• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (257)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • No no. Napewno.

    Dajcie dzieciakom bez minimum doświadczenia autobus. Niech pozabijają siebie i innych

    • 26 0

  • Może Pan Lisicki wypowie się jak to możliwe że na spółki kolesi miliony są a na podwyżki dla kierowców zawsze oszczędza się (1)

    gdzie się podziały setki mln zł spółki dlaczego miasto musi dopłacać coraz więcej do biletów

    • 36 0

    • Ale...

      ... przynajmniej firma zarabia. A taki jest cel prezesa, prawda?
      Nie narzekaj, tylko wez sie do roboty.

      Brawo Maciej!

      • 2 9

  • Opinia wyróżniona

    nie jestem pewien... (2)

    Nie wątpie w umiejętności związane z prowadzeniem dużego pojazdu. Ale transport publiczny to nie tylko siedzenie za kierownicą. Tutaj trzeba kogoś dojrzałego, kto będzie potrafił wykazać się asertywnością i odpowiedzialnością, 18 lat to trochę za mało... Bo to by oznaczało zatrudnianie ludzi kompletnie bez doświadczenia zawodowo/życiowego, bez tego próżno szukać empatii i zrozumienia, a takie kierowca powinien również posiadać.

    • 60 0

    • (1)

      Z drugiej strony, jeśli chodzi o asertywność i doświadczenie życiowe, to między 18 a 21 nie ma wielkiej rónicy

      • 3 3

      • W tym wieku 3 lata różnicy to sporo.

        • 8 1

  • Jak widzę jak jeżdżą rowerami

    To do takiego pojazdu nie wsiądę

    • 23 0

  • Opinia wyróżniona

    Słyszałem rozmowę 2 kierowców. (28)

    Młodzi nie chcą brać długich i trudnych tras, a na dodatek tylko krótkimi autobusami potrafią kierować. Także i tak i tak będzie problem

    • 194 14

    • (15)

      No i jasne. Przecież młodego najpierw dajesz do krótszej trasy i łatwiejszego w prowadzeniu autobusu a dopiero potem jak parę lat nabierze doświadczenia - do trudniejszych zadań. Tak jest wszędzie.

      • 40 13

      • Tu chodzi o to, że nawet po przeszkoleniu i nabraniu pewności (14)

        Oni dalej chcą jeździć na krótkich trasach

        • 19 3

        • Tak samo jak w każdej robocie (9)

          Starzy też by chcieli krótkie i proste trasy, bo kto by nie chciał. Zasada, jak w każdej robocie, jest prosta - niedoświadczonym dajemy łatwiejszą pracę, doświadczonym trudniejszą. Nie rozumiem w czym widzisz problem akurat w gait.

          • 31 1

          • Jest jeszcze zasada (8)

            Ze mlody dostaje na starcie wiecej niz stary po latach

            • 21 3

            • (3)

              A to ten stary tego mlodego musi wszystkiego nauczyc.

              • 8 0

              • Ta.... (2)

                a za 5 minut z kwikiem do młodego że coś mu się naklikało i teraz kąkuter nie działą

                • 2 2

              • W kierowaniu pojazdem komunikacji miejskiej kąkuter (1)

                Jest najmniejszym problemem

                • 2 1

              • coraz bardziej ma

                jechałeś autem wyprodukowanym po 2019 roku?

                • 2 1

            • (3)

              no ale to jak tak jest to idziesz do szefa i mówisz albo dajesz więcej albo idę do innej firmy i będziesz zarabiał jak "młody"

              • 4 10

              • Boomerzy tego nie potrafią, dlatego są tak "cenieni" na polskim rynku pracy. (2)

                • 4 1

              • Młody pajacu bez internetu i smartfona nie wiesz nawet co masz mysleć... (1)

                • 6 2

              • Za to Ty wiesz świetnie, co masz myśleć.

                "Nie posiadam podstawowych umiejętności potrzebnych we współczesnym świecie, więc jestem lepszy".

                Kiedyś "starsze pokolenie" potrafiło chociaż grzebać w samochodach. Teraz głupiej kamery cofania nie potrafią skalibrować.

                • 0 0

        • (3)

          Tylko skoro chcą obniżać wiek, tzn że ogólnie jest problem z kierowcami. Brakuje ludzi do pracy z kwalifikacjami. Dotyczy to wielu branż

          • 15 0

          • Ludzi nie brakuje- kilka milionów Polaków uciekło z tego k-dołu. (2)

            Dostaną godne pieniądze to wrócą.

            • 15 2

            • Dopóki kasę z podatków będzie się trwonić na socjale (1)

              To nie dostaną godnych pieniędzy.

              • 4 0

              • To kiedy ucinamy socjale jak dopłaty do podatków i ZUS dla przedsiębiorców?

                • 2 0

    • Ale przecież to właśnie rozwiązuje problem! (2)

      Niech sobie młodzi wezmą krótkie i proste trasy, to będzie kim obsadzić resztę

      • 3 11

      • (1)

        Młodym krótkie łatwe trasy za taką samą albo i większą kasę a starych wykorzystywać bo już nigdzie nie odejdą.

        • 18 0

        • A dlaczego nie odejdą ?

          • 0 0

    • Słyszałem rozmowę 2 pasażerów

      Mówili z pełnym przekonaniem takie bzdury że aż trudno było tego słuchać a potem to wszystko napisali na tym portalu

      • 15 4

    • Co za bzdury... (1)

      Zacząłem prace i dwa dni później jeździłem przegubowym na 199. Nikt nie pyta czym chcesz jezdzić i na jakich trasach.

      • 26 5

      • Z patronem

        • 8 1

    • (5)

      Te młode to tera takie nierobotne i nic nie umio, nie to co my stare. Jakżeśmy młodzi byli to się każdy cieszył, że praca była i o pinionszki nawet nie pytał

      • 21 5

      • (4)

        Te czasy minęły na szczęście. U Ciebie żona nadal gotuje i prasuje?

        • 7 8

        • Ironia (grec. εἰρωνεία eironeía, dosłownie przestawienie, pozorowanie) sposób wypowiadania się, oparty na zamierzonej niezgodności, najczęściej przeciwieństwie, dwóch poziomów wypowiedzi: dosłownego i ukrytego, np. w zdaniu Jaka piękna pogoda wypowiedzianym w trakcie ulewy. W klasycznej retoryce ironia stanowi jeden z tropów, jest zaliczana także do podstawowych kategorii w estetyce.

          • 8 0

        • U Ciebie pewnie gotuje mąż lub konkubent ciepły gościu?

          • 12 4

        • Jestem nowoczesny

          Gotuje i prasuje mój partner.
          Z tego tytułu mam inne obowiązki.

          • 5 5

        • A kto ma gotować ?

          • 3 0

  • rozkradli gait to i pieniędzy nie ma na kierowców

    Dawno każdy kto interesuje się komunikacją miejską w Gdańsku zna temat dziwnych przetargów spółek spółeczek znajomych od lat którzy zarabiają grube dziesiątki milionów z przetargów .

    • 15 1

  • Opinia wyróżniona

    O tych 40 wspaniałych to mówi się od dawna i co kurs. (14)

    Po takim kursie z 40 wspaniałych prace podejmuje dwóch. A po miesiącu już nie ma żadnego gdy zobaczą jaka to praca i za jakie pieniądze. I tak co kurs :)

    • 208 1

    • a to nie ma jak w tramwajach, że podpisujesz lojakę? (2)

      • 4 0

      • Hmm, po co w tramwajach lojalka? (1)

        Raczej do konkurencji z prawkiem na tramwaj nie pójdziesz...

        • 8 0

        • Nic nie wiadomo.

          Gdynia juz dwie szyny ... wymalowała.

          • 2 0

    • Dużo w tym prawdy, ale to wina zakładu, a nie kierowcy.

      To zakład, dotowany, z resztą, z moich i Twoich pieniędzy - czyli pieniędzy podatnika - powinien dać takie zachęty, żeby ludzie chcieli tam pracować!!!! Pamiętam te czasy, gdy każdy duży zakład miał swój żłobek, swoje przedszkole i swoją przychodnię lekarską; tzw. lekarza zakładowego. Dziś nie ma nic, jak więc można zmotywować ludzi, aby nie "uciekali"? Do tego poważnym problemem jest kwestia bezpieczeństwa w pracy. Coraz częściej czytam o napadach na kierowców, szczególnie na nocnych liniach!!!!! Taki napad każdorazowo musi być traktowany jako akt terroryzmu, szczególnie gdy ma to miejsce w czasie jazdy, a jak wiadomo z terrorystami się nie dyskutuje, ich należy natychmiast odstrzelić. Jeżeli ktoś mądry przeczyta ten post, to być może wreszcie zmieni się prawo i będzie lepiej i bezpieczniej. Pozdrawiam Forumowiczów.

      • 11 0

    • A wystarczy podwyzka placy i kierowcy sie znajda !!Ale POlska ma byc krajem niewolników !!Jak brak chetnych to zatrudnia (7)

      Tramwaje nie potrzebuja motorniczych moga byc autonimoczne nawet małpa moze go prowadzic.

      • 3 10

      • Jooo, to czemu jeszcze te autonomiczne tramwaje nie jeżdżą skoro to taki cudowny pomysł? (3)

        Czasem trzeba się trochę głębiej pochylić nad tematem żeby nie robić z siebie głupka.

