• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
6 czerwca 2024, godz. 08:00 
Opinie (155)

Zakończenie prac przy budowie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 r.

Terminal T3Mapka w Baltic Hub w Gdańsku nabiera kształtów. Jest już "wyspa" z betonową pokrywą, teraz trwa budowa nabrzeży. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku nowy półautomatyczny terminal będzie gotowy na przyjęcie pierwszych statków. Inwestycja za 470 mln euro (2 mld zł) znacznie wzmocni możliwości przeładunkowe.



W środę, 5 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod trzecie głębokowodne nabrzeże w terminalu kontenerowym Baltic Hub. Prace "na wodzie" są już wykonane w 60 proc. Ta inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe gdańskiego terminalu do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku

- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji czy Węgier - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)


Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. W ramach T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości - 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.


Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.

Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Adam Żołnowski, wiceprezes DCT
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Aleksandra Dulkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PRF
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie

Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Po zakończeniu robót, co planowane jest na wrzesień 2025 r., wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji będzie to jeden z największych obiektów tego typu na kontynencie.


Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Obiekt będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Miejsca

Opinie (155) 6 zablokowanych

  • (7)

    Oby tylko PoKo/PZPR nie wstrzymało,jak nabrzeży zbożowych czy CPK.

    • 37 21

    • (6)

      Wstrzymaj te swoje durne komentarze. Dałbyś ludziom chociaż jeden dzień odpocząć od tych nieudolnych prowokacji.

      • 12 14

      • Cóż, obiektywnie mówiąc to powiedział prawdę (2)

        POKO nie lubi dużych inwestycji w Polsce. Dodatkowo odnośnie CPK żadna, ale to żadna publicznie dostępna analiza nie podważa zasadności tego projektu, a mimo to go powtrzymują. Z atomem podobnie. Należy o tym pamiętać.

        • 15 6

        • Przed wyborami do Sejmu Donald był przeciwko CPK. Orendownikiem wstrzymania CPK stał się dziwnym trafem po ukazaniu się w Deutche Welle artykułu o tym, jak to CPK zagraża hubowi pod Berlinem.
          Po wygranych wyborach i po sprawdzeniu sądaży Donald stał się nagle zwolennikiem CPK. Jednakże na osobę odpowiedzialną za CPK wybrał Macieja Laska... przeciwnika CPK.
          Aktualnie, przed wyborami Donald jest jak najbardziej za tym by powstało CPK.
          Po wyborach Donald nagle stanie się ponownie przeciwnikiem CPK, to chyba już nikogo nawet nie zdziwi.

          Zapomnieli już wyborcy ostatnie 8 lat rządów Donalda.
          "Panowie, policzmy głosy".

          • 14 3

        • Należy pamiętać o tym, że to spółka CPK od pół roku nie jest w stanie ogarnąć audytów.

          • 6 3

      • Po wybudowaniu kulawy pewnie sprzedałby ruskim za 1 procent wartości jak Lotos:))))))

        • 6 9

      • kulawy Judasz płaci Svenowi w kopiejkach :)))))) (1)

        • 5 8

        • Pis "budował" jedynie portfele w spółkach czyli nic nie budował naprawdę.
          Horała pilnował pola za grubą kasę itd.

          • 5 5

  • (7)

    brawo Gdańsk, cały czas ostro do przodu!!!

    • 29 12

    • tylko kto na tym zarabia? (4)

      • 5 11

      • Dopóki rudy nie sprzeda BH, to zarabiają Polacy (3)

        • 9 8

        • Włącz myślenie dzieciaku, przecież w Balic HUB mamy w nim tylko 30% udziału (PFR) (1)

          ale wiem że byli tacy co 30% Lotosu potrafili sprzedać....

          • 2 3

          • Xa rudego mieliśmy zero procent udziałów

            • 2 2

        • 30%

          Jeżeli już dojdzie do podziału zysku...

          Co i tak jest wbrew ideologii gdańskich "liberałów", według których Państwo ma mieć tylko koszty a nie dochody (poza podatkami, od których i tak uciekniemy)...

          • 1 1

    • Brawo

      Tak, do przodu!!! Gdańsk niech zabetonują, a reszta Trójmiasta będzie spokojnym, zielonym miejscem do życia. Do pracy parę przystanków skm zawsze można dojechać...

      • 0 2

    • co na do tego...

      ...Gdańsk?

      Chyba tylko tyle, że położył lagę na plaży na Stogach.
      Która Adamowicz tak obiecywał bronić...

