• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (256)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Gomułka

    Łysicki kobieca strona Gaitu nie wypał ;50+; nie wypał może zróbcie 70+ bo jak widzę co nie których jeżdżą na liniach to zastanawiam się kto im dał uprawnienia.

    • 9 0

  • Kogoś grubo pogięło w tym GAiT.

    • 20 0

  • (3)

    Dlaczego gait nie ma pieniędzy na podwyżki ? Wystarczy dać 1500zł więcej i od razu kierowcy się znajdą. Przecież gait jest bogate 1 autobus na wodór kupili za 17 mln zł ! A tysiaka więcej na kierowcę nie ma ?

    • 23 1

    • I cyk 50 groszy za hejcik polityczny wpadło (2)

      Przestać te kłamstwa wypisywać o autobusach wodorowych, albo napisz jasno że w te 17 mln wchodzi paliwo i naprawy za 10 lat.

      • 0 7

      • 130 mln wydano za falę, plus utrzymanie 30mln rocznie. Mozna by za te pieniądze uzdrowic komunikacje miejską.

        • 9 0

      • Mercedesy tez kupili z serwisem i nikt niczego nie naprawia

        • 1 0

  • Oj, będzie się działo...

    Szczególnie na buspasach.

    • 9 0

  • kochani kierowcy ! wasze podwyżki zostały przeznaczone na kasowniki fala

    pieniędzy nie ma i nie będzie. Niedługo 14 latków zatrudnią bo nikt za takie grosze nie bedzie jeżdził

    • 25 0

  • No jasne zmieńmy wszystko tylko nie wyplate

    • 16 0

  • (1)

    Dulkiewicz naród na różne sposoby chce wybić!czy ja jest w stanie zatrzymać,z Gdańska zrobiła już śmietnisko!jej mowa i podjęte decyzje to nic innego jak nienawiść do Polaków,hetero i katolików!jej profesorowie pewnie są bardzo dumni!

    • 10 1

    • Taka jest linia jej partii PO

      Biały Polak hetero a tym bardziej katolik to najgorszy wróg i ich trzeba "opiłować z przywilejów" tak mówił jej kolega partyjny obecny minister sportu.

      • 2 0

  • Artykuł o autobusach, a zdjęcie z ciągnika rolniczego, brawo autor ;)

    • 10 0

  • Ja pójdę o krok dalej i zaproponuje 16 lat jako wiek do kierowania autobusem miejskim.

    • 10 0

  • To bardzo odpowiedzialna praca.

    18latkowie nie są odpowiedzialni. To w tym wieku robi się najgłupsze rzeczy.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane