Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie (177) 6 zablokowanych
-
2021-11-11 11:35
Grunt, że wsparcie dla LGBT idzie pelną parą (1)
Reszta dla włodarzy Gdańska jest nieważna. Szadułki śmierdzą co raz bardziej, korkai na ulicach co raz większe.
- 2 2
-
2021-11-11 17:04
korki tworzy nadmiar samochodów
promocja korzystania z rowerów jest na korki lepszym lekarstwem niż poszerzanie dróg
- 2 0
-
2021-11-11 12:39
Za 160 baniek to lepiej naprawcze drogi
A nie bawcie się w rowery.
- 2 1
-
2021-11-11 12:43
Cztery
Tysiące razy 30 miesięcznie to jest skandal a my podatnicy mamy za to płacić DOŚĆ
- 2 1
-
2021-11-11 13:55
Dwa lata rowery stoją bezużyteczne (1)
tyle kasy można byłoby zarobić, gdyby tylko to były zwyczajne rowery a nie elektryczne.
- 3 1
-
2021-11-12 22:30
palma mogła tkwić dwa lata (i trzy zimy) pod plandeką
to i rowery mogą- 0 0
-
2021-11-11 15:44
Czegoś nie rozumiem (1)
Miasto płaci 160 baniek rozumiem ze w takim wypadku rowery są bezpłatne? Operator płaci miastu 160 baniek i może bezpłatnie używać rowery na infrastrukturze miejskiej. Jeżeli operator nie ma na rowery i obsługę to niech weźmie kredyt na rowery i obsługę i za opłaty spłaca. Ja nie rozumiem za co miasto ma zapłacić 160 baniek???
- 1 2
-
2021-11-11 17:04
ze szwagrem to byś taki system uruchomił w pół roku za pół tej kwoty
tylko zazdrościć
- 1 0
-
2021-11-11 19:39
Po co elektryczne rowery? To nie ekologiczne.
- 1 0
-
2021-11-11 21:45
Pani prezydent woli zajmować się "imigrantami" na granicy wraz z jakąś szemraną organizacją
niż własnym miastem, to nic dziwnego że to tak długo trwa. Znając ją to jeszcze potrwa XD
- 0 0
-
2021-11-11 23:46
Nic
z tego nie wyjdzie.
- 0 0
-
2021-11-16 11:03
Dziwne, że Nextbike brał udział w przetargu ponownie skoro nawet nie rozliczył się z mieszkańcami za wykupione abonamenty. Nam przepadło ok. 200 zł i pomimo pism z prośbą o zwrot abonamentu nie było żadnego odzewu z ich strony. Dziwne, że w takiej sytuacji oni mieli prawo brać udział w przetargu skoro oszukali tyle osób.
- 2 0
-
2021-11-16 17:27
30zł miesięcznie to przesada
Jestem ciekawa czy za te 30 zł będzie szansa znaleźć rower bo przy poprzednim mevo w ciągu miesiąca jeżdząc do pracy udało mi się 2razy wrucić z pracy i 1raz pojechać. Rowerów to że świeczką szukać było.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.