        • 4 2

        • To czemudzbanku sie głupota chwalisz która innym zarzucasz bo meduzko umysłowa by były to musi chciec tego obecna władza (2)

          wiec skoro sa autobusy autonomiczne i autonomiczne metro to moga byc i tramwaje wie to kazdy kto ma choc minimum rozumku .
          Patologia która zatrudniaja obecnie na motornioczych powoduje wypadki bo nawet to jest dla nich zatrudne

          • 1 2

          • Jeżeli porównujesz

            Organizacje autonomicznego metro do organizacji autonomicznego tramwaju, to nie ma sensu z Tobą konwersować.

            • 1 0

          • Kto pozwala

            na publikowanie takich inwektyw? Czy ktoś to kontroluje? Kto nie potrafi opanować chorych emocji obrażających innych rozmówców, nie powinien mieć wogóle możliwości komentowania!

            • 1 0

      • "Autonimoczna małpa" (2)

        Może pisać takie bajki.

        • 3 2

        • oszołomie prawda boli najbardziej co (1)

          • 3 1

          • Najbardziej boli to, że nie wiadomo o co Ci chodzi.

            Może i jest tam jakaś "prawda", ale weź trzy oddechy i napisz to jeszcze raz, tym razem tak, żeby przekazać co masz na myśli.

            • 1 0

    • Gait płaci za kurs na odpowkedniá kategorie (1)

      Jeżeli delikwent pójdzie na to, musi podpisaç lojalkę na 33m-ce z przedsiębiorstwem

      • 6 0

      • Marys

        Właśnie czekam na dalsze informacje. Bo się zgłosiłem. Interesuja Mnie zarobki .

        • 1 1

  • Na podwyżki dla kierowców nie ma ?

    Ale renoma zaraz kolejny przetarg na dziesiątki mln zł . Zapytajcie ile fala kosztowała / zapytajcie o ile droższe były autobusy na wodór od ceny rynkowej / itd itd

    • 21 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    18-latkowie powinni dopiero myśleć o maturze. Nie mają doświadczenia i odpowiedzialności. Jak mają za dużo wakatów, to powinni podnieść wynagrodzenie, wtedy może uda im się znaleźć ludzi dorosłych gotowych do tej ciężkiej i odpowiedzialnej pracy.

    • 47 2

    • Prezydent Adamowicz chciał sprowadzac na umowy smieciowe kierowców z Azji bo jak obecne wladze nie chca dac podwyzki płacy!

      Obecnie nikt za takie pieniadze niechce pracowac wiec sciagaja kazda patologie a teraz cha nastolatkow wprowadzic co powoduja masowo wypadki !!!!

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Uważam że ok ale autobusy należy naszpikować nie tylko kamerami by kierowca wiedział że każdy jego ruch jest rejestrowany i obserwowany ale i należy zamontować czujniki przyspieszeń i prędkości. Raz jechałem małym autobusiem, kierowca tak gwałtownie przyspieszał i hamował jakby wiózł ziemniaki a nie pasażerów.

    • 126 35

    • W każdym aucie jest gaz ,hamulec i lusterka.

      Reszta to fanaberia dla nie kierowcy.

      • 7 0

    • (1)

      Na linii 174 często jeżdżą kierowcy z Ukrainy. Albo pędzą jak opętani albo non stop gadają przez telefon...jest tylko jeden kierowca spokojny i niegadajacy...

      • 7 1

      • To zgłoś to do centali ruchu ZTM

        • 11 0

    • To samo zdaża się w tramwaju

      • 2 0

    • chcesz montować czujniki kierowcom jak juz teraz ich brakuje

      będziesz mieć opomiarowane autobusy, które nie wyjeżdżają z bazy :D

      • 8 0

    • Zainstaluj sobie kamerkę na głowie

      • 9 2

    • Może ty pomyliłeś Ferrari z autobusem (2)

      I to, i to czerwone. puknij się w łeb. Autobusem przyspieszać gwałtownie. Hahaha

      • 8 3

      • Spalinowym, faktycznie się nie da, bo diesle nie mają prawie wcale momentu.

        Ale mamy małe elektryczne autobusy, w których to całkiem prawdopodobne.

        • 2 7

      • Tak. Są też małe autobusiki takie na 8-10 pasażerów

        • 1 0

    • i wtedy w ogóle nikt nie będzie chciał pracować w kanciapie naszpikowanej kamerami oraz czujnikami....

      • 2 1

    • pasażerowie są autach, a w autobusach to ziemniaki

      • 0 0

    • A napisz prosze, po co te kamery? Ja się wcale nie dziwię, że młodzi nie chcą pracować jak mają tak durnych szefów, że chcą ich na każdym kroku kontrolować. Przecież wy jesteście psychicznie chorzy wszyscy ! Pewnie za pieniądze, to ty nawet do toalety chodzisz z kamerą dla szefuńcia. Wazeliniarze !

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane