• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (275)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Czy do wożenia ludzi nie potrzeba doświadczenia? (1)

    Każdy z ulicy może wozić tysiące osób każdego dnia?

    • 2 0

    • Robisz kurs i jezdzisz. Jakie doswiadczenie? Wozenia autobusem powietrza?

      • 0 1

  • Pomysł niezgodny z przepisami (1)

    18-letnia osoba otrzymująca prawo jazdy powinna przez okreslony czas prowadzić pojazd pod nadzorem starszej osoby ,co to za pomysł nowego kierownictwa.

    • 2 0

    • Jakimi przepisami? Zrodlo?

      • 0 0

  • Tu trzeba zaczac od wynagradzania kierowcow za prace. A obecnie kierowca zarabia kilkanascie groszy na godzine powyzej stawki minimalnej.

    • 5 0

  • Kiedyś trzeba było mieć doświadczenie

    Żeby dostać prawo jazdy D trzeba było mieć C i kilka lat praktyki. Ale to było za komuny. Teraz są sami młodzi i zdolni, a do tego wolni i swawolni

    • 6 1

  • ?

    Od 16 czy od 18 to podobnie widzimy jacy są młodzi ! Czy będzie wstawał do pracy na 2 ,3 godzinę jak chodzą do szkoły tylko żeby nieprzekroczyć 50% absencji!? Co innego jak to by były szkoły zawodowe przy ZTM jak kiedyś gdzie szkolono kierowców i mechaników!!

    • 2 0

  • Niech zatrudniają imigrantów, skoro brakuje kierowców. (2)

    Polacy sami sobie stwarzają problemy.

    • 3 2

    • Biora jak leci ale chetnych za te grosze nie ma

      • 0 0

    • Mieli taki pomysl ale chetnych brak

      • 0 0

  • Myslę ze tak (1)

    Doświadczony 19 letni szyper dał radę w zeszlym roku na Motławie, to i 18 letni kierowca da radę.
    A na pilota samolotu to obnizylbym do 12 lat.

    • 9 1

    • Zgadza się . 12 latkowie doskonale radzą sobie w grach.

      • 1 0

  • ubezpieczenia do góry

    bilety również

    • 2 0

  • a dlaczego na zdjęciu jest dziewczyna w traktorze? (1)

    skoro artykuł jest o autobusach

    • 5 0

    • taki POziom.

      • 2 0

  • Świetny taki pracownik: "nie widzi przeszkód".

    Zero doświadczenia. Zero wyobraźni. No to może autonomiczne puścić, czy ludzi z poważnymi inwalidztwami lub zaburzeniami. Dziewięćdziesięciolatek też się nada, może i lepiej bo robienie selfie sobie odpuści.

    Nie mam nic do młodych, w końcu sama byłam, dzieci mi tego wieku dobiegają.... Ale właśnie dlatego wiem, że to nie wiek, gdy ogarnia się wszystkie czynniki, myśli odpowiedzialnie za wszystkich uczestników ruchu, skupia na właściwych czynnikach przy jednoczesnej podzielności uwagi (nie, nie na TikTok, nie na dziewczynę/chłopaka).

    Bliscy szczyla na quadzie, niby-strażaka, który się wpakował pod pociąg, coś o tym wiedzą.

    A tymczasem ruch coraz większy, pojazdy cichsze a szybsze, młodzież coraz mniej sprawnie myśląca (popcornowe mózgi od gapienia się w monitory).
    Może testy psychometryczne też więc złagodzą?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane