• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
6 czerwca 2024, godz. 08:00 
Opinie (155)

Zakończenie prac przy budowie terminalu T3 planowane jest na wrzesień 2025 r.

Terminal T3Mapka w Baltic Hub w Gdańsku nabiera kształtów. Jest już "wyspa" z betonową pokrywą, teraz trwa budowa nabrzeży. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec przyszłego roku nowy półautomatyczny terminal będzie gotowy na przyjęcie pierwszych statków. Inwestycja za 470 mln euro (2 mld zł) znacznie wzmocni możliwości przeładunkowe.



W środę, 5 czerwca, wmurowano kamień węgielny pod trzecie głębokowodne nabrzeże w terminalu kontenerowym Baltic Hub. Prace "na wodzie" są już wykonane w 60 proc. Ta inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe gdańskiego terminalu do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku Terminal instalacyjny. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku

- Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji czy Węgier - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)


Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. W ramach T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości - 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.


Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.

Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Adam Żołnowski, wiceprezes DCT
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Arkadiusz Marchewka
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Aleksandra Dulkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Beata Rutkiewicz
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Bartłomiej Pawlak, wiceprezes PRF
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie Charles Baker, prezes zarządu, dyrektor generalny Baltic Hub (DCT Gdańsk)
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie
  • Kamień węgielny pod budowę terminala T3 w gdańskim porcie

Baltic Hub T3 będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów. Po zakończeniu robót, co planowane jest na wrzesień 2025 r., wyposażeniu terminala i przekazaniu go do eksploatacji będzie to jeden z największych obiektów tego typu na kontynencie.


Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Obiekt będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Miejsca

Opinie (155) 6 zablokowanych

  • Wszyscy robią interesy w Polsce

    tylko nie Polska

    • 9 2

  • Za 5 lat bęzie tam marina na kajaki.

    Za 5 lat bęzie tam marina na kajaki.

    • 4 8

  • A Boris był?

    Bo jak nie, to się nie liczy...

    • 4 2

  • Skandal (12)

    To jest katastrofa żeby tak zniszczyć najpiękniejszą plażę w Gdańsku. Bardzo szkoda że nasze dzieci już nie będą mogły z niej korzystać :-( W imię czego? Za kilka lat się okaże że kontenerowce zaczną pływać do innego poru a tego kiedyś pięknego miejsca już nikt nigdy nie naprawi.

    • 56 136

    • Gdyby nie porty to Trójmiasto byłoby zad*piem (1)

      Więc zejdź na ziemie

      • 21 3

      • Trójmiasto to wiocha, bądź realistą

        • 4 1

    • Mogli zrobić na Westerplatte, tak jak pis obiecywał... (4)

      Oni zresztą pod koniec rządów obiecywali bardzo dużo, a robili co innego. Szkoda, dlatego przegrali. Obecni relizują politykę uległości wobec Niemiec - port w Szczecinie nie będzie rozbudowywany bo po co - jest przecież Hamburg...
      Plaży Stogi szkoda - wielka szkoda, najpiękniejsza plaża w mieście...

      • 9 20

      • przegrali bo kradli na potęgę (1)

        • 10 7

        • wolę "swojego" złodzieja niż najmitę na żołdzie

          Jego mocodawcy mają znacznie większe możliwości drenowania rynku i nie mają żadnych w tym skrupułów.
          "Swojski" pilnuje porządku na podwórku, bo niespecjalnie ma możliwość jego zmiany...

          • 6 4

      • Ale rząd chce budować nowy terminal w Świnoujściu (1)

        Przeciwko są władze regionalne

        • 2 0

        • rząd chciał...

          a teraz jest inny rząd...

          Tak, przeciwne są władze regionalne... Pomorza Przedniego...

          • 3 2

    • Nie byłoby Gdańska, gdyby nie leżał tam gdzie leży i nie miał portu (1)

      Nie byłoby Gdyni, gdyby nie brak dostępu do gdańskiego portu i konieczność budowy nowego portu.

      Bez portów Trójmiasto byłoby nic nieznaczącymi rybackimi osadami.

      • 30 2

      • Ciesz się dalej i uszami klaskaj, pytanie dalej pozostaje otwarte co z korzyściami dla mieszkańców?

        • 3 5

    • Raus do Niemców. (1)

      • 9 11

      • Przecież jest w Niemczech

        • 8 5

    • bedzie hajs z podatkow ceł itd

      większe moce przeładunkowe to więcej towaru który przez ten port przechodzi stąd i więcej dochodów z tytułu ceł i podatków

      • 3 1

  • No i plany z okresu wczesnej komuny stają się rzeczywistością. (2)

    Teraz jeszcze tylko przy plaży szereg pirsów aż do samych Górek, na Wiśle nabrzeża przeładunkowe z barek, a w poprzek wyspy taśmociągi od nabrzeży do pirsów.

    • 3 6

    • transport rzeczny (1)

      ma sens tylko przy transportach ponadgabarytowych, wszystko inne i unormowane gabarytowo, czyli pewnie 99% transportów, łączne z rudami, zbożami itp itd może, a nawet powinno jechać koleją. Argument, że linie są przeciążone jest prawdziwy, ALE w 2016 roku jak wpadli w PiS na ten pomysł, szacunki przywrócenia żeglowności tylko odry, wynosił 30mld zł, jak parę lat wcześniej, przy niewielkiej inflacji, remont i modernizacja linii E65 Warszawa - Gdynia kosztowała ok. 10mld... W czasach, w których narzekamy, że przesyłka idzie tydzień, a nie dzień, po prostu nie ma to sensu. Rozbudowa kolei nie dość, że jest tańsza, gwarantuje znacznie szybszy transport dóbr, koszt dla środowiska jest znacznie mniejszy, nie tylko z powodu budowy, ale i użytkowania, jak i przynosi korzyści większej części społeczeństwa, nawet zwykłym podróżnym, poprzez zwykłe zwiększenie ilości slotów, które teraz zajmują pociągi towarowe.

      • 3 2

      • A czy Ty uważasz że rozum odgrywa jakąkolwiek rolę gdy inwestycje wybierają tacy jak ******** ?

        Próbkę rozumności masz przy Rowie Jarosława. Grunt żeby było duże i narodowe. Ten sposób myślenia na co dzień można obserwować w takich krajach "demokratycznych" jak Rosja, Turcja czy Chiny. A my o mało co nie dołączyliśmy do grona tych wielbicieli wolności ludu zażywanej przez jego przedstawicieli.
        Redakcjo, wierzę głęboko że gwiazdki nie znajdują się na cenzorskim indeksie?

        • 0 2

  • dla mnie to straszne...moja najpiękniejsza plaża została tak oszpecona..od Dziecięcych lat jeżdżę na tą plażę..pamietam jak piękna była gdy portu nie było..można było brzegiem iść aż do Gdyni...a teraz? to jakiś koszmar...

    • 6 10

  • No i fajnie, ale to są inwestycje za poprzedniego rządu, a nowych na horyzoncie nie widać.

    Donald na wiecu błagał o kolejną szansę, tym razem weźmie się ostro do roboty. Ten człowiek ma zerową wiarygodność, ale naiwnych z tej sekty nie brakuje.

    • 16 4

  • Po co ten terminal skoro zrobiono przekop do MegaPortu w Elblągu?! Przecież Elbląg miał przejąć interesy morskie całej Europy! (2)

    • 12 7

    • MegaPort w Elblągu ma obsługiwać te największe statki transoceaniczne, tankowce i kontenerowce. (1)

      A ten terminal budowany jest dla mniejszych jednostek.

      • 3 3

      • Szkuty będą im klientem.

        • 0 3

  • Zniszczono plażę... (1)

    ...., mieszkańcy protestowali, zbierali podpisy ale nikogo z rządzących ludzie nie obchodzą. Teraz jeszcze cyrki urządzają jak to fajnie!!!

    • 9 12

    • protestowałam i ja...pamiętam mnóstwo ludzi było...podpisy,spotkania itp...na nic nasz wysiłek w obronie tej pieknej-kiedyś-plaży...kogo obchodzą ludzie..kasiora to i owszem..

      • 2 1

  • Ciekawe ile lat pozostanie w polskich rękach? (1)

    Znowu kulawy Judasz dorwie się do koryta i sprzeda ruskim za 1 procent wartości jak Lotos :)))))))))

    • 5 10

    • w polski ledwo 30 % a po wybydowani 0....

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane