• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • (1)

    Przestańcie wyrzucać pieniądze w błoto. Co dzień czytam tu o nowych wspaniałych "inwestycjach", które są albo misiem albo bezstoskim szastaniem forsą.

    • 19 1

    • to pomyśl, o ilu nie czytasz...

      • 3 0

  • Ktory z urzednikow odpowiedzialny za mevo poniosl konsekwencje za te katastrofe?

    • 17 0

  • (1)

    Co znowu, piesi na swoich chodnikach w niebezpieczenstwie. Dajcie nam spokojnie korzystac z chodnikow, wystarcza parkujace i jezdzace samochody po chodnikach., jak np samochod bialy dostawczak we Wrzeszczu, obslugujacy sklep dawny Elegant, obecnie ciucholand.

    • 9 0

    • Jak przestaniecie wchodzi na ścieżki rowerowe, ok? Trzeba się wzajemnie tolerować

      • 0 0

  • Do dzisiaj nie dostałem zwrotu za abonament

    A Dulkiewicz obiecywała, że wszyscy dostaną zwroty pieniędzy za niewykorzystane abonamentyjuż nawet nie liczę na te 50 złale ktoś się obłowił

    • 14 1

  • No znowu? (2)

    W naszym kraju niektórzy ludzie maja wciąż kompleksy, że wszystko jest gorzej ... , że ludzie są gorsi - Polacy nie są ani gorsi, ani lepsi (ogólnie). Czy Mevo 2 odniesie sukces? z pewnością, bo władze miasta robiły badania (?) - wiedzą ile będzie kosztowało wynajęcie roweru, wiedzą ile kosztuje hulajnoga, z pewnością mają porównanie i wiedzą, że chociaż hulajnogi zostawić można byle gdzie a rowery na stacji dokującej, to rower górą (?) bo porównywali to z innymi krajami. To cena i wygoda przyciągnie do roweru, bo na hulajnodze we dwójkę na stojąco najczęściej się jeździ, a na rowerze siedzisz sam ...

    • 3 6

    • pseudometropolia

      Nie Polacy tylko pseudometropolia Gdańsk. Nie będę pisał ile lat rowery miejskie są dostęne w Warszawie. Natomiast nawet takie 'metropolie' jak Giżycko, Suwałki, Ostróda potrafiły ogarnąć temat roweru miejskiego. Po prostu wstyd dla miasta na tle całej Polski.

      • 6 0

    • Na hulajnodze nie wolno jeździć w 2 osoby

      Jest to niezgodne zarówno z zasadami wypożyczenia, jak i przepisami prawa. Także jako argument jest słabe.
      Z tym zostawieniem byle gdzie tez nie bardzo argument, bo jest to prawdziwa plaga i miasto powinno to uregulować

      • 5 0

  • Te stare rowery byly bardzo ciezkie (12)

    Jak padała bateria to trudno było jechać, taki stalowy kolos. Nie wiem czy mimo demontażu baterii to będzie wygodne.

    BTWamy przykład jak inicjatywa z założenia proekologiczna wykłada się o realia. Już nawet nie mówię o beznadziejnej organizacji systemu, tylko że będą teraz wywalać na śmietnik kilka tysięcy baterii które podziałały ile? Rok?

    • 98 1

    • dokładnie tak, nowe zresztą bedą tak samo ciężkie, widać te toporne grube ramy (3)

      to może jednak byc specjalnie dla trwałości

      • 13 0

      • Pseudoekologia (2)

        Tak samo jak z autobusami na prąd, czyli w naszych realiach na węgiel. Nie dość że droższe w zakupie, użytkowaniu i utrzymaniu, to w dłuższej perspektywie bardziej szkodliwe dla środowiska niż na ropę (potrzeba produkcji, wymiany i utylizacji baterii).

        • 15 12

        • Tylko poco sie swoja głupotą chwalisz i bzdury tylko powielasz !Wiec dzbanie przedewszystkim tansze niz tramwaj i nie truja (1)

          w miescie i oto własnie chodzi

          • 3 8

          • Wiesz dzbanie, że te baterie nie są ekologiczne?

            • 6 1

    • To z ekologią nie ma nic wspólnego. (3)

      Pojazd elektryczny "przenosi" tylko zanieczyszczenia w inne miejsce (miejsce produkcji pojazdu i akumulatorów, wytwarzania energii i utylizacji).

      • 20 1

      • I dobrze (2)

        W mieście ma być czysto, a reszta się nie liczy.

        • 1 10

        • bzdura rower nigdy nie byłe eteryczny ani spalinowy wiec nie produkował zadnych zanieczyszczeń

          • 0 1

        • Takie właśnie jest myślenie raktywistów o ekologii.

          • 3 0

    • (2)

      to nie była wina masy roweru a tego że mimo rozładowania roweru silnik nadal był sprzęglony całą resztą. Mimo że gdy silnik nie działał, podczas pedałowania musisz jednocześnie walczyć z oporami które wytwarzał sam silnik

      • 3 2

      • Jednak były znacząco cięższe niż normalne rowery. (1)

        • 4 0

        • zależy jakie

          jak porównasz z typowym rowerem miejskim, który nie będąc elektrykiem potrafi ważyć 20-25 kg to niekoniecznie. nowe silniki elektryczne są już bez- i niskooporowe i po swoim potrafię powiedzieć, że jazda bez wspomagania nie jest dużo cięższa niż przed elektryfikacją...nie wiem, czy to nie bardziej kwestia przyzwyczajenia się do wspomagania, niż rzeczywista różnica: 5kg bateria i 2,5 kg silnik to niewiele, gdy ważę 80 kg, a rower przed elektryfikacją 20...ogólnie polecam, coś wspaniałego:)

          • 0 0

    • To będzie sukces na skalę światową

      Tym sukcesem otworzymy oczy niedowiarkom.

      • 4 1

  • Jak zawsze w Gdyni

    Będzie jedną wielką klapą ,skoro już są problemy

    • 5 0

  • (1)

    Tym bardziej teraz to nie wypali. Latem wszystkie rowery staną przy plaży, ale nie pojadą już w drugą stronę, bo wiekszość po piwku. Tak, tak, Dużo jeżdżę rowerem i tak to widzę. Będzie przewożenie samochodami tych rowerów i ogólny bałagan. Topografia Gdańska nie sprzyja Mevo.

    • 11 0

    • bo po to jest obsługa

      tam, gdzie to działa non stop, 24/7 przewożą rowery tam, gdzie ich brakuje. u nas tego nie robili, a raczej nie przygotowali się na takie zainteresowanie...

      • 0 1

  • w ogóle fajnie że próbują opchnąć stary sprzęt do którego nie ma ładowarek ani oprogramowania... skoro silnik można wyjąć z kosiarki albo pralki i domontować do roweru i też będzie miał wspomaganie w czasie jazdy... no cóż

    • 3 0

  • czyli mimo porażki Hiszpanów z wprowadzeniem rowerów w Szwecji - u nas też mają je wprowadzać ?

    kto z urzędników imiennie za to odpowiada?

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum