• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • na podstawie mevo i hulajnog, mozna wytlumaczyc niewyksztalconemu spoleczenstwu

    dodatkowo wielbiacemu zamordyzm bez demokracji jak to bylo z lotosem.
    wyczają wtedy zasadę konkurencji.
    było mevo - monopolista, wkrotce z nim weszly do gdn hulajnogi, lecz ludzie smigali na rowerach.
    mevo padlo, hulajnogi dzis sa mega popularne
    wejdzie mevo 2.0 i bedzie musiec walczyc cenowo z hulajnogami, by ich nie wynajmowac.
    ceny jednych i drugich spadna dzieki zasadzie konkurencyjności i odplywu klientow.
    ale w sumie po co to robic? niech mevo wykupi wszystkich operatorow hulajnog, zacznie kontorlowac rynek, dyktowac ceny i wszystkich nas bedzie miec w garsci.
    tak wlasnie orlen zrobil.
    koniec bajki, niech zyje zamordyzm i ciemnota niewyksztalconego spoleczenstwa, co niestety ma prawa wyborcze (to akurat wada demokracji) ;)

    • 3 4

  • mevo ukradlo mi kase ktora wplacilam i nie oddalo, dziekuje nie bede korzystac wole auto

    • 6 1

  • Żartownisie z tych urzędników mevo zutylizować nie sprzedane silniki i baterie?

    Ścigają się najgłupsze i absurdalne decyzje.Nikt z nich nie mieszkał wcześniej na ziemi i nie słyszał o promocyjnych obniżkach cen aby pozbyć się towaru który się nie sprzedaje!.Za swoje decyzje powinni być zwolnieni i to natychmiast.Niestety wbrew trollom pis to nie Gdańsk ich zatrudnia tylko związek metropolitarny wielu miast i gmin., które mają różne własne cele ,a ci nieudacznicy z mevo się tylko arogancko cieszą

    • 12 0

  • Zaprawdę powiadam wam, nie wróżę nic dobrego.

    Już sama nazwa to fatum.
    Megahajs wydany, odtrąbi się sukces, potem będzie kulało, a potem zdechnie.
    Mam nadzieję że trzeciej próby nie będzie.
    Tylko czy ktoś odpowie za te przewali e pieniądze?

    • 13 0

  • haha

    Ceny prądu kilkaset procent w górę, tępych ped**arzy i tak jest już za dużo, zwłaszcza tych bezmózgów blokujących ruch uliczny, miliony skradzione a gdyński koperciarz jeszcze łapę wyciągna, bezczelny gnój. Jesień 2023 ogłoszą po kilku podwyżkach, że biznesik nieopłacalny i się zawiną, gruby hajs zawiną, koperciarz jak zwykle dostanie swoją działeczkę i będzie zamiatanie pod dywan. Polskie głąby nigdy się nie nauczą...

    • 6 2

  • I będzie dodatkowy problem

    Żadnego Mevo w rękach nieodpowiedzialnych młodych ludzi, którzy nie przestrzegają przepisów drogowych i nie potrafią nawet jechać na hulajnodze zgodnie z tymi przepisami.

    • 2 1

  • Przepraszam, ale chyba mamy do czynienia z polskimi niedorozwojami z lokalnego managementu (1)

    Jesli firma już obsługuje w innych miastach taki system, to akurat strona internetowa czy aplikacja jest jedynie do przetłumaczenia czy zaadoptowania, a nie do tworzenia.

    Obawiam się, ze niczym to 2.0 nie będzie się różniło od 1.0... o przepraszam jakiś inteligentny inaczej z UM wymyślił, ze będzie 3 razy drożej, co oznacza, że wiele osób nie będzie korzystało z roweru miejskiego.

    Ja nie mam zamiaru przy takich cenach abonamentu

    • 12 2

    • Dodam, że z pierwszego Mevo też nie korzystałem, choć bardzo chciałem... po prostu rowerów nigdy nie było.

      • 3 0

  • mevo to finansowanie rowerów dla turystów z pieniędzy mieszkańców (1)

    Hańba i wał. Pani Prezydent czas głosowania bliski. Pamiętamy rydwan, kuźnię wodną, owce, niespełnione remonty.

    • 10 3

    • nie - to raczej rower dla paru firm z biurowców w Oliwie, finansowany przez mieszkańców

      • 1 0

  • Czyli teraz mieszkańcy zapłacą jeszcze w podatkach za utylizację rocznych baterii

    ekologia i ekonomia przez duże E

    • 13 1

  • Miś 2.0, a nie Mevo 2.0

    Winnych będzie brak, tak samo jak za pierwszym razem. A przynajmniej kilka odpowiedzialnych osób (ze strony miast i urzędów) powinno polecieć na zbity ****

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum