Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie (177) 6 zablokowanych
-
2021-11-10 13:06
Jeszcze za wcześnie na kolejny wałek - poczekajcie z tym MEV0 2 parę lat
- 7 2
-
2021-11-10 13:22
Rowery elektryczne sa nieekologiczne
Utylizacja baterii i pozyskiewanie prądu to na prawde duzy problem juz na swiecie
- 11 2
-
2021-11-10 13:22
Kiedyś nie było elektrycznych hulajnóg
Teraz są wszędzie więc darujcie sobie te elektryczne rowery
- 13 2
-
2021-11-10 13:23
Idealny przyklad porazki wladz miasta
Projekt Mevo ktory byl tak niedopracowany ze zakonczyl sie kleską a teraz wstaje z kolan i moze ruszy zima :D akurat bedzie najbardziej przydatny teraz
- 7 2
-
2021-11-10 13:24
No i fajnie (1)
Oby nie wypaliło bo znowu się szarańcza pojawi na chodnikach.
- 6 3
-
2021-11-11 09:30
pijesz do kierowców parkujących na chodnikach?
- 0 0
-
2021-11-10 13:43
To już powinno być anulowane. Kpina z mieszkańców.
- 6 2
-
2021-11-10 13:55
Weźcie już odpuście
Hulajnogi doskonale rozwiązują problem. Szkoda pieniędzy podatnika. PS - Ola z Kudłatym już odprzyznali sobie nagrodę za Mevo ?
- 9 2
-
2021-11-10 14:01
Kiedy nextbike odda pieniądze użytkowników?
- 7 1
-
2021-11-10 14:06
Masakra
Wstyd i jeszcze raz wstyd jak można tak długo to przeciągać
- 6 1
-
2021-11-10 14:15
Hańba, żenada, niekompetencja Obszaru Metropolitalnego
Coś strasznego, to tylko kilka rowerów a Miasto nie może sobie z tym poradzić od kilku lat. 3 miesiące zbierają oferty? Nie potrafią rozliczyć NextBike i zamknąć Mevo 1.0? Kto płaci za składowane obecnych rowerów i akumulatorów? Czy oddano już pieniądze Mieszkańcom za wykupione karnety Glaser, Prezydentowa, wiceprezydenci i cała ta ekipa powinna trafić na wokandę. Przewalili tyle milionów, zmarnowane zasoby, przepalona kasa na spotkania, premie, pierdoły. Wstyd i hańba. Tak się kończy jak niezbyt inteligentne osoby pchają się do polityki. Szefem Obszaru Metropolitalnego powinien być kompetentny i sprawdzony na rynku biznesmen, którego CV nie budzi wątpliwości, a nie Glaser studenciak który nigdy sam nie prowadził żadnego projektu, za własne pieniądze. Zapamiętajcie Glaser, Neumann i Rusek min. im można wystawić "rachunek" za tę porażkę. Dla mnie to jest niepojęte jak urzędnicy mogą nie brać żadnej odpowiedzialności za swoje błędne decyzje i niekompetentność. Gdyby jakiś pracownik w prywatnej firmie, swoimi decyzjami naraził firmę na wielomilionowe straty to od razu wyrzucenie na bruk i sprawa w sądzie. Natomiast w OMG-G-S... pączki w maśle i kasa leci :( Coś strasznego.
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.