      • 2 0

  • Napiera... (1)

    i dalej się odechciewa czytać

    • 9 2

    • klasa próżniacza

      Zwłaszcza, że w pierwszych rzędach kto zasiadł?

      • 0 0

  • Dla kogo skoro po uzgodnieniach rządowych Mearsk będzie kończył w Hamburgu? Innych armatorów nie ma chętnych. (9)

    PO co nam ten port skoro jest w Hamburgu

    • 27 16

    • Maersk nie jest jedyną firmą na rynku

      jak chce może pływać po 5-6 tys TEU, inni po 20 tys TEU

      • 4 8

    • Sprostowanie (1)

      Będzie kończyć w Hamburgu tylko oceaniki a mniejsze statki dalej będą od nich wpływać!!!

      • 3 5

      • Ale pisbolce musza powtarzac to co centrala nakazuje

        • 1 2

    • Zdaje się, że z Hamburga chce się wycofać Hapag-Lloyd.

      • 3 4

    • bzdury (2)

      W tej chwili jest tylu chętnych na rozładunki oceanicznych kontenerowców w Gdańsku, że brakuje miejsc i terminów przy nabrzeżu T2. Niektórzy armatorzy pływają mniejszymi statkami, bo z braku miejsca musza zawijać do Gdyni

      • 6 7

      • Wymień kto

        • 4 0

      • bzdury

        Przez to, że brakuje statków ludzie uciekają z pray bo nie ma czego rozładowywać. a oni powiększają port jak już teraz nie ma co robić. Ludzie są wysyłani na przymusowe urlopy...albo się zwalniają.

        • 0 1

    • Pisbolcu... Maersk to prywatna firma/armator... robi co chce a nie co jakis rzad mu karze

      • 2 1

    • Maersk kończy w Hamburgu, bo za czasów PiS Gdańsk był zapchany statkami z miałem.

      • 0 0

  • Oby ten rząd nie zatrzymał budowy. Oni są gotowi na wszystko (5)

    Uwalili już CPK, atom, Odrę, Świnoujście, Małaszewicze, Izerę, reparacje i wiele innych

    • 39 36

    • Nie uwalili atomu (2)

      Uwalił go PiS, zamrażając projekt od 2015 do 2022 roku.

      • 8 13

      • ty myślisz, że budowa elektrowni trwa tyle co budowa twojej obory

        wszystko jest przygotowane do inwestycji tylko zmienił się rząd

        • 12 0

      • Wybuduj swoją stodołę w dzień. Zobaczymy, czy dasz radę.

        • 5 1

    • "ten rząd uwalił izerę" (1)

      buahahaha no trzymajcie mnie :)

      • 4 4

      • Na tvn noe powiedzieli wam, że jest zgoda na budowę fabryki?

        • 3 1

  • Jako kraj rozwijamy się i przyszłościowo oraz strategicznie wskazane jest budowanie terminala kontenerowego w Świnoujściu (7)

    Niestety Niemcy nie są entuzjastami tego pomysłu, bo za dużo straciłby Hamburg więc ten rząd odłożył projekt na półkę

    • 25 8

    • (3)

      po co terminal kontenerowy w Świnoujściu jak jest już w Gdańsku i w Gdyni też

      • 4 5

      • i w Hamburgu

        taki przeciętny widz tvn nie wie co to koszty transportu. Przewiezienie kontenera Gdańsk-Wrocław kosztuje więcej niż Świnoujście-Wrocław

        • 2 3

      • Zobacz sobie ile terminali kontenerowych w Antwerpii (1)

        • 5 0

        • która to Antwerpia jest w sąsiedztwie...

          Amsterdamu i Rotterdamu...

          I też się pożywi...

          • 3 0

    • Nie rząd, bo on jest za, tylko władze Świnoujścia (2)

      Prezydent miasta chce referendum

      • 0 5

      • Prezydent jest z po ko

        • 3 0

      • władze Pomorza... Przdniego, no raczej

        Prezydent Świnoujścia jest nowy i widocznie preferuje lobby turystyczne niż prawdziwy pieniądz...
        Lub wykonuje rozkazy "centraly".

        • 3 0

  • Kto jest właścicielem Baltic Hub? (11)

    • 8 4

    • Polski rząd Prawa i Sprawiedliwości odkupił udziały i część jest nasza (1)

      • 10 4

      • dokładniej 30% - Polski Fundusz Rozwoju

        PSA International - 40%, IFM Investors - 30%

        • 9 0

    • Wystarczy wejść na "wiki" i się dowiesz (3)

      Podpowiem, nasze jest tylko 30% udziałów

      • 4 0

      • Za rudego mieliśmy zero udziałów (1)

        • 9 3

        • Ale wiesz, że zbudowany został za prywatne środki?

          • 0 0

      • ale ja to wiem kto jest. chciałem żeby dowiedzieli się Ci co czytają komentarze

        • 2 0

    • PSA International - 40%

      Polski Fundusz Rozwoju - 30%, IFM Investors - 30%

      To sa publiczne informacje, łatwo znaleźć...

      • 6 0

    • A już ci odpowiadam (2)

      Właścielami są:
      Polski Fundusz Rozwoju 30%. Operator portowy z Singapuru PSA 40% oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM 30%

      • 1 0

      • To jaki zysk dla Polski ? (1)

        • 0 1

        • 30%

          teoretycznie.

          • 1 0

    • Ze strony baltichub

      Struktura właścicielska
      BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).

      • 1 0

  • u góry betonowa pokrywa... (7)

    ... a pod spodem warstwy namułów i osadów, w piasku "pożyczonym" przez wykonawcę... i nikt za to nie beknął, wszyscy tylko rączki sobie ściskają... jak beton zacznie pływać, to będzie już problem następców....

    • 23 87

    • expert (3)

      mnie to zawsze bawi jak znajdzie się taki ekspert na forum, który zna się lepiej niż inżynierowie z firmy, która buduje kolosy za 470mln... na prawdę myślisz, że oni są tacy głupi, że zbudowali latawiec na żabich nogach? I że inżynierowie, którzy wydali pozwolenie na tę budowę są może jeszcze głupsi? Zajmij się swoim życiem człowieku zamiast wyśmiewać problemy wielkich, których nigdy nie zrozumiesz. Widać, że jesteś niedowartościowany i to forum to jest jedyne miejsce gdzie chyba możesz próbować się dowartościować. Ogarnij się i zrób coś dla siebie zamiast dłubać w nosie przed ekranem monitora.

      • 40 1

      • halę sportową przy szkole nr 1 na Morenie też zbudowali fachowcy (1)

        a potem się zawaliła. Janusz może się nie zna, ale to podejście "nie krytykuj jeśli sam nie robiłeś" jest bez sensu.

        • 5 15

        • kolejny fachowiec

          Jak rozumiem znasz przyczynę zawalenia tej hali ? tamten był ekspertem od morskiego budownictwa, a Ty jesteś biegłym sądowym w zakresie zawalenia się hali ?

          • 14 3

      • Nie wiem ale się wypowiem

        Nie wiesz o co biega to się nie wypowiadaj. Ładną aferkę tam przykryli
        Widać tutaj na forum, że PRowcy działają

        • 0 0

    • O znawco

      Powiedz im to szybko, bo zaraz wszystko zatonie!!

      • 20 1

    • ...

      Ynżiniera Janusza zawsze warto poczytać

      • 31 1

    • Tak, beton ci zacznie pływać na 40 metrowych palach z żelbetonu które są co kilka metrów

      ciekawe

      • 7 1

  • Dobrze, że polski rząd prawa i sprawiedliwości odkupił część udzialo w Baltic Hub (4)

    Dzięki temu zarabiamy na przeładunkach. Boję się tylko, że obecny rząd może sprzedać co nasze. Jak rządzili to sprzedali porty, zakłady i nawet kolejkę na Kasprowy.

    • 40 16

    • Póki co to ten polski rząd sprzedał Lotos Arabom (3)

      I stacje węgierskim onucom

      • 4 6

      • na żądanie UE (2)

        i przy aplauzie naszych tam przedstawicieli z PO.

        Któryś kłapnął dziobem, aby UE odstąpiło od tej procedury?

        • 3 1

        • (1)

          A UE wskazała komu sprzedać? Nie, ale oczywiście ten szczegół Cię nie obchodzi, albo go specjalnie zatajasz, bo nie pasuje poźniej do historyki. Takie są przepisy antymonopolowe w UE, ale nikt nie wskazuje komu należy to sprzedać. Mogli sprzedać dowolnego podmiotowi z kraju lub za granicą... no i wybrali... i to w czasie kiedy Rosja już była na Ukrainie, a Węgry pokazywały jak bardzo popierają ich działania. Dodatkowo kwota za jaką to zostało sprzedane to jakaś kpina. To jest dopiero działanie na szkodę Polski.

          • 1 3

          • Zgodnie z doktryną Lewandowskiego, sprzedaje się temu, to chce kupić...

            ...nawet za złotówkę, byle kupił.

            • 2 1

  • wojnay celne z Chinami rozpoczętę.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane