• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydaci o rowerzystach w Gdyni

Michał Sielski
19 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo. Kandydaci różnią się m.in. w zakresie dopłat do rowerów elektrycznych i cargo.

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.





Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą



Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.

Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?



Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek: Nie.

Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.

Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot: Tak.

Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.



Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.

Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.



Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.



Aleksandra Kosiorek: Tak.

Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.

Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.

Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.

Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.

Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.

Tadeusz Szemiot: Tak

Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.

Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?



Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi

Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.

Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.

Opracował:

Miejsca

Opinie (338) 3 zablokowane

  • Gdynianin

    Dzień dobry. Infrastruktura rowerowa jest potrzebna jednak faktycznie trzeba zrobić to rozważnie. Osobiście również jeżdżę rowerem. Pomimo tego że pani Kosiorek nie dawała jednoznacznych odpowiedzi to uważam że zrobiła to z rozwagą bo nie można obiecać jeżeli nie wiadomo jak wygląda cała reszta. Natomiast pan Szemiot wydaje mi się że tak po prostu by się przypodobać wyborcom po prostu na wszystko tak A co będzie później to będziemy się martwić prawda.

    • 5 1

  • Nie jestem przeciwnikiem rozwiązań i inwestycji rowerowych ale... (1)

    to raczej nie powinien być żaden priorytet przy tak "zniszczonym" mieście po całe szczęście odchodzących władzach..
    To miasto ma na prawdę całą masę dużo istotniejszych spraw do naprawienia, a finanse miasta pozostawione przez szkodników jakie są każdy wie.. no i przede wszystkim rozmawiamy o rowerach, z których większość mieszkańców korzysta maksymalnie 5 miesięcy w roku...to nie Anglia czy Holandia gdzie klimat pozwala na jeżdżenie rowerem przez większość roku..

    • 6 1

    • w miastach fińskich pod kołem podbiegunowym skala korzystania z rowerów (również w zimie)

      jest kilkakrotnie wyższa niż w polskich miastach, cierpiących głównie z nadmiaru samochodów

      • 0 0

  • Ale żeby potem nie było, że nie mówiłem. Nie dla Kosiorek

    • 0 2

  • Rowerowa komunikacja to podstawa.. szczególnie przy wietrze, deszczu i 3C Celsjusza:) Istna rozkosz.

    • 5 1

  • Rowery po wynalezeniu motocykli (1)

    Sa jakby przestarzałe,
    To jak dar Pomorza vs Stena Spiryt

    • 2 1

    • Dar ma Białoczerwoną flagę, jest jak by nasz, w tym Twój
      Stenia ma kolorową i Twój nie jest

      czy jest cokolwiek ale cokolwiek nienowoczesnego w L'Hydroptère ?

      • 0 0

  • Tylko jeden kandydat zastanowił się czy stać miasto. (1)

    Nie jest trudno odpowiedzieć tak na wszystkie pytania, z wywiadu tylko Pani Kosiorek miała odwagę odpowiedzieć NIE i zwrócić uwagę że najpierw trzeba sie zastanowić czy miasto stać, po drugie zwrócić uwagę iż mamy inne priorytety.

    • 4 1

    • zgoda

      (PO)miot obieca wszystko wszystkim
      a potem będzie, ze to była przenośnia

      • 0 1

  • Hutnicza.

    Rower to głównie sport i rekreacja.Jako transport na co dzień to nie najlepszy wybór, chociaż dużo zależy od pogody, dystansu,czasu, kondycji,samego celu podróży.

    • 5 1

  • Naprawdę? (2)

    Myślicie, że jak powstaną te upragnione kilometry ścieżek rowerowych to nagle wszyscy się przesiądą na rowery?
    Przecież ludzie nie chcą jeździć na rowerach. To jakaś ułuda ruchów rowerowych i kilkuset osób w mieście, ale pozostałe 245000 musi za to płacić i się dostosować. Postawcie kamerę na świętojańskiej i policzcie ile osób jeździ dziennie tymi ścieżkami.

    • 3 2

    • Myślę że powinno się postawić liczniki ruchu i wtedy możemy rozmawiać ile jest pieszych ile samochodów a ile rowerzystów bo z tego co widzę tych na dwóch kółkach jest najmniej tylko najgłośniej krzyczą

      • 0 1

    • badania wykazują, że popularność jazdy rowerem jest największa w tych miastach w których

      największa część ulic i placów w centrum została uwolniona od jeżdżących i parkujących samochodów. Budowa wydzielonych dróg dla rowerów ma sens tylko poza centrum miasta wzdłuż głównych arterii ruchu miejskiego. Ważnym priorytetem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKM oraz poprawa częstotliwości ich kursowania: to najbardziej produktywny sposób na poprawę jakości systemu komunikacyjnego całego Trójmiasta, nie tylko Gdyni.

      • 0 0

  • Jedną odpowiedzią Kosiorek spowodowała że trzeba zagłosować na przeciwnika

    • 1 1

  • Gdyński dialog...

    Popierany przez wyborców PiSu.... Czy wam to nie śmierdzi.... Dobrą zmianą ?!! Dialog ma usta pełne frazesów i totalnie program naszpikowany kiełbasą wyborczą... Kolejny układ zależności. Jeżeli ktokolwiek jest rozumny i chociaż troszkę obeznany w strukturach gdyńskich to powinien wiedzieć co to za towarzystwo

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum