• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach

VIK
15 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne. Klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.



Czy zdarzyło ci się, że usługodawca zmieniał warunki umowy w trakcie jej trwania?

Prezes UOKiK przypomina, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje, jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić. Dzięki temu konsument może zweryfikować, czy wystąpiły powody dające możliwość wprowadzania przez przedsiębiorcę jednostronnych zmian.

Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.

W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.

Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

A co na to Vectra?

- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
VIK

Miejsca

  • Vectra Gdynia, al. Zwycięstwa 253

Opinie (115) 4 zablokowane

  • owszem, zdarzyło się

    choćby t-mobile, który swego czasu wprowadzał taryfę "Jump", która była droższa niż wcześniejsza. Reklamacja i groźba zgłoszenia do UOKIK ostudziła ich zapędy.

    • 2 0

  • kogo interesuje zdanie vectry? urząd jednoznacznie ocenił sprawę
    pytanie co za system prawny mamy że ludzie którzy robią takie rzeczy są na wolności
    kapitalizm

    • 6 1

  • Vectra

    Vectra to bardzo zła i nie uczciwa firma . Należy ją z daleka omijać .

    • 8 1

  • Jak wyglądała rozmowa z konsultantem Vectry

    Pamiętam rozmowę z infoliną Vectry po zapowiedzi wprowadzenia tej opłaty. Brzmiała ona mniej więcej tak:
    - Dlaczego zmieniacie jednostronnie opłatę swojemu stałemu klientowi?
    - Skończyła się panu umowa i została przedłużona automatycznie, więc sam jest pan sobie winien, że pan zapomniał. Trzeba było przedłużyć na czas określny.
    - Wiem doskonale, że została przedłużona umowa. Zrobiłem to specjalnie, żeby mieć miesięczny okres wypowiedzenia. Ale to nie oznacza, że zapomniałem.
    - Sam pan jest sobie winien, więc proszę nie mieć do nas pretensji o zmianę warunków.
    - Dlaczego mam nie mieć pretensji, że zmieniacie jednostronnie, bez wcześniejszej rozmowy ze mną ustalenia umowy? Jakie mam teraz opcje, żebym pozostał waszym klientem?
    - Może pan nic nie robić lub mogę pana odesłać do kolegi, który rozwiąże pana umowę telefonicznie.
    - Ale ja jeszcze nie chcę rozwiązać umowy, tylko chcę się dowiedzieć czy w zaistniałej sytuacji macie jakąś ofertę dla wieloletniego klienta.
    - Nic nie mamy, może pan rozwiązać umowę lub płacić więcej.

    I tak dalej, i tak dalej. Ogólnie - buta, ucinanie wszelkich dyskusji, żadnego wyjścia do klienta. Ale summa summarum sprawdziłem oferty innych sieci i ofertę Vectry dla nowych klientów... I wyszło, że za taki pakiet nie mam opcji zapłacić mniej. Więc mogą sobie pozwolić na takie zagrywki, bo i tak nie ma alternatywy.

    • 4 0

  • Patrzac na to wszystko z boku, Vectra i prezes Tomasz Ż to troche tacy janusze biznesu. Uslugi sredniej jakosci (wiedza od znajomych i sasiadow), do tego paskudny marketing (od ponad 1.5 roku zasmiecaja nam klatke, przyklejaja swoje reklamy i uszkadzaja winde/sciany, zapychaja skrzynki). A do tego widze, ze jeszcze bezczelni - zawarli takie umowy, to ich problem. Sam przez wiele lat utrzymywalem bardzo korzystne umowy u roznych operatorow, nikt takich pomyslow nie mial. Jako ze Vectra po przejeciu multimediow najwiekszy operator w Polsce, mam nadzieje ze Urzad nie odpusci i naprostuje ich karami. `

    Inna sprawa, ze ich najwiekszy konkurent UPC jest rownie nieuczciwy. Konsultanci jawnie klamia co do parametrow technicznych i warunkow umowy, a pozniej firma mimo jawnego oszustwa (rozmowa gdzie konsultant zapewnial na wyrazne pytanie ze koszty nie ulegna zmnianie) utrudnia odkrecenie oszukanej umowy. Po czym po miesiacu dzwonia z ta sama bajeczka o "promocji". W innym przypadku w rodzinie konsultant w placowce starsza osobe w blad wprowadzil, a jak sie okazalo ze w jakis zalacznikach ktorych oczywiscie nie przedstawiono, postanowienia sa zupelnie inne niz przedstawiane ustnie.

    Na pochybel takim firmom...

    • 8 1

  • Vectra - dziadowska firma.

    Bardzo dobrze, takich trzeba tępić.

    • 6 1

  • przeszedłem z UPC do vectry skuszony cenami

    Ale teraz już wiem, że to był straszny błąd. Muszę poczekač jeszcze pół roku do końca umowy....

    • 4 0

  • Jaka reklama taka firma

    Wiadomo kto ja reklamuje i co jeszcze w siebie wstrzykuje. Sterowany steruje drugim

    • 0 0

  • Teraz w Polsce można wszystko

    Paliwo z dnia na dzień drożeje i nikt do nikogo pretensji nie ma.

    • 0 0

  • Zmiana umowy " w trakcie jazdy"

    Vectra przysłała mi blankiety na cały rok z wydrukowaną "starą" opłatą - czyli tą, na którą zawarta była umowa za świadczenie usługi. W niecały miesiąc później przyszedł kolejny pakiet blankietów - tym razem z opłatami wyższymi. Pan na infolinii miał do powiedzenia tylko to, że w umowie jest klauzula umożliwiająca jednostronne podniesienie ceny za usługę przez świadczeniodawcę. A dlaczego nie ma klauzuli umożliwiającej świadczeniobiorcy jednostronne obniżenie opłaty? To byłoby równoprawne traktowanie stron. Zwłaszcza że sporny punkt został wprowadzony przez Vectrę jednostronnie - bez zgody świadczeniobiorców.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane