• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydaci o rowerzystach w Gdyni

Michał Sielski
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo. Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.





Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą



Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.

Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?



Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek: Nie.

Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.

Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot: Tak.

Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.



Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.

Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.



Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.

Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.

Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.

Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak

Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.

Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.

Opracował:

Miejsca

Opinie (338) 3 zablokowane

  • Jeszcze pytanie o podwózkę rowerów (6)

    Skoro będzie tyle km dróg rowerowych to może zabronią podwózki komunikacją miejską a w zamian oddadzą miejsce niepełnosprawnym i matkom z dziećmi w wózkach?

    • 36 23

    • jak bedzie tyle samo kilometrów dróg rowerowych co ulic to czemu nie obecnie jest 1% tylko !Wiec moze za 3o lat bedzie wiecej?

      • 4 2

    • Szemiot nie zająknie się o biznesie, obwodnicy Witomina, tunelu na Chyloni, mostku na Dąbka itd (3)

      tylko rowerki ważne

      • 8 3

      • A przecież rowerzyści nie ważni, tylko kierowcy w swoich starych gratach bo to przecież prawo człowieka zeby jeżdzić i parkować (2)

        • 4 7

        • (1)

          Tam gdzie rozebrano linie kolejowe tylko po to by zrobić ścieżkę rowerową to owszem powinno być darmowe parkowanie.

          • 3 5

          • ok, jedź se parkować na nabrzeżu, najlepiej przy samej krawędzi kei

            • 0 0

    • Może czas nauczyć rowerzystów przepisów

      Bo jak na razie przodują w bezczelnym lekceważeniu wszelkich zasad. Skończyć z rowerowym faszyzmem. Co za banda.

      • 3 3

  • Kosiorek juz wie ze wygra, stad wymijanie i studzenie. Kilka tygodni temu byloby inaczej

    • 2 8

  • szemiot rowerowt lewak zrobi jesien sredniowiecza z gdyni

    • 7 2

  • Ja proponuję (7)

    Zrobić policję rowerową która będzie karać rowerzystów.

    Skoro kierowców się kara to innych też powinni.

    • 76 18

    • Tak ineteligent policja na hulajnogi ,policja pieszych ,policja na biegaczy ,policja na małe dzieciece rowerki

      jeszce policja na wózki dla niepełnosprawwnych i policja karajaca głupote jak twoja :)

      • 10 5

    • (1)

      Kto kara rowerzystow? SM omija, a Policja ma 20tys wakatow

      • 11 3

      • Doucz się

        Nie kto kara, a karze rowerzystów - tak jest po polsku, a matura już za dwa tygodnie.

        • 0 0

    • Jest taka instytucja, potocznie zwana drogówką

      • 5 0

    • rowerzystów, mimo że jeśli w ogóle to powodują wypadki nie wyrządzające wielu szkód na zdrowiu

      dużo łatwiej łapać niż kierowców, którzy nagminnie lekceważą limity prędkości i są autorami lwiej części wypadków kończących się ciężkimi obrażeniami ciała innych użytkowników dróg lub nawet śmiercią. Lepiej, by policja skupiła się na egzekwowaniu przepisów, a na drogach krajowych częściej stosowano odcinkowe pomiary prędkości oraz radary wyłapujące piratów drogowych.

      • 3 6

    • Trzeba mieć kondycję i rower z kogutem (1)

      Kiedyś była w Sopocie, ale teraz od lat nie widzę.

      • 1 0

      • najpierw trzeba by mieć yaya zamiast związku zawodowego

        na rowerze można się zmęczyć
        na rowerze można zmoknąć
        na rowerze można być śmiertelnie potrąconym przez kierowcę*

        *(mówimy inaczej, bo wsadzono nam glizdy do głowy,
        odczłowieczamy ludzi, uczłowieczamy maszyny)

        • 0 0

  • do tych rowerowych opsychopatow na tym forum ja wam zrobie z waszych rowerow zlom

    • 5 1

  • a gdzie trasy MTB i szosowe? (4)

    mamy taki potencjał jeżeli chodzi sport i rekreację rowerową, a miasto buduje trasy rowerowe w centrum miasta. Jeszcze bym zrozumiał, gdyby te drogi były w turystycznie atrakcyjnych miejscach - nad morzem, albo przy lesie, to byłaby atrakcja dla turystów oraz rodzin w weekendy i w wakacje, a jaki sens ma droga rowerowa wzdłuż takiej Wielkopolskiej? Jedynie co mi przychodzi do głowy, to fajny trening przez długi i łagodny podjazd, ale po co wzdłuż ulicy?

    • 13 17

    • (1)

      Tylko zadnych tras MTB w lasach - to powinny byc oazy spokoju.

      • 6 3

      • Mylisz pojęcia

        MTB to rower, a nie motocykl czy quad.

        • 0 0

    • być może dlatego (1)

      że Wielkopolską dojeżdża się do pracy, szkoły, czy na zakupy na placu Górnośląskim? Jak sądzisz...?

      • 5 1

      • Sądzę, że na Placu Górnośląskim wielkich zakupów się nie robi co najwyżej na targowisku. Nie bardzo widzę długi i łagodny podjazd wzdłuż Wielkopolskiej w stronę Karwin, to jest spora góra i nie ma innej drogi. Na MTB możesz sobie spokojnie pojeździć po lesie.

        • 0 2

  • Jak zawsze wtemacie o rowerzystach najwiecej postów napisały szkodniki zatruwajace wszystkich wokoło spalinami !!

    To sa najwieksze szkodniki w mieście !! Niewpowinno tez byc zadnych dotacji na pseudo rowery elektryczne bo wlasnie zato rowerzyści nie głosowali na byle władze Szczurka .
    Zato powinny byc jak najwieksze naklady na infrastrukture dla rowerow wszedzie na stojaki dla rowerów zamiast parkingów w miescie powinny byc zadaszone i oświetlone .
    Jesli Gdynia niechce byc zasciankiem europy powinna brac przykład z rozwiązań rowerowych z europy zachodniej najlepiej skandynawi!
    Obecnie zwykły rower jest najlepszym srodkiem komunikacji miejskiej
    najtanszym
    najbardziej ekologicznym
    zdrowym
    niezawodnym
    i najprzyjemniejszym
    oraz najbardziej bezpiecznym!!

    • 2 7

  • Gdynia to rowerowa pustynia

    • 1 5

  • Kosiorek zle z oczu patrzy (1)

    • 2 8

    • Jeszcze odmów trzy zdrowaśki i zacznij

      nakłuwać laleczkę vodoo.

      • 0 0

  • Rowerzysci (4)

    Rowerzysci to zaledwie nikła grupa ludzi. Prezydent Szczurek i Samorządność przegrała wybory dzięki utrudnieniu normalnego życia w centrum, brak parkingów i trasy rowerowe na ulicach. Rowerzysci mogą jeździć w centrum jak normalni użytkownicy drogi. Trasy rowerowe w centrum są utrudnieniem dla kierowcow i zagrożeniem dla pieszych i dla samych rowerzystow. Będę głosował na kandydata który przywróci normalność w centrum.

    • 10 1

    • Dokładnie tak było.

      • 0 1

    • Masz absolutną rację

      • 0 1

    • wasz problem to ogromna ignorancja banda szczurka i ci wszyscy aktywiści tylko lansują się na rowerzystach ich pseudo inwestycje są bardzo często utrudnianiem jazdy na rowerze

      • 0 1

    • badania wykazują, że 70% mieszkańców Polski to osoby często korzystające z rowerów

      infrastruktura miejska powinna być przyjazna dla wszystkich - przede wszystkim dla pieszych. Dlatego warto popierać osoby deklarujące zamiar likwidacji możliwości parkowania samochodów na chodnikach, uspokajanie ruchu i tworzenie infrastruktury rowerowej kosztem realokacji przestrzeni jezdni, a nie chodników

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum