• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
6 czerwca 2024, godz. 08:00 
Opinie (155)

Zakończenie prac przy budowie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 r.

Terminal T3Mapka w Baltic Hub w Gdańsku nabiera kształtów. Jest już "wyspa" z betonową pokrywą, teraz trwa budowa nabrzeży. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku nowy półautomatyczny terminal będzie gotowy na przyjęcie pierwszych statków. Inwestycja za 470 mln euro (2 mld zł) znacznie wzmocni możliwości przeładunkowe.



W środę, 5 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod trzecie głębokowodne nabrzeże w terminalu kontenerowym Baltic Hub. Prace "na wodzie" są już wykonane w 60 proc. Ta inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe gdańskiego terminalu do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku

- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji czy Węgier - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)


Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. W ramach T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości - 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.


Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.

Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Adam Żołnowski, wiceprezes DCT
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Aleksandra Dulkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PRF
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie

Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Po zakończeniu robót, co planowane jest na wrzesień 2025 r., wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji będzie to jeden z największych obiektów tego typu na kontynencie.


Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Obiekt będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Miejsca

Opinie (155) 6 zablokowanych

  • Nie będzie gotowy bo pan Lasek ogłosi audyt inwestycji

    Albo Eokoldzy wsparci przez WWF Deutschland wykryją że rozmnaża się tam grzegrzólka dziędzierzawa i Unia Europejska wstrzyma inwestycję

    • 10 2

  • Super i oddamy go w zarządzanie wieloletnie Chińczykom, Filipińczykom czy może NIemcom ? (1)

    • 2 0

    • ja ci premiera nie wybierałem

      chciałeś rudego to masz

      • 7 0

  • (24)

    Co Gdansk i mieszkańcy będą mieli z tej inwestycji poza zniszczoną plażą, hałasem i spalinami tysięcy ciężarówek i wyciętym lasem na Sączkach? Co najwyżej kolejne robolskie miejsca pracy za parę drobnych złotych? Bo ja nie widzę ani działań kompensacyjnych ze strony Baltic Hub ani żadnych nowych inwestycji bezpośrednio wpływających na dobrostan mieszkańców.

    • 68 74

    • (6)

      na pewno kilkadziesiąt mln pln z CIT do budżetu Gdańska rocznie, podatek od nieruchomości też pewnie kilkanaście mln, PIT-y pracowników, którzy rozliczają się w Gdańsku, terminal zarabia dla Skarbu Państwa 12 mld rocznie, gdyby chociaż 5% zostawało w budżecie Gdańska byłoby super

      • 21 5

      • no ale co konkretnie z tego będziemy mieli poza cyferkami w Excelu

        wyższe opłaty za wodę, śmieci, podatek od nieruchomości? Czy może jakieś chochoły typu Muzeum Inkluzywności?

        • 5 16

      • "terminal zarabia dla Skarbu Państwa" (2)

        A w jaki sposób?
        Jeśli już, to od niedawna, od czasu odkupienia części udziałów od Australijczyków.
        Nieruchomości i dzierżawy są kompensowane faktem przejęcia inwestycji po 30 latach przez Skarb Państwa.
        Taka umowa.

        • 6 2

        • zarabia poprzez to że zamiast zostawić cło w Hamburgu / Bremerhaven / Rotterdamie (1)

          to wpływa ono do polskiego Skarbu Państwa. "Zaledwie" parę miliardów rocznie ;)

          • 3 4

          • te "parę miliardów" złotych, to kasa z naszych kieszeni, która zapłacimy w cenie sprowadzonych tu towarów

            Bo tym jest cło...

            Jedyny "zysk", że ta kasa trafi (częściowo) do naszego państwa a nie innego.
            Faktyczne zyski z usług transportowych i portowych idą w całości do kieszeni właściciela.

            • 5 0

      • (1)

        I tu trafiłeś w sedno - terminal zarabia dla skarbu państwa 12 mld. Ile zostaje z tego w Gdańsku, którego mieszkańcy ponoszą pośrednie koszty funkcjonowania tego portu w postaci zanieczyszczenia i hałasu, o korkach nie wspomnę. Gdybanie czy rzeczywiste korzyści poza śmiesznie płatnymi miejscami pracy?

        • 4 12

        • zgodnie z gdańską myślą liberalną

          - zarabia właściciel.

          Cła to kasa (podatek), którą zapłacimy w cenie towaru.

          • 2 0

    • Na przykład podatki (4)

      z których mamy pieniądze na parki, chodniki? Nowe firmy wspomagające działanie pracy portu, ze znacznie wyższymi pensjami niż w porcie? Nowi mieszkańcy przybywający tu za pracą? Normą na całym świecie jest, że powstanie takiego portu to przepotężny impuls dla większości sektorów gospodarki regionu i kraju w jakim powstaje. Dawno nie widziałem tak krótkowzrocznego komentarza, przypominam, że wielkość i absurdalne bogactwo XVII wiecznego Gdańska to był port... Czasy się zmieniły? Mamy w tych czasach tak biedne miasta, jak Hamburg, Rotterdam, Busan, Singapur i wiele więcej.

      • 19 7

      • podatki? Tak, największym źródłam dochodów miast (samorządów) są podatki... PIT

        potem od nieruchomości...
        CIT i reszta są cieniem i ułamkiem...
        Bo jest od tego rzesza "papug" aby ich unikać...

        • 8 1

      • (2)

        Taa, porównuj dalej Gdansk z Singapurem. Ja tu jakoś tego bogactwa nie widzę. Jeśli już to wszystko jest wytransferowane gdzie tylko się da.

        • 9 6

        • To mało miejsc na świecie widziałeś, jeśli uważasz, że u nas nie widać bogactwa. (1)

          • 5 7

          • nie, u nas nie widac bogactwa...

            Na szczescie, nie widac tez za bardzo biedy.

            • 6 1

    • a co Gdansk ma z Ciebie?

      • 20 2

    • "robolskie miejsca pracy" (1)

      Zgaduję, że utrzymujesz się z bycia Aktywiszczem?

      • 19 0

      • Zgaduj dalej

        • 3 2

    • haha, ale hejciarz....jaką plażą (1)

      dct to chyba jeden z większych płatników w polsce, ale co ja tam wiem

      • 11 3

      • płatników czego i komu?

        na tym polega problem...

        Ale Gdańsk ma to co chciał. To gdańscy "liberałowie" twierdzą, że ludzie muszą zadowolić się płacą a państwo podatkiem... Jednego i drugiego z łatwością się unika.

        • 6 6

    • Miejsca pracy, dochody z CITów, dodatnią migrację, 8 miejsce wsród największych portów w Europie (2)

      tańsze produkty poprzez zmniejszenie kosztów transportu, więcej inwestorów również poza branżą. Wymieniać dalej?

      • 16 8

      • Tańsze badziewie z Chin rozwożone przez ukraińskich kierowców? Serio, to traktujesz jako plus? Gratuluję

        • 5 12

      • czyli perkal i paciorki...

        ale tak się robi interesy na biedakach co niewiedzą na czym się zarabia...

        A jak wiedzą, to nie mają na to kapitału...
        A jak znajda kapitał, to się pokłócą o stołki i działki albo zazdrośnicy podstawią nogę...

        Gdańsk to jedyna miejsce w Polsce, a może i Europie, gdzie terminal kontenerowy zbankrutował...

        • 6 9

    • a dlaczego mają mieć?

      Jak twierdzi gdańska szkoła liberalna, zarabia właściciel.
      Port nie był właścicielem DCT, jedynie dzierżawił teren. Co było kompensowane opcją przejęcia własności po 30 latach. Więc nie było cashflow.

      Miasto mogło mieć udziały w porcie, ale okazało się być bardzo nielojalnym partnerem. Wolało "unię personalną" i machinacje przy terenach portowych...

      • 8 6

    • Mieszkańcom powinno powiedzieć się papa

      ten cały teren powinien być tylko pod działalność porową przeznaczony, ale niemartw się kolejne etapy rozbudowy dojdą prawie do pętli

      • 8 3

    • pytasz co jeszcze

      koleiny w miescie, chociaz gdyby wazyc kazdy kontener zestaw, a kasa z tyt. kar pozostawala w budzecie miasta to moze i cos by bylo.....

      • 7 0

    • To prawda!!! A gadanie,jak to będzie wspaniale,jakiego to szczęścia doznamy z powodu rozbudowy terminala,to kłamstwo!!Jako mieszkaniec gdañska nie czuję aby co kolwiek mi się polepszyło,oprucz zwiększonego ruchu tirów z kontenerami!!

      • 2 0

  • Ile warta jest inwetycja? 12 tysięcy mieszkańców Stogów

    Zniszczona plaża, codziennie huki i hałasy, tumany pyłów unoszące się z budowy - to wszystko uderza w dzielnicę, która co prawda nadaje się do procesu rewitalizacji, ale w miejskim programie się nie zmieściła. Zdrowie, spokój i historia tych ludzi się nie liczy, bo ważniejsze jest wystąpienie przed kamerami, jak fajnie się buduje i to że och po raz pierwszy na Stogach ufundowano bożonarodzeniową choinkę. Teraz będąc na plaży płakać się chce, do jakich zniszczeń doprowadzono.

    • 5 6

  • Super. Brawo Ola !

    Nareszcie czuć zachodni wiatr rozwoju.

    • 3 6

  • 2mld zł (1)

    Taka wielka inwestycja! Super ... ale nóż mi się otwiera w kieszeni kiedy pomyślę, że tyle rok w rok dawali na szczujnię tvpis

    • 3 7

    • Teraz szczujnia tvpo za 3,5 mld rocznie, więc chyba nóż Ci się podwójnie otworzy :)

      • 6 1

  • Patrz synu, jak sie przewala kase.

    • 1 5

  • dobrze, że zaczęli w 2022, teraz pewnie przetarg byłby odwołany ;p

    • 7 3

  • Polska śladem Holandii zabiera tereny morzu.

    Może zamiast zabierać tereny morzu pod budowę kolejnych portów, skorzystajmy z tych portów które już istnieją.
    Biorąc pod uwagę fakt, że Polacy tak jak i Rosjanie, oba narody są Słowiańskie, pozwolę sobie na ujednolicenie cech z uwagi na wspólne korzenie, historie i zwyczaje. Skorzystajmy z doświadczeń naszych wschodnich braci i spójrzmy z nadzieją w kierunku zachodu Europy. Nasz premier Donald Tusk brał w końcu nauki od samego Władymira, stąd aneksja pomorza przedniego, nie powinna stanowić dla nas problemu. Możemy poprosić o pomoc Rosjan i Białorusinów. Myślę, że ochoczo by nam pomogli w pozyskaniu nowych portów na Bałtyku.

    • 0 6

  • Funkcjonariusze tuska rozpoczęli atak na tych którzy bronili naszej granicy.

    Mamy kolejny obiecany konkret. Straż Graniczna oddała strzały ostrzegawcze żeby bronić nas i swojego życia, co nie spodobało się bodnarowcą.....na oczach nielegalnych emigrantów zostali skuci i wywiezieni jak przestępcy..akcja #PolskiMundurZaWieziennymMurem

    Celnicy w tym nowym porcie niech się mają na baczności.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane