• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Poszaleli do konca

    • 12 1

  • Porażki rowerowe w Gdańsku (3)

    Porażka nr 1. po co ścieżka rowerowa wyznaczona w ulicy 3 Maja skoro obok przebiega po skarpie istniejąca, wygodna i za pewne nie tania w w zbudowaniu ścieżka rowerowa
    Porażka nr 2. ścieżka rowerowa w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza nagle się urywa na ulicy Derdowskiego i nie ma kontynuacji do ulicy jacka Rybińskiego
    Porażka nr 3. Brak kontynuacji ścieżki rowerowej wzdłuż jezdni ulicy Grunwaldzkiej do Sopotu pomiędzy ulicami Bażyńskiego i Derdowskiego. Miejsce na nią jest. Można to było zrobić w czasie remontu ulicy na tej wysokości
    Porażka nr 4 Brak kontynuacji ścieżki rowerowej wzdłuż jezdni ulicy Gospody do Sopotu pomiędzy ulicami Chłopską i Drogą Zieloną Miejsce na nią jest aż za dużo.
    Porażka nr 5. Brak ścieżki wzdłuż ulicy Bażyńskiego od Wita Stwosza do Grunwaldzkiej. Miejsce na nią jest z uwzględnieniem rezerwy pod ewentualną linie tramwajową wzdłuż Bażyńskiego.
    Porażka nr 6. Ciągle nie ma decyzji o budowie ścieżki z Oliwy do Osowej. no ale oczywiście winne są Lasy Państwowe.
    Porażka nr 7 ./ścieżka rowerowa w ulicy Opackiej nagle się urywa w 4/4 długości ulicy. Po o było ja wyznaczać? Chyba żeby utrudnić parkowanie samochodom.
    Za co bierze pieniądze oficer rowerowy miasta???
    Pewnie takich porażek jest więcej a w międzyczasie Gdańsk kilka lat temu postrzegany jako najlepsze miasto dla rowerzystów dawno wyprzedziły inne metropolie z Warszawą i Krakowem na czele.

    • 12 10

    • Gdybyś kiedykolwiek jechał rowerem na 3 Maja

      To byś takich głupot nie pisał.

      Obstawiam że roweru nawet nie posiadasz i tylko podszywasz się pod rowerzystę.

      • 4 4

    • Ad. Nr 1 - na ulicy 3 Maja są budynki paru instytucji i jeden z dojazdów do rejonu "Hevelianum", do których nie da się (1)

      dojechać rowerem mającej wybitnie do tej ulicy przebieg tranzytowy drogi rowerowej na estakadzie.

      To tak, jak zakazać jazdy autom do Trójmiasta na rzecz jazdy wyłącznie Obwodnicą.

      • 2 1

      • Wystarczyło zrobić 1 przejście/przejazd z przyciskiem na wysokości PKS.

        • 0 0

  • a na hulajnogach z pierwszeństwem

    matrix

    • 3 5

  • To co się ostatnio dzieje w kraju i w Europie zweryfikuje Władimir jeśli się nie ogarniecie. (2)

    Patrząc z perspektywy komuny i odzyskanej niepodległości, a przynajmniej szansy na tę niepodległość i na samostanowienie widać, że ludzie są coraz głupsi w tym co robią. To co kiedyś zaprojektowali inżynierowie i założenia, które miały opcje rozwoju teraz jest niszczone przez urzędników i polityków o mentalności dzieci. Zabudowywanie każdej wolnej przestrzeni, niszczenie układów komunikacyjnych, brak możliwości dojazdu samochodem do mieszkań, budowa osiedli w formie getta opisywanych w reklamie jako niebiańskie sioło, i tak dalej. Co ciekawe, te duże dzieci potrafią myśleć systemowo wówczas, kiedy jest szansa złupić innych, wówczas wymyślą każdą bzdurę aby tylko zarobić. Teorie, które wydają się słusznymi do momentu, aż nastąpi wypłata za ich wprowadzenie - później nieważne co będzie. Nawet w obliczu wojny wasza mentalność jest żałosnym połączeniem gry komputerowej z przedszkolem, bez wyciągania jakichkolwiek wniosków z historii, nawet z tej z przed kilku lat. To nie jest opinia pisana z nienawiścią i hejtem, więc nie kasujcie. Na poprawność i brak "hejtu" za naszą granicą odpowiedzią są rakiety, więc nie bądźcie tacy delikatni w ocenianiu głupich rzeczy, bo świat z bajki się skończył.

    • 22 4

    • Nie ośmieszaj się swymi głupotami. Jakie braki dojazdu samochodami ? (1)

      • 1 1

      • przypuszczalnie gostek nie kojarzy prostych faktów

        takich jak np. że to samochodowcy są źródłem największych utrudnień jazdy dla niego.

        • 0 0

  • Drogi rowerowe i inne wynalazki są projektowane przez ludzi, którzy nie potrafią jeżdzić rowerem. Widać to po ich dziełach. (1)

    • 18 2

    • jak na razie codziennie w Gdańsku kilka tysięcy ludzi korzysta z tych dróg dla rowerów

      a także korzysta z jezdni i chodników z dopuszczonym ruchem rowerowym. Cokolwiek jest jest możliwe - mawiają brytyjczycy.

      • 0 0

  • I znowu (1)

    Urzędnicy zaslynneli że swojej wiedzy brawo tak utrudniacie życie innym

    • 17 4

    • kiedy internauci wypowiadający krytyczne uwagi na temat sensu tworzenia infrastruktury dla rowerów

      zrozumieją, że to kierowcy są głównym źródłem utrudnień jazdy innych kierowców a jakiekolwiek działania na rzecz "poszerzenia dróg" i "zwiększania przepustowości skrzyżowań dla ruchu pojazdów" poprawiają tę sytuację tylko na krótką metę?

      • 0 0

  • Grunwaldzka w oliwie

    To jest Hit że z prawego pasa zrobiono parking

    • 14 3

  • (2)

    Kiedy przejście naziemne przy dworcu PkP??? Grzecznie się pytam pani prezydent.Emeryt bez laski.

    • 5 3

    • Jedynie na przystanki tramwajowe. Czemu nie. (1)

      • 1 1

      • jeśli będzie przejście naziemne na przystanki z obu stron, to będzie przejście naziemne przez całą szerokość Wałów

        • 0 0

  • W końcu (8)

    Bardzo dobry pomysł, ludzie przesiądźcie się w końcu z własnych aut do komunikacji miejskiej czy na rowery, jak tak obserwuje ostatnio Gdańsk (zresztą nie tylko Gdańsk) to wszędzie pełno tych aut. Trochę się chyba zatraciliśmy jako społeczeństwo i wszędzie te auta, wszyscy pędzą, smród, ciasno i nieładnie, zabytki pozastawiane, chodniki pozastawiane, wszędzie pełno aut. Miasto przez to stało się po prostu brzydkie. Oczywiście zaraz zacznie się tłumaczenie że jak to? Jak żyć bez samochodu, jak dojechać do pracy, jak zawieźć dzieci do szkoły, jak pojechać na zakupy itd. Myślę że jednak w tak dużym mieście się da trzeba tylko chcieć. Aaaa i tak, spodziewam się hejtu;)

    • 4 35

    • W zasadzie w tym co napisales najistotniejszy jest twoj podpis (3)

      Reszta to belkot

      • 8 3

      • Napisał swoją opinię do czego ma prawo. I nie musi to być opinia po twojej myśli koleś. Bo co ? Bo każdy ma kochać (2)

        samochody i to co ludzie z nimi robią ?

        Zatem do kogo ten twój chamski "Reszta to bełkot" ?

        • 1 2

        • (1)

          to ze na podstawie jednostkowego przykladu tj siebie samego chce kilkuset tysiecy rodzinom zycie ukladac. jak mozna inaczej niz i**ota go nazwac?

          • 3 1

          • Twój argument nie jest trafny

            przecież możliwości poruszania się samochodem pozostaną. Jeśli stosujesz epitety to znaczy czujesz, że twoje argumenty są słabe. Tylko współczuć.

            • 0 0

    • Jak się spodziewasz , to znaczy (1)

      że wiesz że pieprzysz bez sensu. I po co ?

      • 4 2

      • Jak to po co ? Bo każdy ja ty ma kochać samochody ? Jednomyślność to miała być za komuny.

        • 2 2

    • Jak się jeździ wśród spalin?, zawsze moim dieslem wciskam w podłogę gaz by z rury wydechowej poczęstować takich jak Ty dawką świeżego powietrza. Polecam jeździć w masce trzeba tylko chcieć hahaha

      • 2 3

    • nie w Gdansku z ta komunikacja i fala, rowerem sporo rzeczy sie da, ale nie komunikacja miejska, ona jest zaorana

      • 1 1

  • Na całym świecie poszerza się drogi (2)

    aby zwiększyć bezpieczeństwo !! A w Gdańsku "pasy są zbedne'" Co wy ludzie macie miedzy uszami ???

    • 22 5

    • Nie pisz bzdur, bo w normalnych krajach w miastach się je zwęża. Co widać też na "street view". Zatem nie kłam.

      • 3 4

    • w wielu krajach świata poszerzało się drogi

      ale to nie skracało czasu jazdy samochodem z powodu tzw. ruchu indukowanego. Dlatego w pobliżu centrów wielu miast świata wdraża się programy zwężania ulic albo nawet uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów, zdecydowanie stawiając na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz poprawę jakości ich dostępu do przystanków komunikacji zbiorowej. Fundusze publiczne wydaje się także w coraz większym stopniu na poprawę jakości tej ostatniej (zwłaszcza szynowej).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum