• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (285)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

  • Przestańmy już tam chuchać na te dzieciaki. Z każdym pokoleniem jest gorzej. Jak mają stać się odpowiedzialne jeśli nie dajemy im szans? Jasne, z zasady młody jest bardziej impulsywny i nieodpowiedzialny, za to stary ma dłuższy czas reakcji czy słabsze zmysły. Idealnie nie będzie. Możemy sobie dalej narzekać na młodych, ale blokowanie ich tylko dlatego, że mamy swoje uprzedzenia jest nie fair.

    Z resztą to raczej nie jest tak kusząca oferta pracy dla 18latków żeby zaraz tłumnie mieli się na nią rzucić.

    • 1 0

  • Ta 18 letnia pani ze zdjęcia to siedzi w ciągniku rolniczym zwanym traktorem (1)

    Może by trochę patrzeć co się wrzuca w zdjęcia ilustracyjne

    • 1 0

    • No przecież 18latkowie jeszcze nie mogą prowadzić autobusu, więc nie ma zdjęcia 18latki za kierownicą zbiorkomowego busa

      • 0 1

  • Śmieszne , dobrze wiedzą że kwestia to pensja. Na pewno jest za niska do odpowiedzialności stąd brakuje pracowników.

    • 3 0

  • Zielony listek na szybę i ...

    ...Następny przystanek... Dworzec

    • 5 1

  • Głupota

    To jest wiek, gdzie się imprezuje, zawala noce, robi naprawdę dużo głupot. Już widze, młody koleś po całonocnej imprezie, może po dragach albo osrtym alko będzie woził tysiące ludzi. Albo zerwie z dziewczyna i z nerwów będzie wyżywał sie podczas jazdy. Nie mówie juz o konfliktowych sytuacjach w autobusach, gdzie trzeba często wykazać się dojrzałościa i dyplomacją. To gratulacje za durny pomysł.

    • 8 0

  • Boze chron pasazerow

    • 3 1

  • a dlaczego nie 80 latkowie?

    • 3 0

  • Zacznijcie płacić a nie udawać (3)

    Zacznijcie płacić 7000-8000 tyś na rękę to i chętni się znajdą.
    Za 4800 byście chcieli mieć pracownika co w środku nocy, świątek piątek i bez weekendów ma zasuwać po 10 godzin.

    Jeszcze więcej przejść naziemnych, wąskich ulic i przystanków co 200metrów.

    • 13 2

    • nigdy robol tyle nie zarobi (1)

      • 0 2

      • To roboli ni będzie...jak widać

        • 1 0

    • 7-8 to by bylo za ta prace dobre kilka lat temu ale nie dxisiaj

      • 0 0

  • Będzie się działo! Zwłaszcza w firmie z Pogórza gdzie już jeden z nich pomylił trasę, a drugi jest 5 min. przed czasem (łysy)

    • 2 2

  • A dlaczego tylko 18-letni? 15-latek tez da radę!

    Szaleństwo koalicji 13 grudnia trwa dalej i coraz mocniej się rozkręca...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane