• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • baterie (1)

    Utylizacja baterii? Kto to wykona i gdzie?

    • 7 2

    • Firma zaprzyjaźniona. Na koszt podatnika.

      • 9 1

  • (4)

    i znowu w elektryczne ida,porazka. tylko klasyczny rower ma sens i na tym mozna zarobic

    • 4 9

    • (2)

      W Trójmieście w wielu miejscach są tak znaczne różnice wysokości, że bez wspomagania przejazd niektórych odcinków pod górę (górka przy Brętowo PKM, wzniesienie od pętli na Łostowicach w kierunku Chełma) jest nie do pokonania bez znacznego wysiłku, a należy pamiętać, że rower miejski nie ma służyć rekreacyjnie, lecz jako środek transportu.

      • 4 1

      • (1)

        Obserwowałem dzielnych cyklistów z czasów Mevo 1.0, którzy ambitnie próbowali pokonać tego typu wzniesienia przy pomocy tego fantastycznego sprzętu. Byli bez wyjątku czerwoni jak buraki i wyglądali, jakby mieli zaraz nabździć w siodełko z wysiłku.

        • 2 3

        • To bardzo dziwne obserwacje, bo miałem okazję pokonywać na Mevo wzniesienia Jaśkowej Doliny, Łostowickiej, czy właśnie z pętli na Chełm i jechało się bez żadnego wysiłku. Naprawdę jazda tymi odcinkami była samą przyjemnością w porównaniu ze zwykłym rowerem. Do tego stopnia, że jak Mevo padło, to kupiłem sobie własny elektryk:) Ty natomiast może trafiłeś na jakiegoś nieszczęśliwca, który jechał niesprawnym Mevo? A takim się nie dało jechać nawet po płaskim terenie, a co dopiero pod górkę.

          • 1 0

    • To zwykle nie maja racji bytu

      Jaki jest sens wypożyczania zwykłego roweru w mieście ze znacznymi przewyzszeniami? Zreszta większość ludzi zwykły rower posiada, zwłaszcza ci, którzy rozważają częste z niego korzystanie

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł (28)

    Czy nie lepiej by było dopłacić przez miasto wszystkim zainteresowanym do zakupu swojego elektrycznego roweru np 80%. Skorzystali by ci co jeżdżą rowerami i każdy by szanował sprzęt.

    • 129 122

    • Pomieszało się w głowach

      Widać od tych wszystkich dopłat niektórym się pomieszało już w głowie. Do czego Ci mają jeszcze dopłacić?

      • 74 14

    • (6)

      Czemu ja mam płacić za czyjś rower?

      • 53 5

      • a czemu nie, jesteś człowiekiem przecież.

        • 3 32

      • I tak placisz za to mevo

        I za walek z poprzednim tez, wiec czy nie lepiej zeby ta kasa zostala przeznaczona na rower ktory bylby szanowany i przede wszystkim byl

        • 18 7

      • Zapłacisz za mevo. Miasta wydadzą grubą kasę żeby hiszpanie mogli zarabiać. Biznes po polsku

        • 16 3

      • I tak płacisz za mevo, choć może ci się to nie podoba.

        • 14 1

      • a czemu ja mam dopłacać do tego, że ktoś jeździ samochodem?

        • 1 0

      • każdy przejazd rowerem to korzyść dla społeczności lokalnej

        warto poznać pojęcie "korzyści zewnętrznych" (elementarz podstaw ekonomii). Mniej korków, mniejsze nakłady na służbę zdrowia, oszczędności wydatków na infrastrukturę, korzyści dla klimatu....

        • 0 0

    • 80%? to sobie poleciałeś zdaje się jedynym miastem jest Gdynia która daje 50% i tylko do sumy maz chyba 3 tys

      wiec jak kupisz za 10 tys to nie oddadzą 5 tys tylko 3 tys

      • 10 1

    • Niech dopłacą przy okazji (4)

      mi do zakupów imprezowych takich jak alkohol, jak mają sponsorować to niech każdemu to co chce!
      Wszystko by chcieli za darmo

      • 20 5

      • dopłacają przecież do alkoholu (3)

        każdemu kto chce na to jest 500+

        • 30 8

        • (1)

          Nie każdy przepija wszystko tak jak ty.

          • 10 8

          • To jeszcze najmniej szkodliwe. Kasa wydana na alkohol w dużej części wraca w podatkach do budżetu.

            • 0 1

        • Mi do niczego nie dopłacają

          • 4 1

    • KZ (1)

      Nie byłoby, bo to tak samo jak z prywatnym autem, które stoi gdzieś zaparkowane (i nie używane) przez 95%+ czasu

      • 3 4

      • Czyli nie generuje

        Zanieczyszczenia!

        • 7 4

    • Zgadzam się

      Kupię rower elektryczny za 40 tysięcy złotych. Niech mi dopłacą

      • 3 1

    • Dopłacić z czego? z tego co ci zabierają w podatkach a przy okazji jeszcze potrącają na swoje utrzymanie

      Będę ci zabierał 1000 PLN miesiecznie a potem dopłacał ci do utrzymania 700 PLN. Idziesz na taki układ?

      • 4 4

    • Powinny byc doplaty bo wyszło by taniej i nie do elektrycznego ale stała kwota np 1000zł i sam decydujesz jaki rower! (5)

      • 1 4

      • Serio wystarczy w dzisiejszych czasach zabrać człowiekowi 100 zł, oddać 70 (4)

        powiedzieć, że to "dopłata" i wszyscy szczęśliwi...
        Jakich to czasów dożyliśmy

        • 16 1

        • Skara (2)

          W poprzednich czasach zabierali tą 100 i nic nie dawali (ewentualnie Zomo pałą przez łeb dawało) . Także jest krok do przodu.

          • 2 9

          • (1)

            Za dużo tvpis. Zabierają pracującym, a rozdają pasożytom.

            • 9 3

            • Gdybys miał mózg zamiast TVN to bys wiedział ze dopłaty sa dla wszystkich

              • 2 3

        • W Obecnych czasach zabierają ci 100 zł i nie oddaja nic wiec jesli by ci oddawali az70zł to tak było by szczęśliwie

          • 0 0

    • Pytanko

      Czy miasto dopłaci mi za powiększony zestawik w maku?

      • 3 2

    • Turysta też dostanie dopłatę (1)

      jak przywiezie swój rower?

      • 2 2

      • Inteligent skoro doplata jest dla mieszkanców zameldowanych na kupno roweru wiec nic by nie dostał

        • 0 0

    • Obecnie wkazdym kraju europejskim wprowadzili doplaty do roweru!!W Polsce tez powinni i w miastach!

      Inteligencie obecnie nikt ci do datkowo kasy na rowery by nie zabrał róznica taka ,ze pieniadze które ma miasto zamiast na kaprysy urzedników wróciły by do mieszkańców!

      • 1 0

  • A przepraszam po co demontować stojaki Mevo? Są w dobrym stanie. (3)

    A no tak... krewni i znajomi muszą na tym zarobić.

    • 26 0

    • (2)

      Modernizować. Rozumiem że ostatni raz modernizowes coś w mieszkaniu jeszcze za PRL?

      • 0 9

      • Co się modernizuje w blaszanej płycie z dospawanymi płaskownikami wygiętymi w duże U?

        • 11 0

      • modernizujesz coś, co nie ma śladów użytkowania, wyglada estetycznie i jest używane na co dzień?

        • 3 0

  • Wszystko dla dzbańszczan. Łączne koszty zabawy w mevo wyniosą tyle co zakup jednego roweru dla każdej rodziny

    • 17 0

  • Tamten projekt jest nierozliczony a oni kręcą kolejny

    Ludzie potracili pieniądze miasto wydało miliony . Prokuratura i nik tu potrzeba a miasto jakby nigdy nic otwiera drugi projekt . Czy to nie jest chore ?

    • 17 1

  • A co z środkami nie zwróconymi w ramach Mevo? Co z danymi osobowymi podanymi przy rejestracji?

    • 11 1

  • Spółeczki pod tymi międzynarodowymi nazwami to znajomi z urzędu

    Doskonale wiedzieli jak zrobić aby zarobić urząd mimo spóźnień niewywiązania się z umów przelewało kolejne miliony . Tak miasto przelewało na konta spółeczek kolejne 10 i 50 mln zł - i powiedzcie mi że to nie znajomi miasta normalnie oowinna być blokada kary finansowe . Każdy wiedział że to upadnie a teraz budują drugie mevo podobnie jak pierwsze na elektrykach i też szemrane spółki

    • 9 3

  • To jaśnie rowerzystów trzeba jeszcze prosić o odpięcie swoich rowerów? (2)

    No tak, jak pojawiły się stojaki to rowerzyści sobie od razu je przywłaszczyli. Za przypięte tam rowery powinny być mandaty, albo utylizacja tego rowerowego złomu na koszt właściciela.

    • 3 15

    • Przecież Mevo nie działa, a stojaki są miejskie - o jakim przywłaszczeniu piszesz? Nie ma zakazu korzystania z nich, bo kiedyś były tam rowery mevo.

      • 11 0

    • Właśnie powinni je zostawić:)

      Ewentualnie dostawić nowe, nawet w tym samym miejscu

      • 4 0

  • A wiecie czemu urzędnicy ponieśli klęskę z MEVO? (3)

    To proste. Oni nie mają doświadczenia w biznesie i nie ryzykują swoich pieniędzy. Gdyby tak jeden Glasser z drugim, inwestowali swoją kasę w Mevo to by inaczej to wyglądało. Utopili miliony z naszych podatków i nic z tego nie ma. Zastanawiam się co zrobią z "niewygodnymi" użytkownikami Mevo 1.0, czy wszystkie pieniądze z abonamentów zwrócili? Czy sprawa z NextBike została już definitywnie wyjaśniona? A co do dostawcy, byłem w Sztokholmie pod koniec maja... nie widziałem na ich chodnikach ani tych rowerów, ani żadnej infrastruktury pod nie. A teraz słyszymy tylko narzekania Szwedów. Jeżeli ta firma w taki sam sposób, a pewnie gorszy - potraktuje Mevo 2.0 to można już teraz powiedzieć że Obszar Metropolitalny, będzie znów płakał że ludzie na nich psioczą. Drodzy Gdańszczanie nie zapomnijcie nazwisk osób odpowiedzialnych za porażkę Mevo 1.0.

    • 29 1

    • Oczywiście że tak. A co robi nasz rząd? (1)

      Pińcetplusy srusy i inne dodatki dla loch rozpłodowych. A czemu tak rozdają? Bo nie ze swoich! Cudze to się fajnie rozdaje. Też tak mogę.

      • 4 3

      • "Lochy rozpłodowe"? Tak mówisz o kobietach decydujących się na macierzyństwo?

        Weź powiedz do swojej matki per "locha rozpłodowa", ciekawe czy będzie zadowolona, prosiaku.

        • 5 1

    • zapomną przy urnie jak zwykle

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum