Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie (177) 6 zablokowanych
-
2021-11-10 18:51
przekomplikowali system i jego zasięg. (1)
na początek powienien być tylko obszar o zwartej zabudowie : Gdańsk-Sopot-Gdynia, tam gdzie poruszają się turyści. Proporcja rowerów elektr i zwykłych jak 60/40 i dodałbym od razu hulajnogi elektr. Jeśli tego nie zrobią - cały system nie ma już sensu. Różne typy abonamentów mies. Pełny (wszystkie typy rowerów i hulajnogi) np. 60 zł/mies/ rowery elektr+zwykłe (30), tylko zwykłe (10). No i czas wypożyczenia w abonamencie powinien być ograniczony do 20 minut dziennie.
- 3 0
-
2021-11-10 21:08
Problem był w tym
że rower miał być ładowany raz w tygodniu i mieć zasięg 60 km. Tyle można wyjeździć w 3h, a przez następne 7 dni rower stoi...
- 0 2
-
2021-11-10 18:52
Było za tanio 10 pln miech...
i wszystkich przewoźników to bolało, ale 30 pln też wporzo. Spoko się tym śmiga po mieście.
- 4 0
-
2021-11-10 19:13
Za dużo decydentów-prezydentów, za dużo różnych miast i ich szefów, trójmiasto potrzebuje jednego szefa-prezydenta który może podjąć szybką decyzję. Jedno Miasto Trójmiasto.
- 1 1
-
2021-11-10 19:15
Po wyborach...
Po wyborach na pewno się uda!
- 1 1
-
2021-11-10 19:53
A Ci co przytulili nagrody!!!!!
za ten nie wypał Już je
- 3 1
-
2021-11-10 20:29
Co zawiera abonament?
- 0 0
-
2021-11-10 20:31
Tyle kasy, a drogi w Gdyni dziurawe jak ser...
Mi hulajka wystarczy, naprawcie drogi!!!
- 2 1
-
2021-11-10 21:01
50 zł oddajcie złodzieje!
- 6 1
-
2021-11-10 21:10
Gdańsk tusienieda!
Sami peowcy i ich dzieła
- 3 1
-
2021-11-10 22:48
Nie dziwi
Taki gruby przekręt jak polanka redlowska.W Gdyni to normalka
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.