• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydaci o rowerzystach w Gdyni

Michał Sielski
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo. Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.





Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą



Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.

Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?



Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek: Nie.

Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.

Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot: Tak.

Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.



Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.

Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.



Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.

Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.

Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.

Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak

Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.

Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.

Opracował:

Miejsca

Opinie (338) 3 zablokowane

  • Pytanie o bezpieczeństwo w mieście.

    Chciałbym zadać pytanie obojgu kandydatom o bezpieczeństwo w mieście, a dokładniej o funkcjonowanie Straży Miejskiej w Gdyni. Szkoda, że nie mogę i nikt takiego pytania nie zadał.

    • 15 2

  • (2)

    Gdynia zawsze samochodami stala, dzisiaj to jest jakis smieszny zart, polowa miejsc parkingowych zabrana, miasto oslupkowane, swietojanska wyglada jak miejsce dla hipsetrow ktorzy przyjezdzaja tam na rowerze na kawke albo kraftowe piwko. Proponuje powaznie podejsc do biznesu w Gdyni i sprawnego parkowania dla mieszkancow i turystow. Rowerzysci nie generuja przychodow poza kawa za dla kilkunastu kawiarni.

    • 12 2

    • faktycznie: stała w korkach tworzonych przez samochody (1)

      bez radykalnego postawienia na poprawę funkcjonowania systemu rower+SKM niewiele się poprawi. Gdynia nadal będzie stała w korkach.

      • 0 0

      • z brukowanymi lub gruntowymi jezdniami w centrum
        bo samochodom taki syf nie przeszkadza stać w korku

        • 0 0

  • Czyli jednak Szemiot (2)

    Dzięki, że ktoś postanowił zapytać o takie tematy bo niechcący zagłosowałbym wbrew swoim interesom
    W 2 turze ta pani nie dostanie już mojego głosu, choć sądzę że i tak wygra

    • 5 17

    • ale farma trolli PO... dzialacie juz z Wawy by wspierac swoich? (1)

      • 0 1

      • Działam z Działek Leśnych

        Z których do pracy na Obłużu nie jestem w stanie dojechać bez przenoszenia roweru w rękach przez SKM Stocznia. Jeśli ktoś w takiej sytuacji nie potrafi się zdecydować, czy droga przez (lub pod, lub jakoś obok) Estakady jest potrzebna to nie będę marnować swojego głosu

        • 1 1

  • Aleksandra "brak stanowiska"Kosiorek

    Pani wygrywa w sondażach, bo nie zajmuje jednoznacznej odpowiedzi w żadnym z tematów. Teflon

    • 5 12

  • Szemiot jak Tusk wszystko wam naobieca... (1)

    Szemiot jak Tusk wszystko wam naobieca... a potem jak dojdzie do wladzy g.... zrobi... w koncu sa w tej samej partii

    • 13 2

    • jak na razie naobiecywał wszystko raczej MM

      gdzie są promy, samochody elektryczne i inne cuda na kiju?

      • 0 0

  • Gdynianie nie dorośli do nowoczesnego centrum bez samochodów ? Kto w Gdyni głosuje za spalinami ktoś kto ma serce i rozum?

    • 2 14

  • Czas spojrzeć prawdzie w oczy (1)

    Proszę zwrócić uwagę ile rowerów jeździ po tych ważnych drogach dla nich. Ja zwracam na to uwagę od roku, a nawet więcej, bo od zeszłej zimy. Wnioski są druzgocące dla rowerzystów. Liczba ludzi jeżdżących na rowerach jest po prostu żadna w skali transportu miejskiego. Dlatego pewnie to podejście: ja wam pokażę, nie będę sam jeździł, trzeba zlikwidować ruch samochodów.

    • 10 1

    • słaba infrastruktura - brak przechowalni dla rowerów przy klatkach schodowych budynków wielomieszkaniowych

      i wiele innych niedostatków systemu rowerowego Gdyni powoduje, że "niezapraszająca" do jazdy infrastruktura rowerowa Gdyni jest wykorzystywana nadal w małym stopniu. Badania wykazują, że rower do 5 km w mieście jest najszybszy, a 50% przejazdów samochodem właśnie odbywa się na takie dystanse. Stąd niewykorzystane możliwości dalszej poprawy systemu mobilności w mieście przez poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu rowerzystek i rowerzystów.

      • 0 0

  • Pani Kosiorek mało wie o rowerach

    pewnie ostatni raz na rowerze siedziała jako nastolatka :(

    • 4 13

  • Czy samochody przestana jeździć po chodnikach? (2)

    Czy na Morskiej wreszcie samochody przestaną jeździć po chodnikach (okolice Lidla, Biedronki i Węzła Żołnierzy Wyklętych)?
    Czy że śmieszek rowerowych znikną zagrażające bezpieczeństwu słupki?

    • 7 6

    • (1)

      Czy rowerzyści w końcu przestaną utrudniać życie pieszym?

      • 2 2

      • oczywiście zrobią to jak kierowcy utracą prawo do parkowania na chodnikach

        Nicky przypuszczalnie nie wie, że na chodnikach i przystankach komunikacji miejskiej więcej osób odniosło obrażenia lub padło ofiarą nieodpowiedzialnej jazdy kierowców niż w wyniku jazdy rowerzystów po chodnikach lub placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów

        • 0 0

  • Poza ścieżkami rowerowymi

    Poza ścieżkami rowerowymi jest potrzeba wprowadzenia Stref Czystego Transportu oraz Stref bez Samochodów w każdej dzielnicy.

    • 2 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum