• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • Czy będzie przetarg na wymianę opon na zimowe xD

    • 16 1

  • Kosmiczne ceny prądu zabije ten projekt?

    Co będzie np. po 18 miesiącach. Czy wówczas ktoś będzie chciał korzystać z elektrycznych rowerów skoro będą zmuszeni podnieść cenę za wypożyczenie.

    • 28 3

  • (5)

    A ja nie chce mevo. Po co nam to? Tak szczerze, są jakieś racjonalne argumenty? Musimy to mieć bo inni mają? Pieniądze wywalone w błoto

    • 46 9

    • Nikt Ci nie każe (3)

      Możesz korzystać, możesz nie... Niech tylko już w końcu wystartuje! No to nadaje się do prokuratury

      • 3 10

      • A jak ktoś nie chce korzystać, ale z jego kasy miasto za to płaci? (2)

        • 3 1

        • To niech się przeprowadzi do innego miasta (1)

          tam gdzie uzna że budżet jest pożytkowany w lepszy sposób. Albo na wieś, gdzie nikt nawet nie zaprząta sobie głowy jakimiś ścieżkami rowerowymi. Mieszkasz w mieście od wczoraj, że nie wiesz że nie wszystkie decyzje zawsze znajdą poparcie 100% mieszkańców?

          • 4 2

          • Nie jestem szczurem żeby uciekać z miasta w którym sie urodziłam. Uciekać to będą inni bo niedługo wybory.

            • 3 3

    • Przede wszystkim aby mniej aut korkowało miasto.

      • 2 2

  • Mevo 5.0

    Przy tej wersji juz bedzie dzialalo :D

    • 28 2

  • Niech (5)

    sobie jeżdżą, ale tylko po jezdniach i drogach rowerowych. Won z chodników dla pieszych.

    • 21 7

    • Niech

      sobie chodzą ale tylko po chodnikach. Won ze ścieżek rowerowych dla rowerów.

      • 11 3

    • 95% infrastruktury rowerowej w 3miescie to chodniki dla pieszych (1)

      wiec jak?

      • 9 2

      • Są jeszcze jezdnie.

        • 2 0

    • nie wiem, czy jesteś świadomy, ale istonieje też coś takiego jak ciąg pieszo-rowerowy

      stamtąd też won?

      • 1 0

    • na całym świecie po chodnikach jeżdżą rowery, hulajnogi i rolki

      i wszędzie to działa, tylko nie u nas. bo to wymaga kultury z każdej strony. tam rowerzyści nie cisną jak przecinaki, zwalniają i ustępują pieszym, a piesi widząc kogoś poruszającego się szybciej starają się zrobić mu miejsce, wiedząc, że gdy oni będą jechać, on im ustąpi. i chyba tylko u nas dzwonienie dzwonkiem nie oznacza "uwaga, zbliżam się, postaraj się nie zmieniać gwałtownie kierunku bez patrzenia", tylko " z drogi!"...

      • 5 1

  • To nie wyjdzie.

    Samochody, magazyny, stacje cały proces działający online.

    Za duże by z publicznych pieniędzy działało prawidłowo

    • 18 2

  • Mevo 2.0

    Powtórka z rozrywki

    • 20 1

  • seria złych decyzji

    po pierwsze , stacje mevo częscto zjamują miejsca postojowe dla samochodów podczas gdy obok jest odpowiednie miejsce na chodniku , po drugie tak długo jak nie będzie jakiejkolwiek odpowiedzialności za swoje decyzje po stronie urzędników tak długo nie doczekamy się dobrych decyzji ... niestety

    • 25 13

  • czy mewo będzie ładowane w stacjach czy nadal będą autka dowozic im akumulatory? (2)

    BTW nadchodzącew ceny prądu zweryfikują czy warto było się upierać przy elektrykach.. no wiadomo, na droższym sprzęcie łatwiej o przewał

    • 31 3

    • Autka będą dowozić, to będzie bardzo eko (1)

      Tyle że autka nie będą dowoziły samych akumulatorów, a całe rowery. Najpierw do hali żeby je naładować, a potem z powrotem na miejsce.

      • 11 0

      • Czyli ten element planu, na którym najbardziej wyłożyło się Mevo 1.0 zostawiają bez zmian? To będzie piękna katastrofa.

        • 17 2

  • Już mi szkoda tego sprzętu, którego operator nie będzie nadążał naprawiać. Niestety w naszym kraju wszystko co ogólnodostępne i bez właściwego nadzoru, nie jest szanowane i wygląda w krótkim czasie jak psu z gardła wyciągnięte. Taka smutna prawda. Oby system działał sprawnie i oczekiwane założenia zostały spełnione.

    • 78 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum