• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (274)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Hi hi (1)

    Młodzi nie są frajerami pracującymi za najniższą krajową z odpowiedzialnością nie tylko finasową większą niż Pilot samolotu czy kapitan statku, W GAiT stare śpiewki, fakt jest taki że w tej firmie nikt nie szanuje pracownika , chyba że jesteś kretem ! Młodzi się rozejżą i odchodzą bo najniższą krajową to dostanie robiąc hodogi w Żabce a w GAiT żeby zarobić więcej to musi zrobić nominał godzin 300 i żeby zadużo nie zarobił wyślą nadzir ruchu żeby zrobili parę zdjęć i zabiorą premię albo niewiadomo za co zabiorą ? Kupa godzin kosztem rodziny i własnego zdrowia! Nie polecam pracy w Polsce

    • 4 1

    • Skąd masz te bzdury ? Jedź do Niemiec , UK , Holandii i tam zawsze będziesz biednym Polakiem .

      • 0 1

  • Może niech Pai posłanka da wszystkim przykład i zatrudni się jako kierowca autobusu i przepracuje na danym stanowisku 6 miesięcy. Wtedy pogadamy o przyszłości młodych ludzi. Jak narazie, to wy nie macie kompetencji we własnym zawodzie, tylko potraficie wymyślać różne opcje ratowania świata. A może weźmie Pani pełną odpowiedzialność za własne pomysły i za każdego poszkodowanego pracownika czy też pasażera ? Nie zna pani środowiska i niech się tym zajmą rzetelni ludzie. Wiem, oni też nie potrafią nic zrobić, bo stworzyliśmy świat ludzi na stanowiskach bez kompetencji zawodowej !Pieniądze brać, ale nic konkretnego nie robić ! To wy rzucacie ludziom kłody pod nogi !

    • 2 1

  • Tu problemem nie jest odpowiedzialność, a doświadczenie

    Odpowiedzialność to kwestia indywidualna, mogą być 18-latkowie bardziej odpowiedzialni od 21-latków. Natomiast ile doświadczenia jazdy w ruchu ulicznym może mieć taki 18-latek? No niewiele, parę miesięcy zaledwie. A to trochę mało.

    • 2 1

  • GAiT

    25 latek przez 3 miesiące 240 godzin z wstawaniem o 2 lub 3 wynagrodzenie z nadgodzinami i dodatkami 6200 , szacunek do pracownika gorzej niż do psa na łańcuchu, wyrazie jakiej kolwiek sytuacji awaryjnej zero pomocy . Sprzęt to stare klamoty cały czas szpachlowane i malowane żeby jako tako wyglądały. Żaden młody na takie warunki nie pójdzie. Obecnie w Niemczech 3 tygodnie pracy ,mieszkanie 3600 euro

    • 3 1

  • Po lekcjach...

    ...a przed korepetycjami będą jeździć autobusami uczniowie klas 3 i 4 ogólniaka, chyba że szkoła będzie na popołudnie, to poprowadzą ranne kursy, a przerwy na pętlach wykorzystają do uczenia się do klasówek

    • 3 0

  • Kolejna Zachętą do komunikacji miejskiej

    • 1 0

  • 18-latkowie

    A może .... gimnazjaliści ? Niektórym wali w dekiel !!

    • 2 0

  • 18 lat i odpowiedzialność z a innych ludzi, w życiu bym nie wsiadła w taki autobus.....

    • 2 1

  • ZKM Gdynia to dziadowska firma...

    kursy spóźnione , niektóre linie przewożą powietrze - inne zapchane, że nie można czuć żar od drugiej osoby, tabor ( brak klimy ) żenujący, na niektórych liniach rzadko jeżdżą, na niektórych jeżdżą tylko do godzin południowych, zegary świetle przy przystankach często przekłamują czas...jednym słowem komuna została

    • 1 0

  • Za duza odpowiedzialność

    Zrobić kurs na prawo jazdy może i łatwo.
    Ale praca bardzo odpowiedzialna! No sorry ale ja nie mam zaufania do 18 latka! To naprawdę powinny być osoby godne zaufania, wożą w koncu nasze dzieci. A o wypadek wcale nie trudno

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane