• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • Szykuje się kolejna serdeczna klapa za miliony z naszych podatków.

    • 14 0

  • Mevo 2: Electric Boogaloo

    • 6 0

  • Niemożliwe aby się nie udało. Przecież to robi Miasto Gdansk rządzonego przez cudowna platformę. Tym geniuszom wszystko wychodzi.

    • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Inaczej to widzę (15)

    Wg. mnie lepiej byłoby zainwestować te środki w rozbudowę nowoczesnej infrastruktury - nowe ścieżki, trasy, wiaty itd. i zachęcić tym ludzi do przesiadki na prywatne rowery. To nie jest duży koszt, większość mieszkańców może sobie na nie pozwolić. Po hulajnogach widać jakie jest podejście społeczeństwa do rzeczy wynajmowanych na minuty, szczególnie się to tyczy młodego pokolenia.

    • 147 32

    • i co dalej z mevo ?

      • 4 3

    • Apeluję o pewną zmianę. Jeżeli użytkownik będzie mógł wkładać i wyjmować własną baterię to było by super. (2)

      Zabawa nie była by tanie, pewnie bateria i ładowarka ok tysiąc złotych ale wynajecie roweru mogło by kosztować tyle co przy poprzedniej edycji, lub mniej.

      • 0 19

      • najtańsze sensowne 1200-1300:)

        +każda firma ma wlasny interfejs. do tego targaj te 5-7 kg w sklepie, na imprezie, w pracy...

        • 16 1

      • I co, będziesz nosił własną baterię /15kg/ w torbie ajak ci przyjdzie ochota się przejechać to ją wkładasz?

        Coś z myśleniem u Ciebie kiepsko.

        • 4 0

    • Niestety nie dotyczy to tylko młodego pokolenia. A oni skądś ten przykład biorą.

      • 2 2

    • Przesiadka na własne rowery ...

      ...po obligatoryjnym zaliczeniu egzaminu na kartę rowerową bez względu na wiek (z wyjątkiem posiadaczy p.j.).

      • 8 7

    • row

      nie zgodze sie z ta opinia , poniewaz ,nie zostawił bym swojego roweru np na pol wieczoru ,bo bym mogl go juz nie odzyskac albo miec tylko czesc roweru po powrocie

      • 4 0

    • Kolejny przekręt

      • 6 3

    • Turyści mają przywieźć swoje rowery? (1)

      • 7 2

      • A czemu nie ?

        Latem całkiem sporo ludzi zabiera z sobą rowery, a tak btw to rower miejski ma służyć przede wszystkim mieszkańcom.

        • 1 5

    • nie, nie byłoby lepiej

      dziękuję, do widzenia

      • 2 0

    • doświadczenie miast małorowerowych wskazuje, że uruchomienie systemu rowerów publicznych było czynnikiem

      zmieniającym radykalnie sposób postrzegania rowerów: zaczęły one być postrzegane wreszcie jako środek codziennego transportu a nie narzędzie sportu i rekreacji. Ranga tematyki rowerowej znacznie wzrastała i zaczęto tam inaczej myśleć o infrastrukturze transportowej miasta: ruch na wielu miejskich ulicach uspokojono (w Gdańsku podobno ponad 64% długości ogólnej sieci ulicznej to właśnie ulice uspokojonego ruchu : ilu mieszkańców o tym wie?) a nawet zaczęto poważnie traktować propozycje wdrażania programu stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum miasta od parkujących i jeżdżących samochodów. W Trójmieście taki program warto wdrażać nie tylko w centrach dzielnic ale także w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej, zwłaszcza w okolicach stacji SKM/PKP/PKM.

      • 3 1

    • warto promować przesiadania się z samochodów nie tylko na prywatne rowery ale także na rowery publiczne

      takie jakie mają funkcjonować w ramach MEVO 2.0

      • 1 1

    • Dotychczas widziałem 0 (słownie: zero) przypadków niszczenia hulajnóg na minuty przez "młode pokolenie", za to 2 (słownie: dwa) przypadki kopania lub wyrzucania na trawnik przez wanna-be-emerytów

      • 2 1

    • czy ktoś został pociągnięty do odpowiedzialności za klapę mevo 1 ??

      • 1 1

  • Myślę że wzorem ławek mewo powinno ruszyć na zimę a na wiosnę i lato do konserwacji.

    • 6 0

  • Czy nagrody już przyznane ?

    A będzie wspólny przejazd prezydentów miast ?

    • 11 0

  • hańba 2.0 w drodze

    • 7 0

  • Mewo jest kolejny przykładem z miliona jak szkodliwi i bezkarni są urzednicy miasta za niegospodarność nieudolność i

    Tych wszystkich urzedników powinno sie dyscyplinarnie zwolnic zzakazem pracy w placówkach panstwowych niech idą pracowac do biedronki!
    Doprowadzili do zniszczenia rowerówa teraz jeszcze mnożą koszty które my zaplacimy!!
    Te ciezkie rowery nie nadaja sie do jazdy bez elektryka a oni je modernizuja na nasz koszt!! Taniej by wyszło kupic nowy rower niz je modernizowac!!

    • 10 0

  • Kolejny dzień kolejny wał

    Już możecie zawiadamiać CBA, żeby sprawdzili ten przetarg ;)

    • 11 0

  • Dlaczego właściwie stojaki mają być demontowane? (2)

    Jedyna pozytywna rzecz która wyniknęła z całego mevo to właśnie powszechne i solidne stojaki na rowery, dlaczego teraz się ich mamy pozbywać?

    • 18 0

    • pewnie dlatego, że oficer rowerowy tak wymyślił

      • 4 0

    • Mają być przemalowane

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum