• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach

VIK
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne. Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.



Czy zdarzyło ci się, że usługodawca zmieniał warunki umowy w trakcie jej trwania?

Prezes UOKiK przypomina, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje, jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić. Dzięki temu konsument może zweryfikować, czy wystąpiły powody dające możliwość wprowadzania przez przedsiębiorcę jednostronnych zmian.

Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.

W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.

Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

A co na to Vectra?

- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
VIK

Miejsca

  • Vectra Gdynia, al. Zwycięstwa 253

Opinie (115) 4 zablokowane

  • Tylko nie vectra (1)

    Najgorsza firma od Internetu i tv .Zdecydowanie odradzam .

    • 9 1

    • To chyba netu z Orange nie miales

      • 1 1

  • A ja właśnie ozięble zegnam się z PLAYem. (3)

    • 13 1

    • Ja też

      • 3 0

    • (1)

      Ja też się właśnie z nimi pożegnałem. Nie chce dopłacać do reklam z kimś kto obraża polskich żołnierzy!!

      • 5 1

      • i z tym co wkłada w g....no

        Polską flagę

        • 3 0

  • Ja właśnie rezygnuję z kablówki,bida z nędza, nawet Canal Plus zszedł na psy. (3)

    • 8 0

    • (2)

      W jakim sensie C+ zszedł na psy, mam i nie zauważyłem, podpowiesz na co patrzeć? I ew. co lepsze?

      • 0 0

      • przyłóż się do wypowiedzenia umowy - takie firmy łatwo nie odpuszczają

        to się nazywa "walka o klienta" - nie jakością usług tylko utrudnianiem wypowiedzenia

        • 1 0

      • Zaczęli....

        ... puszczać Reksia, film Bethowen, 101 dalmatyńczyków itd...

        • 1 0

  • Jaka reklama taka firma

    • 9 0

  • Pracowałem w Vectrze w dziale reklamacji

    To co się tam odpierdziela woła o pomstę do nieba.. Praktyki monopolistyczne, jawne naciągactwo, wysługiwanie się akwizytorami (bo ich rozmów się nie nagrywa, więc nie ma "podkładki") chwytanie się każdych najbardziej wymyślnych kruczków w regulaminach i przepisach prawa byle tylko reklamacji nie uznać, nie mówiąc już o totalnym braku empatii wobec sytuacji życiowych, windykacja gorsza niż u lichwiarza..
    I to wszystko na umowie zlecenie jak to w januszowej polskiej firmie.
    Wytrzymałem 8 miesięcy, życzę tej firemce upadku.

    • 17 0

  • w Play też próbują

    Od kilku lat wcisnąć mi ofertę a mam rozmowy i smsy bez limitów za 14,99 z internetem 3GB, co mi wystarcza, a oni z uporem maniaka że mają lepszą ofertę i 29,90 za to samo i to jeszcze na dwa lata...

    • 8 0

  • U mnie w klatce zniszczyli skrzynkę pocztową oklejając ją naklejkami Vectry. Gdy zadzwoniłem pod numer widniejący na naklejce... wysłuchałem bluzg od panienki, która podobno jest ich przedstawicielem.

    • 10 0

  • Firma masakra

    Mialam od nich internet i tv. Nie dosc ze. Byl problem z. Rozwiazaniem umowy bo wkolko cos im nie pasowalo to na koncu jeszcze zaplacilismy kare za sprzet oddamy 1.dzien po terminie. Sprzet ktory byl tak syary ze juz sie nie nadawal na ponowne uzycie.

    • 10 0

  • Poziom usług tragiczny

    Internet często znika lub muli, o jakim "utrzymaniu jakości" więc mowa? Po to te podwyżki, żeby nadal wszystko szwankowało?

    • 7 0

  • no ok ale jak są bloki np na orunii Górne skazane na vectrę bo nikt inny nie dostarcza TV ? (5)

    to co mam zrobić? Montaż talerza nie ma mozliwości ze względu na lokalizacje. Mam internet 300 Mb/s a jest max 70/80.

    • 31 5

    • zgłosić usterkę? ale najpierw samemu sprawdzić komputerem z 1gbs karta sieciową za pomocą kabla, od biedy telefonem który obsługuje wifi 5G

      • 6 1

    • Było myśleć przed kupnem mieszkania (1)

      • 1 8

      • Nie ma mieszkań idealnych, przy zarobkach realnych.

        • 6 0

    • a może to wifi

      To może warto zgłosić to do firmy, która świadczy usługę, a przy okazji zweryfikować umowę, bo może te 70/80 jest po wifi, a po kablu ile? Pytanie o tyle praktyczne, że jeśli ktoś kupuje usługę kablową, to nie jest to to samo co internet mobilny :)

      • 0 0

    • W Gdyni było to samo

      Dokładnie to samo było w Gdyni na Pustkach i jak pojawił się tylko orange to zaraz zmieniłem, mam swiatłowód i 600 Mb/s śmiga. Była wtedy firma Multimedia , która przejęła Vectra, czyli to samo.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane