • Pytanie ta spychala to byla wice gdyni

    Pani wiceprezes portu...czyli świat układów

    • 12 1

  • I to jest właśnie Polska (6)

    Wpisać właściciela statku (syndyka) na listę europejskiej sankcji, Skoro oligarchom można rekwirować jachty/konta, rosyjskim bankom rekwirować odsetki od kapitału w europejskich bankach, to myślę, że można też zarekwirować statek i go sprzedać do Lotosu czy Orlenu... A jak nie tam to zrobić z niego magazyn na paliwo... Cokolwiek...

    • 39 3

    • PISowska Polska dodajmy - statek stoi przez cały czas rządów PIS (4)

      • 4 5

      • (3)

        Pis nie rzadzi juz prawie rok

        • 7 3

        • statek stoi od 2017 - cały czas pajacu rządził PIS (2)

          • 1 8

          • Pajac

            To przyjechał z Brukseli naobiecywał wam uśmiechniętej polski i paliwa z a 5zł a teraz rozbiórkę kraju funduje i podwyżki.

            • 5 0

          • W Gdańsku rządził PiS?

            Coś Ci się POmyliło, totalniaki traktują ruskie własności jak relikty. Spytaj Tuska ile miliardów dlugu umożył Gazpromowi, ile dostał i w jakiej postaci ,,szczerozłotą waza" za brzozę że Smoleńska. Dlaczego wstrzymali rozbudowę portu w Elblągu? Bo ruski mają totalnych w kieszeni, ruski ze wschodu, a szwaby z zachodu. To skorumpowani do szpiku kości konfidenci, którzy mają za zadanie zniszczyć nasz kraj. Jak tego nie widzisz to współczuję. Tusk tak wszczepił w Was nienawiść że nie dostrzegacie że on robi z was parobków na szparagi.

            • 3 0

    • myślę że jego stan techniczny nie jest najlepszy i może warto się spieszyć by któraś ze stoczni go wyzłomowała

      • 0 0

  • Polska polityka to nic nie moge czekam na wskzowki

    zza oceanu ...a przecież byli Dudu i Tusek

    • 2 4

  • Jakie interesy z Putinem robił PIS, że przez te wszystkie lata złom był nietykalny?

    Proszę o sugestie...

    • 2 9

  • Sukces militarny mamy ruski okret

    to uzbroić i na ukrainę

    • 4 2

  • Oby historia sie nie powtorzyla. Trzeba bylo przymknac oko i pozwolic odplynac, a nie narobic szamba. (1)

    "Eksplozja w Bejrucie wybuch, do którego doszło 4 sierpnia 2020 w porcie w Bejrucie. Eksplodowała składowana w magazynie portowym saletra amonowa skonfiskowana w 2014 roku z zatrzymanego w porcie statku. W wyniku eksplozji zniszczony został port i wiele budynków w mieście. Zginęło 218 osób, a ponad 7,5 tys. odniosło obrażenia[ Co najmniej 250300 tys. ludzi w wyniku eksplozji straciło swoje domy[. Niecały tydzień po wybuchu do dymisji podał się premier Libanu Hassan Dijab wraz ze swym rządem, oświadczając przy tym, że powodem zaniedbań prowadzących do katastrofy była korupcja na olbrzymia skale"

    • 7 4

    • Dla twojej wiadomości

      Wiesz czemu w Polsce nie wydarzyło się jeszcze nic złego? Bo nikt w Polsce nie chciał jeszcze nic zrobić. Jak będzie chciał, to zrobi to bez problemu.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane