• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydaci o rowerzystach w Gdyni

Michał Sielski
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo. Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.





Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą



Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.

Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?



Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek: Nie.

Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.

Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot: Tak.

Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.



Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.

Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.



Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.

Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.

Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.

Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak

Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.

Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.

Opracował:

Miejsca

Opinie (338) 3 zablokowane

  • Jako rowerzysta widzę próbę wsłuchania się w środowisko rowerowe i zrównoważenie wydatków ze strony pani Kosiorek (nawet jeżeli to znaczy mniej ścieżek dla mnie), a konkurent cóż... rozdajemy dalej i robimy bezrefleksyjnie... ale to już było.

    • 20 3

  • Mało mnie to obchodzi. Im chodzi tylko o stołki.

    • 8 5

  • przestancie w koncu hołubić tych rowerzystów (6)

    Wszystko dla nich wszystko aby im ułatwić.... a co... na Świętojanskiej jest pas rowerowy w dwie strony a oni i tak chodnikami! Czemu dyskryminujecie kierowców i pieszych? Kto wam przywiezie towar do sklepów żebyście mogli zjeść świeże pieczywo i soki ?? Rowerzysta?? Równe prawa dla wszystkich .... i w końcu zacznijcie karać te święte krowy na 2 kółkach wiecznie darte pyski na każdego kierowce i pieszego!

    • 43 4

    • a artykuł przeczytałeś?

      • 2 7

    • Kosiorek należy do tych co jeżdżą po chodnikach (1)

      • 2 3

      • minusuj trollu - dokładnie to powiedziała

        • 1 1

    • (1)

      Wszystko żeby ułatwić życie kierowcom, przestańcie ich w końcu traktować jak święte krowy! Jest komunikacja miejska a oni i tak te swoje tylko muszą zawieźć samochodem i płacz że ławeczki zamiast parkingu przy plaży. Najlepiej to tym samochodem już na samej plaży może zaparkować xd

      • 2 4

      • Przy plaży to głównie dziki się pałętają

        • 0 1

    • Szemiot ma sensowne podejście do ruchu rowerowego

      • 2 2

  • Kosiorek zdecydowanie bardziej przygotowana do roli prezydentki. (12)

    wniesie świeżość, brak układów w mieście, nowi ludzie, nowe ambicje i plany. Spuer. Kończymy definitywnie z tym chaosem, który zafundował nam pan Szczurek z marna ekipą.

    • 89 24

    • Czyli lewaczka która jest przeciwko rozwoju rucho rowerowego w miescie a to ciekawe!! (3)

      • 4 5

      • Jaka tam lewaczka?

        "Mi się należy" i tyle.

        • 3 1

      • Lewaczka? Od kiedy PiS to lewica? (1)

        • 3 4

        • Gospodarczo - od zawsze

          • 3 1

    • (2)

      Przygotowana? Na większość pytań brak jednoznacznej odpowiedzi i tylko jakieś ogólnikowe komunały.

      • 6 4

      • Odpowiada to, co jej Trzebiatowski z pisu podpowie na uszko. Szemiot chociaż zawsze sam mówi i nie czeka na partyjne dyspozycje

        • 4 4

      • Do tego kopiuj-wklej to samo

        Zero przygotowania.

        • 1 2

    • Niestety p. Kosiorek - przy całym szacunku dla jej osoby - nie jest przygotowana do zarządzenia miastem. Ta kampania to czysty marketing i gra na emocjach. Młoda kobieta, jak to dobrze brzmi, prawda? Niestety zazwyczaj głosujemy pod wpływem emocji. Natomiast warto na spokojnie zastanowić się nad jej kompetencjami i doświadczeniem. Pani Kosiorek ma zerowe doświadczenie w sprawach samorządowych. Nie zarządzała większymi projektami. To, że jest prawnikiem nie oznacza, że zna się na prawie administracyjnym, budowlanym, gospodarce nieruchomości itp.

      • 6 5

    • Tak, oczywiście, a jej głównym doradcą jest Żmuda-Trzebiatowski, znana pisowska konserwa. Trzeba być naiwnym, żeby na nią głosować. Poczytajcie w sieci - wystarczy wpisać Aleksandra Kosiorek Żmuda Trzebiatowski. Wielu z pewnością się zdziwi.

      • 5 4

    • Ja myślę, że pan Szemiot byłby lepszy jako prezydent, a pani Kosiorek lepsza jako prezydentka. (1)

      Chyba wszyscy się zgodzą.

      • 2 0

      • z czego tylko dentka ma jakiekolwiek odniesienie do rowery.t.pl

        • 0 0

    • nowi ludzie?

      nowi vce prezydenci owszem. Urzędnicy? Nie tak łatwo wymienić sobie pracowników. Większość ma umowy na czas nieokreślony, ich się nie zwolni bo mi się nie podobają...

      • 0 0

  • O co chodzi z dokończeniem ścieżki przy parku centralnym? Przecież jest dokończona. (2)

    Piszcie konkretnie o jaki fragment chodzi, bo wygląda to na jakąś tanią propagandę cyklistów.

    Jakby ktoś jeszcze nie wiedział, to ścieżka przy parku biegnie wzdłuż ulicy, od początku do końca.

    Z tych wypowiedzi wynika, że Szemiot ma jakieś sensowne podejście do całości. Ale trollnia PISowska zaraz i tak go zaatakuje.

    Szkoda że nie przetoczono tu kuriozalnej wypowiedzi Kosiorek o ścieżce na Świętojańskiej, bo w moich oczach to ją kompletnie dyskwalifikuje pod względem zdolności logicznych.

    • 7 11

    • już jakiś hejter minusuje?

      może jednak zamiast wykazywać się tępotą, napiszesz o jakim fragmencie ścieżki mowa?

      Powtarzam - wzdłuż parku biegnie ścieżka od początku do końca

      • 3 3

    • Szemiot niech myśli jak ściàgnąć biznes do Gdyni

      Bo na razie zajmuje się haftem krzyżykowym i lukrem.

      • 2 0

  • Od tygodnia widziałem może 2 rowerzystów

    Dość tej paranoi. Wypad na ścieżki

    • 27 5

  • A kto zajmie się sprawami pieszych. Rozjeżdżanych na chodnikach przez ped**arzy mimo że, obok jest ścieżka rowerowa? (1)

    Niestety 90% ped**arzy to zakały gdyńskich dróg i chodników. NIe przestrzegają ani przepisów ruchu drogowego, ani elementarnych zasad bezpieczeństwa. Widocznie ucisk siodełka na krocze powoduje zanik mózgu.

    • 34 6

    • Kosiorek po chodniku jeździ nawet na Świętojańskiej....

      • 2 3

  • Trollnia PIS już odpaliła ataki na Szemiota, to przypominam, że nazwał siebie samochodziarzem (6)

    że miedzy innymi stwierdził, że buspasy tylko wtedy, gdy nie zabierają pasa samochodom, że chce ograniczyć płatną strefę parkowania, wprowadzić bezpłatne parkowanie w weekendy i wieczorami i zróżnicować opłaty tak, by dostosować do zapotrzebowania, a nie używać jak obecnie jednej maksymalnej stawki wszędzie, no i jeszcze chce ożywić parking pod centralnym.

    Co do ścieżek rowerowych, to chce je łączyć, tak by nie były to jedynie fragmenty (dla statystyki), ale by powstał spójny system.

    Dorzucę jeszcze, że chce wyremontować bulwar i pozwolić na dodatkowe pawilony gastronomiczne (w przeciwieństwie do Kosiorek, która chce zakazać wszystkiego), tak by istniała konkurencja i by ożywić dla mieszkańców i turystów to miejsce. Kosiorek chce też wyburzyć ex Maxima i zrobić jakiś amfiteatr, Szemiot chce wyremontować i przeznaczyć na pałac ślubów z funkcją gastronomiczną, która będzie na ten obiekt zarabiać.

    ogólnie Szemiot, z tego co usłyszałem, podchodzi do zarzadzania miasta w sposób bardziej zrównoważony, w sensie bilansowania wydatków a nie zaciągania jedynie pożyczek i ciśnięcia podatkami mieszkańców, co niestety trochę wynika z poglądów Kosiorek.

    Czy to podejście Szemiota jest głupie? Bo według mnie całkiem prawidłowe.

    • 13 25

    • dodam jeszcze, że jego sensowne podejście do budowania czy remontowania ściezek rowerowych, powinno zadowolić rowerzystów

      bo da przykładu wspomniał, że jak robi się ścieżkę, to z sensem i nie może być na niej przeszkód typu pomnik (zapewne chodziło o ten Jastaka, choć nie wymienił z nazwy)

      • 1 1

    • (3)

      bardzo fajne plany na ten remont bulwaru (2 km bieżące betonu do remontu...), amfiteatr z Maxima inne fantazje, a skąd kasa na to i czy Gdynia nie ma lepszych wydatków? To ma być "zrównoważone" zarządzanie miastem?

      • 2 2

      • jasne lepiej niech pozostanie prowincjonalna polityka dziur i malowania farbą jak za Szczurka

        • 1 2

      • co zrównoważonego jest w budowie amfiteatru w miejsce Maxima?

        policz sobie koszty

        • 2 1

      • czyli ma być syf taki jak obecnie - to po co bylo zmieniać Szczurka?

        • 2 1

    • kolejny troglodyta

      jak ktos krytykuje jakies POwca to znaczy ze jest z PiS..... jestescie chorzy

      • 1 1

  • Przywrócić ruch dwukierunkowy na świętojańskiej !

    • 20 4

  • Jeśli ktoś nie chce zacząć projektować bezpiecznego/wygodnego połączenia rowerowego, jak Kosiorek (1)

    to taką osobę powinno to dyskwalifikować nie tylko w oczach rowerzystów.

    Bo przecież ścieżki rowerowe mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa. Kosiorek bełkocze coś, że po Świętojańskiej (tak, tak po ulicy tempo 30 z wyznaczonym dla rowerów pasem) nie ośmieliłaby się jechać rowerem z dziećmi... ale jednocześnie nie chce projektować tych ścieżek tam gdzie potrzeba?

    czyli co jedynie mydlenie oczu i hasełka na pokaz, w zależności z kim się spotyka, a potem i tak niczego sensownego nie zrealizuje?

    • 8 22

    • i aktywność sztabu wyborczego na tym portalu raczej tego nie zmieni

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum