• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (256)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Mam zięcia Angola.

    Był w brytyjskiej armii i uzyskał mnóstwo uprawnień, np. do kierowania ciężkimi pojazdami, autobusami poniżej minimalnego wieku. Ale przy pierwszej próbie jazdy na podwójnym gazie traci się wszystkie uprawnienia! I to całkiem dobrze działa.

    • 2 0

  • 18-latkowie kierowcami autobusów?

    W znaczącej większości są to ludzie jeszcze nieodpowiedzialni lub odpowiedzialności nierozumiejący. Uświadomienie ich o odpowiedzialności za życie i zdrowie innych ludzi będzie trudnym procesem, który powinien być istotnym elementem szkolenia

    • 6 0

  • Poseł mija się z prawda

    Wszystkie statystyki w Polsce pokazują, że młodzi kierowcy są bardziej skłonni do ryzyka i powodują więcej więcej wypadków. Szczególnie w transporcie publicznym ważne jest doświadczenie, a nie zielony liść.

    • 6 0

  • 18 latek to roweru nie umie prowadzić, a co dopiero autobus .Tu potrzeba doświadczonego kierowcy i zapłaty godnej

    • 7 0

  • Wiechu Topinambur

    Oby tak było.Wieku ludzi mających 18 lat marzy aby zacząć pracę jako kierowca autobusu za najniższą krajową.

    • 2 0

  • ekonomia kosztem bezpieczeństwa

    przeciętny 18 latek nie tylko nie powinien prowadzić autobusu, ale także nie powininen miec uprawnień do prowadzenia samochodu powyżej pewnej mocy. Mentalnie to nie są jeszcze osoby dorosłe, takie cechy jak wyobraźnia, poczucie obowiązku, odpowoedzialnośc jeszcze się u nich nie wykształciły do końca

    • 11 2

  • Super i jeszcze jedno, (2)

    do Sejmu RP ograniczenie górnego wieku do max 40 lat ponieważ wszystkie ''dziadki'' powyżej 40-tki już swoje zrobiły i teraz niech młodzi decydują o swojej przyszłości.

    • 8 6

    • Byle nie wpuszczać takich jak ty, bo po 60 to wprowadziłbyś obowiązkową eutanazje. Powszechny wiek emerytalny to 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn i to mogłaby być górna granica wieku dla kandydatów do sejmu i senatu.

      • 1 1

    • Prawda

      Prawda ! Polać mu :)

      • 0 0

  • To czemu na zdjęciu dziewczyna w traktorze?

    • 3 0

  • Wystarczy podnieść wynagrodzenie i znajdą się kierowcy. Z doświadczeniem za kółkiem!!!

    Jak można powierzyć życie i zdrowie 100 osób komuś bez choć kilkuletniego doświadczenia?
    Co za chory pomysł

    • 13 0

  • coś jej się pomieszało w głowie

    totalnie głupi pomysł

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane