• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (285)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli ostatecznie pora przesiąść się...

    ... z autobusów do samochodu ;)

    • 7 1

  • coraz głupsze pomysły

    • 6 0

  • (1)

    Kiedyś aby zostać taksówkarzem - a nie kierowcą autobusu trzeba było mieć 2 lata praktyki na ciężarówce. A dziś chcą powierzyć życie ludzi 18 latkom ? Trochę przegięcie.

    • 11 0

    • Dzis do bycia taksowkarzem nawet prawka nie trzeba miec i mowic po polsku

      • 3 1

  • Jestem za tym, aby młodych ludzi przyuczać do zawodu pod pewnymi wszakże warunkami:

    Po pierwsze - bardzo dokładne testy psychologiczne, które wyjaśnią, czy dana osoba jest odpowiedzialna. Po drugie - bardzo dokładne badania na obecność alko i narkotyków w organizmie; jakiekolwiek, nawet śladowe ilości eliminują kandydata. Po trzecie wreszcie nauka - najpierw, po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu jako pomocnik kierowcy, następnie jako kierowca, ale przez pierwsze miesiące pracy pod okiem instruktora, a samodzielnie dopiero wtedy, gdy kandydat uzyska pozytywną opinię. Swojego czasu pracowałem jako dyspozytor transportu d dużej bazie (150 jednostek do rozdysponowania każdego dnia) i pamiętam, że opisane przeze mnie powyżej praktyki zdawały egzamin. Ponadto prowadzona była wyrywkowa kontrola kierowców na trzeźwość, przy pomocy "balonika", bo wtedy jeszcze nie było alkomatów, ale nikt nie przychodził do pracy "wczorajszy", bo nie wiedział, czy na niego nie trafi. jeżeli ktoś był po spożyciu, to wylatywał na bruk i żadnej pracy nie dostał - o to starała się kadrowa - chyba, że gdzieś pokątnie na czarno, ale to była sprawa właściciela firmy. Reasumując, nie wszystko było złe w poprzednim ustroju, były takie procedury, z których do dziś można czerpać wzorce. Oj, rozpisałem się, ale myślę, że z sensem. Pozdrawiam Forumowiczów.

    • 6 0

  • Niech najpierw wymienią te rupiecie

    18 czy 20 letni Solaris i daj go młodemu jak to szarpie i buja jak na sztormie,co chwilę kierowca wychodzi i grzebie coś przy rupieciu ,dadzą młodego to połowa złomu nie wyjedzie, młodzi to jerzdzą nowymi autobusami bo z gratami nie dają rady! Wystarczy popatrzeć!

    • 4 0

  • Jak mają poukładane

    w głowie to dlaczego nie ,dobiegam do siedemdziesiątki prawko zrobiłam w wieku lat szesnastu a do dziś pamiętam jak instruktor powiedział że auto służy do przemieszczania a nie do świrowania i popisy trzeba zostawić dla cyrkowców

    • 0 0

  • Nie tędy droga

    I to ma być innowacyjność ? rząd zamiast myśleć nad zmianą przepisów obniżającą wiek, powinien zacząć myśleć nad zmianą przepisów dotyczącą poruszania się po drogach autonomicznych pojazdów. Chodzi o to, by wreszcie było odwrotnie, czyli przepisy wyprzedzały możliwości techniczne. Swoją drogą nie wiem, czy jako 18-stolatek zdecydowałbym się na pracę jako zawodowy kierowca, bo mogłoby się okazać, że przed 40-stką musiałbym się przekwalifikować...

    • 0 0

  • Super

    Nie widzę przeciwskazań. Skoro zdasz egzamin pozytywnie, to w czym problem? Czy to 18-to czy 21-latek to nie stanowi o rozsądku czy braku odpowiedzialności. Znam starsze osoby, które nie mają za grosz w/w cech

    • 2 8

  • gdański wyzysk ponad wszystko, bezpieczństwo na boczny tor.

    mniej sie zaplaci i niech jezdza, co bedzie to bedzie.

    • 2 0

  • Skrajnie nieodpowiedzialny pomysł

    Aby bezpiecznie prowadzić autobus nie wystarczy zrobić kurs. Poza tym jak wiemy to młodzi i niedoświadczeni kierowcy są najczęściej sprawcami wypadków. Uważam że pomysł by tak młodzi ludzie odpowiadali za życie i bezpieczeństwo tak wielu osób jest szczególnie nieodpowiedzialne i niesie za duże zagrożenie w ruchu lądowym.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane