• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (275)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • To nie o wiek chodzi... (1)

    Dlaczego jest nadmierna ilość wakatów? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta...chodzi o wynagrodzenia za pracę gdyby były wysokie nie brakowało by rąk do pracy i żadne nowelizacje przepisów nie są potrzebne poprostu trzeba odpowiednio wynagradzać i tyle

    • 7 0

    • Dokladnie tak. Ludzie odchodza bo w stosunku do obciazenia praca zarabiaja grosze

      • 2 0

  • Problem tkwi w rozdawnictwie

    Pisowskie złodzieje zaczeli rozdawać nie swoje pieniądze na lewo i prawo do tego wszelka pomoc ukrainskim banderowcom to dziwota że brak rąk do pracy. Deportacja ukrainców i pierwszeństwo w zatrudnianiu obywateli Polski. Jeśli chodzi o pracę zawodowego kierowcy od 18 roku życia to proponuję wziąć daleki rozbieg i pierd··nąć barana w ścianę bo tylkmo d**il bez pojęcia o takiej pracy może wymyślić takie rzeczy

    • 1 2

  • To nie jest kwestia wieku tylko pieniedzy. Taki GAiT daje 29zl brutto na godzine, praca 7 dni w tygodniu, zmiany ranne, popoludniowe, calodzienne, brak dni wolnych, brak mozliwosci zaplanowania urlopu. Autobusy bez AC wiec kazde uszkodzenie pokrywa kierowca.

    • 3 0

  • To nie sprawiwdliwe.

    Chcą zmienić przepisy bo nie ma ludzi do pracy. Gdy 15 lat temu ja zaczynałem to były kastingi i wybierano do pracy tylko najlepszych. Było tak duże bezrobocie, że ciężko było o jaką kolwiek pracę.

    • 1 1

  • Ale pójdźmy dalej!

    Pasażerowie powinni wyznaczać spośród siebie kierowcę! I nie powinno być żadnych obostrzeń!

    • 5 0

  • Jeżeli nie wiesz co chodzi to...

    Chodzi o pieniądze. Ludzie do 26 roku życia to tzw. tania siła robocza i to w każdej branży. Problem w tym, że niektóre stanowiska wymagają odpowiedzialności a nie oszczędności...

    • 2 0

  • Należy pójść dalej i zlikwidować wymóg posiadania prawa jazdy (1)

    no i niech 15 latkowie już sobie pokierują.....

    • 2 0

    • Racja, jak na Uberze

      • 0 0

  • Życzę

    powodzenia, niedojrzali i bez doświadczenia życiowego. Geniusz to wymyśla..

    • 0 0

  • Odpowiedzialność (2)

    Mam nadzieję, że za potencjalną utratę zdrowia lub życia w momencie takiego zdarzenia którego sprawcą będzie taki 18-o latek pracujący w ZTM pełną odpowiedzialność będzie ponosiła również osoba która dopuściła do prowadzenia kilku tonowego pojazdu w ludźmi w środku taką nie doświadczoną w ruchu drogowym osobę,

    • 1 1

    • Kierowcy nie pracuja w ZTM

      • 0 0

    • A 50 latek, ktory wlasnie zrobil prawko na autobus jest doswiadczony?

      • 1 0

  • (1)

    Młodzi długo by nie popracowali w GAiT, bo starsi kierowcy co żyją cały czas przeszłością by ich zakatowali.

    • 2 1

    • Ci taa, oni caly czas zyja Ikarusami i tym jak to koedys bylo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane