• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach

VIK
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne. Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.



Czy zdarzyło ci się, że usługodawca zmieniał warunki umowy w trakcie jej trwania?

Prezes UOKiK przypomina, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje, jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić. Dzięki temu konsument może zweryfikować, czy wystąpiły powody dające możliwość wprowadzania przez przedsiębiorcę jednostronnych zmian.

Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.

W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.

Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

A co na to Vectra?

- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
VIK

Miejsca

  • Vectra Gdynia, al. Zwycięstwa 253

Opinie (115) 4 zablokowane

  • brawo (4)

    najgorsza firma od TV i internetu, takich przebojów z nikim nie miałem, po roku walki udało mi się od nich uciec. nie polecam

    • 141 4

    • (2)

      Też miałem z nimi przeboje. Umowa dobiegała końca, wypowiedziałem ją zwróciłem sprzęt, wszystko przyjęte na papierze. A oni przez pół roku przysyłali mi faktury, dzwoniłem do nich, potwierdzali że to ich błąd. Aż tu nagle telefony z windykacji.... wkurzyłem się i napisałem do nich maila, że podam ich do prokuratury za próbę wyłudzenia pieniędzy, skończyły się telefony z windykacji, a po 2 tyg. przysłali mi te faktury z dopiskiem, że nie muszę ich opłacać.
      Firma dno, a ich net to pojawiam się i znikam.

      • 24 1

      • Do tego jeszcze (1)

        Z każdego robią wariata i z kontaktować się z nimi nie można!!!!Golą na wesoło

        • 14 0

        • Z nimi się kontaktować nie można?

          A call center wydzwania codziennie jak do przyjaciółki. Ale od wczoraj coś przestali...

          • 2 0

    • Dokladnie to samo twierdzę

      Karma wraca i bardzo dobrze. Dowalić im na maxa

      • 16 0

  • Opinia wyróżniona

    TV już prawie nie oglądam. (9)

    Internet mam mobilny.
    Po co mi jakieś kablówki?

    • 80 28

    • Jednym słowem, jest ci potrzebna, jak czytającym ten artykuł twój komentarz.

      • 26 5

    • Czekaj czekaj (2)

      Transfery na mobilnym Ci starczaja? To nie korzystasz z internetu za dużo. Jeśli możesz ogladać jakiś streaming choćby YT w godzinach szczytu to nie masz za mocno obciążonych BTSów obok siebie. W dużych miastach coraz gorzej z tym. A będzie tylko gorzej :) Kablówki nie trzeba mieć, ale światłowód od nich już by wypadało.

      • 26 2

      • Starczy

        Nie pisze się "starczy" w tym kontekście a "wystarczy". Jeśli chodzi o "starczy", to może być np "uwiąd starczy"

        • 13 10

      • Lepiej niech świtłowodu nie zakładają, bo nie będą wiedzieli o ile podwyższyć opłaty.

        • 0 0

    • Umowy zawarte telefonicznie ze starszymi osobami,

      To jest skandal że nie ma możliwości rozwiązania umowy, potwierdzenie listowne przyszło po upływie 2 tygodni, bezduszna i nieuczciwa firma.

      • 21 2

    • nie mam telewizora od ponad 20 lat... (2)

      i nie wiem po co komu to archaiczne pudło pełne głupot i rozrywki dla "slawomirow"

      • 12 11

      • Za to bzdury walisz po necie

        I co że nie masz telewizora. Zapewnie siedzisz na różnych stronach i wyszukujesz za darmo transmisje

        • 16 5

      • To fajnie. Głupotę nadrabiasz komentując bez sensu w internecie.

        • 5 1

    • LIMIT

      chodzi o limit

      • 1 0

  • Ranking (2)

    Główne padliny Trójmiasta to :
    Miejsce 1 Netia
    Miejsce 2 Vectra
    Miejsce UPC

    • 20 0

    • (1)

      To co wybrać? Tylko nie mów że upc .....

      • 3 0

      • Z netii mam internet i jest ok. dorzucili tv za 1zł który i tak leży w szafie bo mam canal+ i uważam ze tez jest ok.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Zmiana reguł w trakcie "gry"? Jeżeli operator, usługodawca zmienia warunki bez zgody i konsultacji z klientem, to urząd słusznie reaguje.

    • 229 3

    • nowy ład (5)

      też zmienia zasady podczas gry (życia) i co mamy z tym zrobić?

      • 13 4

      • Skoro można zmienić operatora (1)

        To można też zmienić miejsce zamieszkania...

        • 5 1

        • no to już

          niech wprowadzacze "polskiego" nieładu się przeprowadzą. Najlepiej tam, skąd przyszli.

          • 2 2

      • Które?

        • 0 1

      • Napisz coś o podwyższeniu wieku emerytalnego przez POprzedników ! (1)

        Albo podwyższeniu podatku VAT z 22 na 23% - także za POprzedników i to w czasie kryzysu gospodarczego ... Tak.. To były "DOBRE" czasy nierządu POprzedników ! Dodajmy jeszcze wyprzedaż ponad 400 spółek państwowych, także tych strategicznych dla naszej gospodarki, likwidacja jednostek wojskowych, prawie połowa posterunków policji w kraju i chęć likwidacji szpitali...itp itd a wszystko - by żyło się lepiej - za granicą !

        • 2 2

        • A o ile przeróżnych dodatkowych zakamuflowanych podatków płacimy więcej dzięki obecnemu nierządowi?

          Gdzie się obrócisz, z tej strony jesteś okradany podatkami i daninami. Popierają nierobów i dzieciorobów pieniędzmi uczciwie pracujących. A obecnie jest mniej policjantów, jak za poprzedników.

          • 1 0

    • WSI i tyle

      • 2 1

    • A jakby czytać umowy... (3)

      to wyszłoby, że klient podpisując umowę zgadza się na zmianę warunków np ceny w stopniu nie większym niż... i nagle się okazuje, że to nie firma jest zła, tylko zanika umiejętność czytania ze zrozumieniem

      • 1 1

      • Umowu akurat sa tak konstruowane, aby zwykły Kowalski nic znich nie zrozumiał (1)

        Tu nie rozchodzi się o brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, a o tendencję do spisywania umów w języku zrozumiałym jedynie dla radców prawnych

        • 3 0

        • Oni też mają problemy w ich zrozumieniu.

          • 1 0

      • Ale znówu nastała moda na pisanie pchełkami, do przeczytania których potrzeba użyć mikroskopu.

        Kilka lat minęło, gdy zawierałam pewną umowę, a na niej warunki były zapisane takimi pchełkami, kazałem wydrukować z dużo większą czcionką. Kiedy pan z obsługi odmówił, podarłem zakropkowane kartki. Klient ma obowiązek przeczytać i zapoznać się z treścią umowy przed podpisaniem.

        • 0 0

  • Nie mam uwag. (4)

    Z usług f-my Vectra S.A. korzystam od ponad 8-iu lat i generalnie jestem zadowolony. Czasem brak niektórych programów na ATV czyli analogu ale można to przeboleć. Internet działa nieźle i TV przez dekoder też dobrze. Ceny mają do akceptacji w porównaniu do innych dostawców. Ogólnie nie narzekam. Trzeba się z nimi trochę potargować o pakiety i internet przed końcem zobowiązania. Zawsze są otwarci na nowe propozycje i coś tam czasem dodają do pakietów. Warto wypowiedzieć umowę i uzgodnić nową. Ogólnie jestem zadowolony z usług firmy Vectra S.A.

    • 11 21

    • Mnie dodali do pakietu bez pytania kartę na telefon - wymiana dekodera na kartę CI wymagała nowej umowy. Monter przyniósł nową umowę i kartę nic nie mówiąc. Potem się okazało, że naliczali co miesiąc abonament za tą kartę, mimo iż ona leżała z papierami i nikt jej nigdy nie używał. Oczywiście rezygnacja z tej karty to nie była klasyka rezygnacji z czegokolwiek w takiej firmie.

      • 8 0

    • różnie bywa

      też specjalnie nie narzekałem, ale nowa oferta była droższa od poprzedniej
      wypowiedziałem, dzwonili z ofertami jeszcze droższymi, więc się rozstaliśmy
      ale wyboru specjalnie nie mam, pociągnę trochę na mobilnym+tv naziemna i pewnie wrócę jako nowy klient :(

      • 1 1

    • Spróbuj internet z innej, losowo wybranej firmy (1)

      Wtedy zobaczysz różnicę.

      • 2 0

      • Problem w tym że w wielu miejscach Vectra to jedyna opcja jeśli chodzi o kabel,

        a inni się nie kwapią mimo nowych przepisów pozwalających na korzystanie z cudzej infrastruktury.

        • 0 0

  • UPC (3)

    zmusza ludzi do opłat za telefon stacjonarny, który jest w pakiecie i nie można go usunąć
    to jest dopiero cwaniactwo

    wypowiadajcie im umowy, można mieć szybki internet za połowę ich ceny bez żadnych telefonów stacjonarnych

    • 19 2

    • gdzie ten szybki internet?

      • 1 0

    • Jak podpisujesz umowę, to chyba widzisz co w niej jest napisane?

      • 1 0

    • hehehe

      upc ma bardzo wiele za uszami, ale tutaj okazuje sie ze chyba nie ogarniasz zycia nawet na tak podstawowym poziomie. oczywiscie, ze jak masz telefon w pakiecie, to nie mozesz go usunac w trakcie trwania umowy. ale w ogole nie musisz w upc miec telefonu. mozesz miec sam internet, mozesz miec sama tv kablowa. mozesz miec internet+tv. zawsze bylo jednak tak, ze pakiet tv+internet+telefon wychodzil duzo taniej taniej niz nawet tylko internet+tv. wiec nawet gdybys zrezygnowal, to bys placil wiecej (sam tak mialem przez dlugie lata telefon ktorego nigdy nie uzywalem, bo wychodzilo taniej)

      • 1 0

  • Reżim dokręca śrubę każdemu kto jeszcze ma swój biznes - może jest plan a Zbychu, Zdzichu albo Rychu chciałby przejąć kablówkę (2)

    za 1PLN.

    • 4 13

    • No tak bo okradanie klientów za PO to była norma a jak biorą cwaniaków za pysk to źle

      • 5 1

    • No jak żyć panie płemierze? Nie ja wam wójta wybierałem.

      • 0 0

  • Twarz tego błazna wcale nie pomaga tej firmie

    • 26 0

  • (2)

    Jaki internet polecacie do domu ??

    • 6 0

    • Szybki !

      • 8 1

    • To zależy co robisz. Można sprawdzać maile, a można oglądać filmy 4K na youtubie.

      • 0 0

  • Fajansowa firma

    A już ostatnia reklama z popularnym aktorem też dno. Ciuch kolejowy mogli mu przynajmniej dać inspirowany tym z dawnego PKP. A nie te francuskie cosie.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane