Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie (177) 6 zablokowanych
-
2021-11-10 11:55
To wszystko wina PIS-u . Kaczyński z Morawieckim pod osłoną nocy osobiście rozkręcali śrubki w rowerach .
Widziałam to na własne oczy , w TVN-ie.- 12 2
-
2021-11-10 12:06
Rower za 40 tys. zł, ekran na przystanku za ponad 100 tys. zł, minibus elektryczny w cenie Maybacha
a potem dziwimy się że nie ma na Nową Świętokrzyską ani na linię SKM na południu
- 21 2
-
2021-11-10 12:08
W Szczecinie sprzedają wycofane rowery miejskie po 61 złotych (1)
Niby po to, żeby wprowadzić nowsze ale wygląda na to, że po modzie na rowery miejskie wiele miast się wycofuje z dotowanych i drogich systemów. A my brniemy dalej z uporem maniaka bo jedna potężna wpadka to za mało.
Jakby pomysł się spinał, prywatny kapitał już od dawna by na tym zarabiał.- 17 2
-
2021-11-10 12:14
i zarabia krocie w krajach, które nie wierzą w monopol i komunizm
nawet londyńskie Borisbiki niby pomysł prawicowego wtedy mayora teraz prime ministra, też monopolista, tez zyje z dotacji- 0 1
-
2021-11-10 12:08
Widocznie po otwarciu kopert
okazało się że wewnątrz jest za mało
- 17 1
-
2021-11-10 12:11
Już kiedyś o tym pisałem
Na dolnym tarasie tradycyjne rowery. Na podjazdach/zjazdach na górny taras przesiadka na elektryka. Na górnym tarasie też tradycyjne rowery. Elektryki oczywiście wpinane w stacje ładujące.
- 4 2
-
2021-11-10 12:26
Proponuję rowerowy "hyper loop". Uniezależnimy się od pogody, a kasę znacznie większą można przewalić.
Obecnie przez sporą część roku rower jest tylko dla rowerowych dżihadystów, a taka sieć tuneli rozwiązałaby problem deszczu, śniegu, lodu itp.
- 32 17
-
2021-11-10 12:45
Raczej nie będzie potrzebne
Zanim Mevo ruszy to ludzkość opanuje teleportację.
- 11 1
-
2021-11-10 12:48
Rowery tylko dla Trojmiasta,czyli 3 miast.Jak to takie skomplikowane to na razie chociaż dla 3 miast.Doświadczenia to róbcie później i wszelkiego rodzaju symulacje jak taki mało skomplikowany projekt wypali.seniorzy czekają.Ale kiedy i czy doczekają,oto jest pytanie....
- 5 2
-
2021-11-10 12:54
Znów będzie natłok rowerzystów (2)
jeżdżących po chodniku. Niech się za nich w końcu wezmą.
- 5 4
-
2021-11-10 13:05
kto? Yeti? czy może policjanci w wygodnych samochodach, z niskim zawieszeniem, nie pojedziesz przez kraweżnik?
- 3 1
-
2021-11-11 09:33
jak usuną samochody parkujące na chodnikach, problem zniknie
- 1 0
-
2021-11-10 13:04
Jprdl, co za indolencja
Prawo o zamówieniach publicznych działa od ponad dwóch dekad, a system roweru miejskiego, to nie jaks rocket science, czy pionerska idea. Buduje się szpitale i dworce z wykorzystaniem PBP, a gdańscy urzędnicy nie potrafią rozstrzygnąć od dwóch lat konstruowanego przez siebie przetargu. Żenada!
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.