• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (275)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • Wystarczy podnieść pensje s kierowcy się znajdą!!!!!

    • 4 1

  • