• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (231)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 18 latkowie to przesada (3)

    Choć w komunikacji wszystko stoi na głowie. Najgorsza wtopa to Fala . System do niczego.

    • 84 1

    • W Fali nie chodziło o to żeby to ułatwiło podróż pasażerom

      Chodziło o to żeby wziąć europejskie dofinansowanie na to i te pieniądze odpowiednio rozdysponować :)

      • 10 0

    • I za takie pomysły posłowie biorą pieniądze. Niestety nasze pieniądze. Żenada

      • 2 0

    • Widac to kiedy turysci chca placić za przejazd

      • 0 0

  • Czy ZKM ubezpieczy pasażerów? (2)

    • 60 3

    • (1)

      A co to jest ZKM

      • 2 0

      • Zakład Katorżniczej Męki.

        • 3 0

  • (6)

    Już widzę jak 18 latek pójdzie pracowac za te grosze. Dzisiejsza młodzież ma większe ambicje. Dodatkowo kiedy on mailby sobie wyrobić te uprawnienia? W wieku 16 lat?

    • 75 2

    • W wieku 18 lat. Rok wyrabiasz uprawnienia?

      • 2 1

    • Polska

      To fakt, duża odpowiedzialność a kasa żałosna. To lepiej zostać kierowca ciężarówki zarobki nawet i 2x większe i odpowiedzialność 2x mniejsza

      • 14 0

    • Ambicje to sobie może mieć, a i tak pójdzie na kasę do maka (1)

      A uprawnienia na prawo jazdy nie wiesz jak się robi? W wieku 17 lat kurs, 18 egzamin.

      • 4 1

      • dziesiątki licealistów rzuci się na autobusy :D

        przecież to jakaś desperacja firm przewozowych

        • 10 0

    • Dzisiejsza mlodziez ma ambicje dostawania duzej kasy za siedzenie w domu

      • 4 0

    • Geny po rodzicach wystarczą !

      • 0 0

  • (2)

    w miejscach dla pasazerow zamontowac poduszki powietrzne !!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • 40 1

    • (1)

      Artykuł o autobusach a na zdjęciu kobieta w traktorze. Nie wierzę.

      • 3 0

      • Jeżeli młodzi mają tak wozić pasażerów

        Stosując takie trzymanie kierownicy, jak na zdjęciu, to nawet nie wsiadam.
        Co za chwyt!!!
        Strach się bać...

        • 0 0

  • Gait kupił autobusy wodorowe warte ok 50 mln zł za bagatela 177mln zł z kooperacją ze spółką solorza (5)

    Gait przewala setki milionów złotych na lewo i prawo dziwne spółki przetargi zawsze droższe o 30-50-100% renoma jak co pare lat dziesiątki milionów złotych. a Brakuje pieniędzy na kierowców ? przecież to kierowcy są najważniejsi. Spółka gait jest rozkradana na lewo i prawo a miasto coraz więcej dokłada do biletów gdzie jest NIK prokuratura . Przecież to widać gołym okiem że komunikacja miejska jest rozkradana w naszym miescie kolejny przykład fala kolejne setki mln zł utopione u znajomych lisickiego

    • 59 1

    • fala autobusy na wodór przetarg za 600 mln zł warty max 300 mln zł renoma (3)

      ale uczciwej porządnej pensji dla kierowców nie ma - bo na tym nie da się wała zrobić w Gait ? P

      • 21 0

      • Fala to szczyt

        • 7 0

      • Zmien prace... (1)

        .. a nie uzalaj sie publicznie.
        Warto tez zadbac o jezyk polski...

        • 1 10

        • Ty też zadbaj o język polski!

          • 6 0

    • Banaś i Bodnar nie jeżdżą autobusami.

      • 2 0

  • To się raczej nie uda. (2)

    Zawód typowo robotniczy. Młodzi nie chcą pracować jako robotnicy.
    Trwa szukanie kierowców bo obecnie kierowca zawodowy w wieku 67 lat a nawet 70 to norma.

    • 40 3

    • Fajnie nazwaleś osobe

      Która kieruje pojazdem ! Myślę, że masz prawko i jesteś robotnikiem

      • 0 2

    • zwykli robole i tyle, nawet szacunku do niektórych nie mają

      • 0 0

  • niczego to nie zmien,

    chetnych wiecej do pracy nie bedzie za to bedzie kolejny argument zeby transportem publicznym nie jezdzic

    • 21 7

  • Duże ryzyko

    Wiek kierowcy w grupie wysokiego ryzyka wypadków komunikacyjnych

    • 58 0

  • chyba kogoś głowa boli (2)

    ja widze tych 18 i 19 latkow jak za....ja ulicami bez kszty wyobrazni i dac ich na autobusy?? do pierwszego wypadku i sie skonczy

    • 70 1

    • Najlepsze

      Że przepisy już zezwalają na prowadzenie przez 18 latków tirów i pociągów. Naprawdę komuś brakowało wyobraźni żeby umożliwiać prowadzenie takich pojazdów często jeszcze mentalnym dzieciom.

      • 7 2

    • Dajcie już spokój z tymi 18latkami

      Jak nie umiecie wychować dzieci lub jak wychowujecie je jak super niania (taka mądra, a synek gwałciciel i damski bokser) to pretensje do siebie miejcie. Za moich czasów prawko robiło się po 16 urodzinach i nikomu to nie przeszkadzało. Ba, licencję pilota można dziś zrobić gdy się ma 16 lat (w USA nawet 12 i nikomu to nie przeszkadza). Naucz dzieciaka prowadzić auto zanim wyślesz go na kurs, naucz go też rozsądku i wszystko.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane