- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (227 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (102 opinie)
- 3 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (120 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (238 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (182 opinie)
- 6 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (194 opinie)
Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach
Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.
Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.
W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.
Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.
- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.
A co na to Vectra?
- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
Miejsca
Opinie (115) 4 zablokowane
-
2021-11-15 20:04
Miałem podobną sytuację z Vectrą w zeszłym roku i nie nie widzieli problemu ze swojej strony.
- 8 0
-
2021-11-15 20:16
Za ten spam ulotkami do skrzynek tez bym wytoczył im kolejne postępowanie
Jesteście żenujący w tym co robicie. Tygodniowo zbieram po 4-5 ulotek Vectry ze skrzynki. Ulotki o prawie identycznej zawartości. Skutecznie mnie obrzydzacie do siebie
- 32 0
-
2021-11-15 20:19
z jednej strony fajnie ...
... , ale z drugiej, to przecież zmieniają cenę poza okresem lojalnościowym, więc chyba mają do tego prawo jak każdy inny przedsiębiorca? Jak PKO Bank Polski czy mBank zmieniają mi co 1-2 miesiące tabelę opłat i prowizji (podwyższając o chwilę opłatę za coś), to jakoś UOKiK na to nie reaguje.
- 8 10
-
2021-11-15 20:35
Brawo wiekszosc emerytów nawet palcem nie kiwnęła bo nie wiedziała ,ze ma do tego prawo!
Teraz Vectra bedzie musiała im te 5zł z kazdego miesiaca zwrócić
- 14 1
-
2021-11-15 20:39
(1)
Na co komu kablówka w dobie 5G i TV internetowej?
- 5 11
-
2021-11-15 20:48
a internet skąd?
pakiet net+tv wychodzi korzystnie, kanały sportowe+netflix do tego więc zawsze coś obejrzę
- 3 0
-
2021-11-15 20:52
Fajne są ich ulotki - mega oferta, promocje pod spodem jakiś drobniutki druczek na żółtym tle
w stylu firmy krzak z 90-tych
- 14 1
-
2021-11-15 22:53
Przerobiłem chyba każdą firmę
Łącznie z internetem mobilnym. Ale ta przebija wszystkie. Najgorsza jakość. Musiałem ponadto sporo się namęczyć, aby rozwiązać umowę z ich winy.
- 17 1
-
2021-11-16 04:41
TV
Od 8 lat nie mam tv i nie muszę już oglądać ani słuchać propagandy . I proponuję innym to samo
- 9 4
-
2021-11-16 05:46
UPC...
..też tak ma. Jak się skończy umowa promocyjna z automatu jest przekształcana w umowę na czas nieokreślony i opłaty wzrastają
- 11 0
-
2021-11-16 06:18
Czaruj, czaruj
To, że robią machlojki to jest złe, ale to że Cezary P.im się sprzedał czyni z niego zwykłą tuftę.
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.