- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (227 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (102 opinie)
- 3 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (120 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (238 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (182 opinie)
- 6 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (194 opinie)
Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach
Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.
Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.
W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.
Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.
- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.
A co na to Vectra?
- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
Miejsca
Opinie (115) 4 zablokowane
-
2021-11-16 18:32
owszem, zdarzyło się
choćby t-mobile, który swego czasu wprowadzał taryfę "Jump", która była droższa niż wcześniejsza. Reklamacja i groźba zgłoszenia do UOKIK ostudziła ich zapędy.
- 2 0
-
2021-11-16 20:21
kogo interesuje zdanie vectry? urząd jednoznacznie ocenił sprawę
pytanie co za system prawny mamy że ludzie którzy robią takie rzeczy są na wolności
kapitalizm- 6 1
-
2021-11-17 12:40
Vectra
Vectra to bardzo zła i nie uczciwa firma . Należy ją z daleka omijać .
- 8 1
-
2021-11-17 13:49
Jak wyglądała rozmowa z konsultantem Vectry
Pamiętam rozmowę z infoliną Vectry po zapowiedzi wprowadzenia tej opłaty. Brzmiała ona mniej więcej tak:
- Dlaczego zmieniacie jednostronnie opłatę swojemu stałemu klientowi?
- Skończyła się panu umowa i została przedłużona automatycznie, więc sam jest pan sobie winien, że pan zapomniał. Trzeba było przedłużyć na czas określny.
- Wiem doskonale, że została przedłużona umowa. Zrobiłem to specjalnie, żeby mieć miesięczny okres wypowiedzenia. Ale to nie oznacza, że zapomniałem.
- Sam pan jest sobie winien, więc proszę nie mieć do nas pretensji o zmianę warunków.
- Dlaczego mam nie mieć pretensji, że zmieniacie jednostronnie, bez wcześniejszej rozmowy ze mną ustalenia umowy? Jakie mam teraz opcje, żebym pozostał waszym klientem?
- Może pan nic nie robić lub mogę pana odesłać do kolegi, który rozwiąże pana umowę telefonicznie.
- Ale ja jeszcze nie chcę rozwiązać umowy, tylko chcę się dowiedzieć czy w zaistniałej sytuacji macie jakąś ofertę dla wieloletniego klienta.
- Nic nie mamy, może pan rozwiązać umowę lub płacić więcej.
I tak dalej, i tak dalej. Ogólnie - buta, ucinanie wszelkich dyskusji, żadnego wyjścia do klienta. Ale summa summarum sprawdziłem oferty innych sieci i ofertę Vectry dla nowych klientów... I wyszło, że za taki pakiet nie mam opcji zapłacić mniej. Więc mogą sobie pozwolić na takie zagrywki, bo i tak nie ma alternatywy.- 4 0
-
2021-11-17 13:55
Patrzac na to wszystko z boku, Vectra i prezes Tomasz Ż to troche tacy janusze biznesu. Uslugi sredniej jakosci (wiedza od znajomych i sasiadow), do tego paskudny marketing (od ponad 1.5 roku zasmiecaja nam klatke, przyklejaja swoje reklamy i uszkadzaja winde/sciany, zapychaja skrzynki). A do tego widze, ze jeszcze bezczelni - zawarli takie umowy, to ich problem. Sam przez wiele lat utrzymywalem bardzo korzystne umowy u roznych operatorow, nikt takich pomyslow nie mial. Jako ze Vectra po przejeciu multimediow najwiekszy operator w Polsce, mam nadzieje ze Urzad nie odpusci i naprostuje ich karami. `
Inna sprawa, ze ich najwiekszy konkurent UPC jest rownie nieuczciwy. Konsultanci jawnie klamia co do parametrow technicznych i warunkow umowy, a pozniej firma mimo jawnego oszustwa (rozmowa gdzie konsultant zapewnial na wyrazne pytanie ze koszty nie ulegna zmnianie) utrudnia odkrecenie oszukanej umowy. Po czym po miesiacu dzwonia z ta sama bajeczka o "promocji". W innym przypadku w rodzinie konsultant w placowce starsza osobe w blad wprowadzil, a jak sie okazalo ze w jakis zalacznikach ktorych oczywiscie nie przedstawiono, postanowienia sa zupelnie inne niz przedstawiane ustnie.
Na pochybel takim firmom...- 8 1
-
2021-11-17 16:21
Vectra - dziadowska firma.
Bardzo dobrze, takich trzeba tępić.
- 6 1
-
2021-11-17 20:18
przeszedłem z UPC do vectry skuszony cenami
Ale teraz już wiem, że to był straszny błąd. Muszę poczekač jeszcze pół roku do końca umowy....
- 4 0
-
2021-11-18 06:17
Jaka reklama taka firma
Wiadomo kto ja reklamuje i co jeszcze w siebie wstrzykuje. Sterowany steruje drugim
- 0 0
-
2021-11-18 06:57
Teraz w Polsce można wszystko
Paliwo z dnia na dzień drożeje i nikt do nikogo pretensji nie ma.
- 0 0
-
2021-11-18 18:51
Zmiana umowy " w trakcie jazdy"
Vectra przysłała mi blankiety na cały rok z wydrukowaną "starą" opłatą - czyli tą, na którą zawarta była umowa za świadczenie usługi. W niecały miesiąc później przyszedł kolejny pakiet blankietów - tym razem z opłatami wyższymi. Pan na infolinii miał do powiedzenia tylko to, że w umowie jest klauzula umożliwiająca jednostronne podniesienie ceny za usługę przez świadczeniodawcę. A dlaczego nie ma klauzuli umożliwiającej świadczeniobiorcy jednostronne obniżenie opłaty? To byłoby równoprawne traktowanie stron. Zwłaszcza że sporny punkt został wprowadzony przez Vectrę jednostronnie - bez zgody świadczeniobiorców.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.