• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (275)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Strach się bać

    • 1 0

  • popieram

    Cóż złego może się wydarzyć ? ;p

    • 0 3

  • W mojej opinii

    18latek dopiero uczy się tak na prawdę jeździć osobowka, a gdzie od razu rzucać go na wielki autobus. Można pomyśleć o obniżeniu wieku, ale pod warunkiem że będzie mieć czynne prawo jazdy kategorii B od min. Roku lub dwóch.

    • 0 1

  • Dajcie lepszą kasę kierowcom

    to od razu się chętni do pracy znajdą. Ot problem rozwiązany

    • 7 0

  • Co to za pomysł? Dzieci mają wozić ludzi. To ja wtedy już stawiam tylko na auto. Niech pomyślą o podwyżkach za odpowiedzialną pracę to i znajdą się zawodowi kierowcy odpowiedni do tej pracy.

    • 7 0

  • "Łatanie dziur"....

    Jak chcą "załatać dziurę" w braku kierowców to poprostu niech dadzą godne wynagrodzenie za tak trudną i niewdzięczną pracę jaką jest praca kierowcy autobusu miejskiego. Nie dość, że pracują w trudnych godzinach, w święta, ciągle pod kamerami, nie mają godnych warunków żeby zjeść posiłek- o ile nie stali w korkach i nie przepadła przerwa, to jeszcze nie raz muszą znosić nieogarniętych pasażerów, Poza tym za wszystko obcinają z premii i tak można wymieniać i wymieniać. A wystarczyłoby docenić i zapłacić im jak należy i wtedy kierowców by nie brakowało.
    A młody człowiek niech zdobędzie trochę doświadczenia w prowadzeniu osobówki i w życiu, a nie do wożenia ludzi... pomysł tragiczny oby nie przeszedł

    • 11 0

  • Kiedys sensnacja byla wiadomosc, że kobiety

    Prowadzą autobusy, później że hindusi i Białorusini,
    Teraz szokują nas 18 latkowie że kółkiem autobusu.
    Za kilka lat przeczytamy o 18letnich hindusach i Białorusinach za kółkiem...
    A potem jeszcze będzie news, że miasto wydało 400 mln na nowe autonomiczne autobusy bo brakuje kierowców.
    A wystarczyłoby podnieść głodowe place kierowcom i jeździliby Polacy - Gdańszczanie/ Gdynianie z 10 i 20 letnim doświadczeniem

    • 11 0

  • Towarzystwa ubezpieczeniowe widzą różnice, UM nie. (1)

    Widocznie życiem pasażerów można ryzykować.

    • 12 0

    • TU liczy pieniądze, UM nie

      • 1 0

  • Posłanka lewizny niech się lepiej zastanowi czemu ludzie nie chcą pracować jako kierowcy komunikacji miejskiej

    A te badania o tym że 18-latkowie nie powodują wiekszych zagrożeń to jakaś nowa myśl, niech prześlą to do firm ubezpieczeniowych, które naliczają wyższe składki młodym kierowcom. Pod konkretną tezę zawsze sie znajdą badania z potrzebnymi wynikami. Nawet gdyby miały stać w sprzeczności z innymi równie rzetelnymi badaniami.

    • 7 0

  • Mlodzi przychodza i szybko znikaja. Nie chca wstawac o 2 w nocy, wracac po polnocy na baze, nie miec wolnych weekendow i urlopow planowanychrzez GAiT "bo tak". Do tego ciagle telefony aby przyjac w dniu wolnym bo brak kierowcow.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane