- 1 Rosyjski statek stoi w Porcie Gdynia (147 opinii)
- 2 Markowe hotele: u nas drożej niż w Europie (205 opinii)
- 3 Regulowane ceny energii będą utrzymane (128 opinii)
- 4 Trójmiejskie stocznie budują konsorcjum (120 opinii)
- 5 Wielkie inwestycje w sieci energetyczne (32 opinie)
- 6 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (245 opinii)
Rosyjski statek stoi od 7 lat w Porcie Gdynia
Zbiornikowiec Khatanga stoi w Porcie Gdynia już od 2017 r. i... chyba jeszcze postoi. Armator upadł, a z syndykiem nie ma kontaktu. O statku na chwilę "przypomniano" w marcu 2022 r., kiedy to kilka dni po ataku Rosji na jego burcie zawisła - na chwilę - ukraińska flaga z "wiadomością" dla Putina.
Statek Khatanga, a właściwie "Хатанга", przybył do Portu Gdynia w październiku 2017 r. i został zatrzymany przez rutynową kontrolę - tzw. Port State Control, czyli kontrolę państwa portu. Takie inspekcje na statkach są przeprowadzane przez administrację morską państwa, w porcie którego statek się znajduje. Wykonuje się je w celu sprawdzenia stanu technicznego statków czy warunków określonych w międzynarodowych konwencjach, ale także po to, by sprawdzić kompetencje kapitana i oficerów. Khatanga nie przeszła kontroli pomyślnie i została zatrzymana. Zwykle na taki "areszt" szybko reaguje armator i stara się wypełnić zalecenia pokontrolne, bo statek jak stoi, to nie zarabia. W tym wypadku stało się inaczej.
- Statek został zatrzymany w październiku 2017 r. i nadal posiada status "zatrzymany" (nie "aresztowany") w świetle Ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz procedur Port State Control (Inspekcji Państwa Portu, Memorandum Paryskiego). Zgodnie z ww. procedurami zwolnienie z zatrzymania może nastąpić dopiero po zgłoszeniu przez kapitana/armatora statku gotowości do re-inspekcji i jej pozytywny wynik. Takie zgłoszenie jeszcze nie wpłynęło. Podjęte są działania prawne między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a przedstawicielami prawnymi armatora - poinformowała nas Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Nie wypełniono zaleceń po PSC, więc statek pozostał w Gdyni w basenie niedaleko skweru Kościuszki. W 2018 r. Kathanga została przeholowana do nabrzeża Stoczni Remontowej Nauta. Czy dlatego, żeby dokonać jakichś napraw, czy tylko po to, aby nie zawadzała? Mówi się, że chodziło o prace remontowe, których ostatecznie nie wykonano. Co ciekawe, stocznia Nauta w tym czasie już szykowała się do przeprowadzki, bo teren przy ul. Waszyngtona 1 odkupił Port Gdynia. Kathanga trafiła do Nauty w grudniu 2018, a w czerwcu 2019 r. w starej Naucie odbyło się ostatnie wodowanie. Stocznia przeprowadziła się, a rosyjski zbiornikowiec pozostał i stał się problemem... Portu Gdynia.
- W roku 2017 r. statek o nazwie Khatanga, w posiadaniu armatora z Federacji Rosyjskiej, został przyjęty przez jedną z gdyńskich stoczni w celach remontowo-naprawczych. Prace nad jednostką zostały wstrzymane przez stocznię ze względu na upadłość armatora. W związku z tym jednostka została zatrzymana przez Urząd Morski w październiku 2017 r. i na początku 2018 r. została odholowana do nabrzeża Śląskiego w Basenie II. W lipcu tego samego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia odkupił nabrzeże, przy którym stała Khatanga od stoczni. Dopiero po zakupie nabrzeża powzięto wiedzę, że statek jest pod banderą rosyjską i jej armator ogłosił upadłość. Na ten moment statek pozostaje zatrzymany przez Urząd Morski i jest on zabezpieczony przed osobami trzecimi - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Portu Gdynia.
Z armatorem od początku był utrudniony kontakt. Ostatecznie w 2020 r. Murmansk Shipping Co. ogłosił upadłość. Niestety z syndykiem upadłego armatora kontakt nie jest lepszy, a właściwie w ogóle go nie ma.
Wyburzenia w centrum Gdyni
A Khatanga to całkiem duży kawał stali. Jednostka ma 158 m długości i 26 m szerokości. Jest to statek do przewozu produktów naftowych. Co jakiś czas padają pytania o zagrożenie, jakie niesie obecność niszczejącej jednostki.
- Z naszej strony są podejmowane ciągłe próby kontaktu z armatorem, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację, w międzyczasie podejmowane są także kroki prawne, aby umożliwić wyprowadzenie statku z basenu portowego. Nowy zarząd ZMPG prowadzi intensywne działania dążące do rozwiązania tej sprawy. Celem zarządu jest także zminimalizowanie ryzyka zanieczyszczenia środowiska i/lub ryzyk technicznych związanych z obecnością nieużytkowanego statku. Dołoży wszelkich starań, aby jednostka opuściła teren Portu Gdynia najszybciej jak to możliwe. Mimo zaangażowania największym problemem uniemożliwiającym natychmiastowe rozwiązanie tego problemu są obostrzenia prawne, które wymagają wykonania koniecznych procedur - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Na terenach po Nautcie przy ul. Waszyngtona 1 od 2023 r. trwają wyburzenia. Mówiło się, że część tego terenu zostanie przeznaczona pod zabudowę biurowo-usługową. Obecnie w dużej mierze jest to zaplecze budowy prowadzonych prac związanych z pogłębieniem basenów portowych oraz przebudową nabrzeży. W tym rejonie jest planowane jednak zalądowienie, na którym zostanie wybudowane połączenie kolejowo-drogowe prowadzące do Portu Zewnętrznego. Obecność Khatangi w basenie portowym może jednak utrudnić swobodne działania na tym obszarze.
Miejsca
Opinie (147) ponad 10 zablokowanych
-
2 godz.
No, no.... Jak pani była vice wzięła sprawy w swoje ręce, to statek pewnikiem jeszcze długo postoi na sznurku. Specjalistka od wszystkiego.
- 5 0
-
2 godz.
Gdynia. miasto marazmu, spychala nic nie zrobi bo nie potrafi
U szczurka pokazala swoje talenty
- 9 0
-
2 godz.
No właśnie... (2)
Teraz efekty ,po co ten Kaczyński z Putinem spacerowali w Sopocie na molo
- 1 1
-
2 godz.
Putin nie musi z Kaczynskim spacerowac skoro ma go na symyczy (1)
- 0 3
-
1 godz.
Na smyczy
I to nie tylko Putina jest ryża gapa. Zdrajca I konfident, on I jemu POdobni zgniją w pudle, a ty do nich dołączysz.
- 2 1
-
2 godz.
idealna baza gru lub innych rosyjskich służb
nadaje sie idealnie na nasluch lub baze wypadowa dla sluzb obcego wywiadu... tak blisko portu wojennego.
- 1 0
-
2 godz.
Konsulat Generalny Federacji Rosyjskiej, ul. Batorego w Gdansku
Nie ma za co.
- 5 0
-
2 godz.
Gdynia.
Gdynia niszczy port. Sprzedaje nabrzeża i buduje na nich domy. Budowniczy portu Gdyni przewraca się a grobie. Czas zatrzymać głupotę.!!!.
- 5 0
-
2 godz.
Koń trojański czy cóś
- 0 0
-
2 godz.
Serial na statku
Niewiele osób wie że ten statek zagrał w polskim serialu BringBackAlice dla HBO. Mam jeszcze zdjęcia z tego statku ;)
- 0 0
-
2 godz.
To armator
Nie może go sobie wyremontować we własnym kraju nie wypuszczą go z portu rozumiem nie przeszedł badań nie dostanie ładunku albo ubezpieczenia tego ładunku ale żeby zaraz cały statek ukraść
- 0 3
-
2 godz.
rozebrać na złom i tyle
już dawno pora
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.