• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Mamy wolność słowa. Jak napiszesz coś, co się nie podoba, to człowiek, który nie rozumie o czym piszesz na wszelki wypadek to (3)

    to skasuje. Orwell w realu.

    • 12 3

    • Kasowane od razu powinny być wypowiedzi z wulgarnymi i obraźliwymi określeniani. I takie zgłaszam. Pora nauczyć (2)

      się krytyki normalnym językiem.

      • 2 2

      • (1)

        nie. potem sie wydaje ze ludzie nie maja negatywnych emocji wzgledem i**otycznych pomyslow. wulgaryzmy tez sa forma ekspresji!!!

        • 2 1

        • są także diagnozowane jako przejaw słabości argumentów stosowanych przez osoby posługujące się wulgaryzmami

          Myślę, że dotyczy to także osoby o nicku P48L0

          • 0 0

  • Zaorać duże miasto w 4 lata (1)

    Brawo Pani Aleksandro

    • 16 2

    • Ola Ola do przedszkola

      • 1 2

  • Zwężajcie dalej, ludzie i tak się nie przesiądą na te wehikuły o których marzycie by się na nie ludzie przesiedli. Pamiętajcie urzędnicy, wy też dojeżdżacie do pracy i będziecie tez stali w korkach jak reszta przez to wasze zwężanie. Uwielbiam wasze pustogłowie :)

    • 11 1

  • A Gdańśk się pnie w rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Polsce (2)

    • 14 4

    • bzdura.

      • 3 3

    • jak na razie Gdańsk lokuje się wśród polskich miast o najwyższych ocenach jakości warunków korzystania z rowerów

      • 0 0

  • Nareszcie!

    Wreszcie podążamy za Europą, czyli zwężamy ulice na sensowne środki transportu a nie jak w Stanach, że ,,jeszcze jeden pas" rozwiąże problemy korków

    • 4 13

  • Koszt wybudowania ulicy dla samochodów (1)

    A koszt drogi rowerowej...
    Odpowiednie utwardzenie, przygotowanie do ciężkich wielotonowych pojazdów...
    Droga rowerowa, inaczej ścieżka nie musi mieć podłoża jak dla ciężkich pojazdów..
    To co robią obecnie to marnotrawstwo, niegospodarność i niszczenie miasta!

    • 11 4

    • tworzenie pasa dla ruchu rowerów kosztem jezdni jest mniej kosztowne niż budowa wydzielonej drogi dla rowerów

      generalnie tworzenie infrastruktury rowerowej jest działaniem charakteryzującym się najwyższymi wskaźnikami efektywności nakładów na jakiekolwiek inne elementy infrastruktury drogowej miasta.

      • 0 0

  • Strajk (3)

    Ludzie wyjdźmy na ulicę. Zarządzenie miastem wola o pomstę.

    • 15 4

    • (1)

      Juz to wielokrotnie pisałem, ale napiszę jeszcze raz. Wy wyjdziecie na ulicę jak wam internet odetną, a na to się nie zanosi więc przestań pie..yć. Wy wychodzicie na ulicę jak jest TVN zagrożony wtedy robicie masówkę hahah

      • 3 3

      • to do roboty! skoro to takie proste dzialaj!

        • 1 1

    • lepiej zbadaj efektywność nakładów na budowę dróg, których wiele powstaje w Gdańsku

      mimo wydawania na nie setek milionów złotych bywają one nadal zakorkowane. Dlatego Twój apel nie znajdzie poparcia: całe szczęście, że powstała PKM i jest obecnie w stadium elektryfikacji. Samochodozę się leczy.

      • 0 0

  • Dzisiaj zwężą wam drogę. Jutro nałożą kontrybucje za ślad węglowy (3)

    Potem będziecie jeść mąkę z robali. Potem rejon życia do 15 km odległości. Na koniec klatki i metaversum.

    Klaus Schwab wam robi obóz a wy bijecie brawo. Tak.. ten z rodu rotchildów.

    • 19 1

    • wszystko się zgadza (2)

      Przy czym limit 15 min, a nie 15 km

      • 3 1

      • (1)

        15km tez. kto nie w formie dalej rowerem zajedzie?

        • 1 1

        • samochodozę się leczy

          • 0 0

  • Co jeszcze? (1)

    Może zmienicie pas awaryjny na obwodnicy w ścieżkę rowerową?

    • 12 3

    • Gdy natężenie ruchu na drodze przekracza pewien poziom, należy tworzyć wydzieloną drogę dla rowerów

      Przypuszczalnie lepszym rozwiązaniem byłoby tworzenie kilku przepustów dla rowerzystów i pieszych pod obwodnicą. Piszę ten post po to, byś bardziej przemyślał swoje próby niweczenia sensownych rozwiązań przy pomocy ironicznych wpisów świadczących o trudności w rozumieniu argumentów innych ludzi.

      • 0 0

  • Przerażające zaślepienie (6)

    Mam nadzieję na zmianę tej chorej ekipy.
    Ścieżki ok, ale nie kosztem dróg. Inwestycje, a nie represje!!!
    W pierwszym rzędzie niech Ci z urzędu jeżdżą rowerami w styczniu po zakupy.
    Parkingi pod urzędem miasta są pełne aut tam pracujących ! Przypadek!?

    • 25 3

    • i do tego kilkadziesiat miejsc na P6 w Forum dla jasnie panstwa urzedniczego

      • 5 1

    • zaślepienie niektórych osób uzależnionych od samochodów nie przeraża (3)

      tylko wymaga spokojnej perswazji - pokazywania sensu poprawy warunków korzystania z alternatyw auta

      • 0 2

      • popieram. serce podpowiada tępić to ogniem mieczem ale rozum mówi że spokojna perswazja da więcej. no i alternatywy dla samochodu przede wszystkim muszą być

        • 1 0

      • (1)

        dlatego magistrat up***dala komunikacje miejska? dlatego nie buduja nowych linii tramwajowych i skm do nowego portu? dlatego pkm jezdzi raz na godzine i nie do srodmiescia? nie ma zadnej alternatywy dla samochodu dla wszystkich mieszkancow gornego tarasu i dzielnic peryferyjnych. to nie jest kalifornia ze na rowerku z przyjemnoscia sie pojedzie zeby zrobic opalenizne i nabrac optymizmu. tu 270 dni w roku jest deszcz lub zachmurzenie i zimna pogoda. a ja nie bede sie w 5 warstw i przeciwdeszczowy kubrak ubieral i smierdzial na spotkaniach zeby zaspokoic widzimisie pana aktywisty. odpieprzcie sie w koncu od nas! chcecie jezdzic rowerem droga wolna przestancie demolowac ludziom zycie bo was na taczkach wywieziemy!!!!

        • 1 1

        • brawo, jakieś próby rzeczowych argumentów

          Nowe linie tramwajowe są budowane: niedługo zostanie uruchomiona linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej. PKM jeździ w godzinach szczytu częściej niż raz na godzinę. Deszcz pada mniej więcej w ciągu 6% ogólnego czasu roku. Klimat kalifornijski nie jest konieczny dla setek tysięcy mieszkańców krajów leżących nad północnymi brzegami Bałtyku docierających rowerem codziennie do pracy. Dyskutowanie z ludźmi stosującymi nieprawdziwe argumenty jest trudne, ale doceniam przejawy przebłysków chęci do rzeczowej rozmowy.

          • 0 1

    • jakie represje?

      rowerzysta a nie rozumie, że to samochody są głównym źródłem utrudnień dla kierowców innych samochodów. Możliwości poruszania się samochodem pozostają mimo zwężania kilku ulic. Sieć dróg dla rowerów pozostaje nadal niespójna. Przypuszczalnie rower traktujesz jako środek sportu lub rekreacji a nie po prostu jako środek codziennego transportu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum