Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie (177) 6 zablokowanych
-
2021-11-10 11:55
Opinia wyróżniona
Zwykłe rowery!!! (17)
Dlaczego nie można u nas zrobić sieci zwykłych rowerów jak w innych większych miastach w Polsce np Wrocław albo Białystok? Po co to szukanie udziwnień na siłę? Znowu ma być to samo?! Rozumiem, że pewnie chodzi o jakieś dotacje itd ale dziwne to wszystko... Zróbcie coś użytecznego w końcu!
- 120 22
-
2021-11-11 21:03
Żeby rowery zwykłe w Mevo miały sens w Trójmieście,
To powinny mieć tak minimum 3x7 przełożeń. W sumie nie podniosło by to za wysoko kosztów, choć może częściej rowery trafiałyby do serwisu.
- 0 0
-
2021-11-10 21:19
Bo Karnowski pojechał do Kopenhagi i postanowił zrobić Kopenhagę w Sopocie.
- 1 1
-
2021-11-10 21:11
taaa, zwykłe rowery...
to miało pokazać światu: patrzcie! I skończyło się jak zawsze, gdy ktoś kieruje się taką motywacją...
- 1 1
-
2021-11-10 19:58
Normalni ludzie jeżdżą na normalnych rowerach
Roboty jeżdżą na elektrykach
- 1 2
-
2021-11-10 18:38
Bo trzeba kasę publiczna przytulić najpierw, a potem to można upadać...
- 4 1
-
2021-11-10 17:27
Pomyśl logicznie ? Zwykle rowery to linki oraz kable to sie psuje non stop.
- 4 3
-
2021-11-10 17:11
Może dlatego, że elektryki zostały na w spadku po poprzednim projekcie.
- 5 0
-
2021-11-10 15:13
Mamy juz hulajnogi (1)
Jak chcesz rower to go sobie kup
- 4 8
-
2021-11-10 15:20
I mam z tym rowerem pakować się do SKM?
Mam swój rower, a jednak z Mevo korzystałem nie raz.
- 10 2
-
2021-11-10 14:13
Komu to
- 2 3
-
2021-11-10 14:03
(4)
Jak ktoś już zwrócił uwagę - Trójmiasto ma duże różnice wysokości. Jeśli będziemy mieć same zwykłe rowery to regularnie trzeba je będzie wozić z dolnego tarasu na górny, bo dużo ludzi będzie zjeźdzać, a niekoniecznie już wjeźdzać.
- 26 7
-
2021-11-10 15:19
(3)
Nie tylko Gdańsk ma różnicę wysokości. To raz. Po drugie firma i tak będzie musiała realokowac cześć rowerów po całym Gdańsku. Po trzecie jak masz swój rower to zjeżdżasz nim z góry, a z powrotem co? Tramwajem z rowerem, taxi czy zostawiasz rower i kupujesz nowy?
- 12 10
-
2021-11-11 07:40
Hm
I tak taniej wyjdzie je wozić niż serwisować te baterie, które zresztą i tak były w większości do niczego dzięki czemu miałeś ciężki rower bez wspomagania
- 4 1
-
2021-11-10 17:11
Hej
Tylko, ze miejskie rowery z zalozenia musza byc masywne, dzieki czemu sa mniej podatne na uszkodzenia. Podjezdzanie 20kg klocem z mala iloscia przelozen np. na Moręne to juz nie lada wyzwanie.
- 17 3
-
2021-11-10 16:46
Dlatego nie używam swojego roweru w celach komunikacyjnych w mieście, a tylko do rekreacji.
- 9 3
-
2021-11-10 14:03
1000 rowerów ma być zwykłych - czytaj ze zrozumieniem
- 6 13
-
2021-11-10 13:56
Wrocław jest płaski jak stół...
Zresztą - rowery już mamy, więc po problemie.
- 15 6
Wszystkie opinie
-
2021-11-10 11:01
(1)
Tak prosta sprawa jak rower miejski...i tyle lat nie do rozwiązania...może włodarze pojadą do Wrocława,Poznania i zobaczą jak tam to działa?No a jeśli budżet jest za mały na ofertę....zwiększa się budżet,proste.Przecież wszystko z miesiąca na miesiąc drożeje...ehhh.
- 60 8
-
2021-11-10 11:13
Ja to taki mądry jestem że skoro nie ma kasy to po dofinansowanie do Mevo zwróciłbym się do Rządu.
A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.
- 4 3
-
2021-11-10 11:03
(9)
Ciekawe kiedy ktoś w końcu odpowie, za wał jakim był MEVO w wersji pierwotnej.
Tym to dopiero powinna się zająć prokuratura... podobnie zresztą jak sprawą uschnięcia palmy.- 102 7
-
2021-11-10 11:07
(1)
Ta palma to żywy obraz nieporadności włodarzy,ręce opadają.Ale ważne że jest serdecznie i sympatycznie.
- 24 4
-
2021-11-10 11:11
Serdeczność i sympatyczność rekompensatą za nieudolność! Wiwat pani prezydent!
- 17 2
-
2021-11-10 11:13
AmberGold umarzają a Ty liczysz na jakieś Mevo ? hehehehe w Gdańsku ????
- 21 4
-
2021-11-10 11:23
To co się tu produkujesz ? (5)
Jeżeli tak uważasz, to po prostu zgłoś.
Mocny w gębie ?- 3 15
-
2021-11-10 11:26
Komu ma zgłosić? (4)
Temu który za to odpowiada? I sam siebie pociągnie do odpowiedzialności? Pomyśl choć troszeczkę
- 16 2
-
2021-11-10 14:09
Ziobro za to odpowiada? (3)
- 2 3
-
2021-11-10 19:04
Ziobro odpowiada za Mevo? (2)
- 3 2
-
2021-11-11 07:08
(1)
Tak Ziobro razem z Morawieckim i Kaczyńskim
- 1 2
-
2021-11-11 08:10
Sam odpowiadasz
- 0 1
-
2021-11-10 11:04
znowu!!? (2)
Kończ waść, wstydu oszczędź! Ile jeszcze publicznej kasy wpompujecie w ten żenujący projekt?
- 82 5
-
2021-11-10 11:07
Nie chodzi o pompowanie projektu, a wypompowanie publicznej kasy bez ponoszenia odpowiedzialności.
- 12 4
-
2021-11-10 18:38
Aleksander F.
wygoogluj co oznacza ten cytat he he
- 2 0
-
2021-11-10 11:04
Ciekawe (3)
Ciekawe do czego sie jeszcze będą za rok nadawały te rowerki mevo...
Chyba tylko do jeżdżenia wkoło po monciaku w trzech warszawiaków na białej fazie- 45 3
-
2021-11-10 11:14
(2)
Te rowerki o stylistyce jeżdżącego sedesu nigdy nie powinny być wyprodukowane. Jakieś twierdzenia, że to niby ładne jest lub technicznie adekwatne choćby do czasów, to gruuuuby żart lub kwalifikacja do leczenia. Te rowerki są zwyczajnie - ohydne! I już z tego powodu nie powinny nigdy powstać.
- 8 6
-
2021-11-10 13:45
Tak jak i ty.
- 2 2
-
2021-11-10 13:59
No tak, walić wymogi konstrukcyjne, ważne że nie wyglądają jak "sportowe" markeciaki :D
- 1 1
-
2021-11-10 11:04
Prędzej będą wodoloty
albo ten bilet wspólny jednorazowy po trójmieście niż to mevo nadjedzie
- 43 3
-
2021-11-10 11:04
Za te pieniądze kupić każdej trójmiejskiej rodzinie rower.Bo widzę że znowu będzie jak wcześniej. Czy tak prostej sprawy nie można raz a dobrze załatwić?
- 36 8
-
2021-11-10 11:04
Miś Naszych Czasów (4)
drogie, słomiane inwestycje to podstawa działań władz "Metropolii"
- 69 4
-
2021-11-10 11:07
Miś naszych czasów (1)
to stępka promu w Stoczni Szczecińskiej...
- 10 4
-
2021-11-10 11:44
każda władza ma swojego Misia
- 10 1
-
2021-11-10 12:05
A oni chcą ustawy metropolitalnej (1)
I będzie więcej takich MEVO ! Nie mogę się doczekać ! A tak przy okazji - kto, personalnie jest ojcem tego sukcesu ? Znaczy się MEVO. Kto to wymyślił ?
- 6 2
-
2021-11-10 14:00
Personalnie? Ktokolwiek kto w KIO rozwalił oryginalny przetarg.
- 2 2
-
2021-11-10 11:05
2 lata ciezkich prac (2)
Proponuję urlop i podwyzke bo sie nalezy.
- 62 4
-
2021-11-10 11:16
(1)
konferencję na Seszelach
- 10 1
-
2021-11-10 12:19
a powinno być na Sołowkach
- 4 1
-
2021-11-10 11:05
10 lat (15)
10 lat temu Warszawa uruchomiła swoje rowery miejskie. Brawo Gdańsk - tu się nic nie da!
- 159 21
-
2021-11-10 11:11
A tyle razy kniazini jeździła do Trzaska...nie można było przy okazji zobaczyć jak tam działa rower miejski?Ehhhh,ważniejsze wywiady dla tvn.
- 46 15
-
2021-11-10 11:35
(7)
dokladnie, zamiast uzyc tej samej firmy co waw i prawie cala europa to zabawa w jakies polskie firemki z kapitalem 5 tys zl. ludzie, dajcie nam to co sie nalezy za co placimy, nadmorski kurort a nawet roweru nie mozna wypozyczyc na minuty
- 22 15
-
2021-11-10 11:46
To była ta sama firma co w WAW, konkretniej jej spółka-córka. (3)
- 22 5
-
2021-11-10 13:09
a i tak rowery z ChRL
czy to Next, czy polska "mała firma", bo nawet Romet to dziś ChRL- 6 7
-
2021-11-10 13:43
Ale projekt zupełnie inny.
- 3 0
-
2021-11-11 09:13
Czyli nie ta sama firma -
tylko spółka-córka.
Od początku było wiadomo, że to wałek więc NextBike nie chciał ryzykować..
Jestem ciekaw kto tym razem dostanie nagrodę za przewlekły wybór wdrożenia drugiej fali miejskich rowerów?- 1 1
-
2021-11-10 14:05
(1)
Uzyliśmy tej samej firmy - Nextbike. Fajnie, że najwięcej wypowiadają się Ci co nie mają zielonego pojęcia o problemie.
- 14 2
-
2021-11-10 18:37
Chinski dostawca dał du... i nie dostarczył
sprzętu na czas. Może te cwane Chinczyki już wtedy wiedziały o COVID i wygasiły produkcję?
- 2 2
-
2021-11-10 18:57
Nadmorski kurort?
- 4 1
-
2021-11-10 12:51
(3)
Da się,w Brzeźnie na bocznej uliczce gość wynajmuje w sezonie kilkanaście rowerów i to róznych,widziałam nawet trójkołowe dla niepełnosprawnych ruchowo.
- 11 1
-
2021-11-10 13:03
w Barcelonie
1/3 rowerów to system Bici , dla rezydentów
1/3 to z wypożyczalni, gł. hotelowych, dla turystów
1/3 to prywatne
i to działa, tj. jak na Europę, tylko Velib w Paryżu działa lepiej, ale i paryska dotacja jest znakomicie większa
ale to tyci pikuś przy ogromnych systemach chińskich, nb. działających nie tylko Chinach
ale i w Singapurze, w Hamburgu, paru miastach w US.- 11 1
-
2021-11-10 13:57
To jak porównywanie taksówki do wynajętego samochodu.
Zupełnie nie ten target.
- 2 1
-
2021-11-10 15:21
hmm, no chyba nie..
Też widziałem. Minimum to wynajem za 20zł/2h. lub 50zł/dobę. Wypożyczasz i zwracasz w tym samym punkcie. Czy to jest ta alternatywa, której chcemy w Trójmieście?
- 3 0
-
2021-11-10 17:13
a 30 lat temu uruchomiono na zachodzi skup puszek i butelek w automatach. U nas sie nie oplaca
- 14 1
-
2021-11-10 18:40
Nie porównuj miasta stołecznego do naszego
grajdołu. Stolica z metrem i budżetem kilkanaście razy większym. Nawet słojownię mamy gorszą. Nawet za PRLu w Warszawie w latach 80 było radiotaxi i przez telefon mozna było zamówić taksówkę pod dom.
- 4 2
-
2021-11-10 11:05
oddajcie to w prywatne ręce (2)
jesteście słabi
- 59 2
-
2021-11-10 11:22
Publiczne ręce należą do całkowicie prywatnych ludzi. Przecież zasiadając w radach nadzorczych karmimy prywatne żołądki.
- 5 8
-
2021-11-10 12:16
Ale jak? Prywatyzujemy zyski, nacjonalizujemy straty i biznes się kręci.
Po co to psuć? :)
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.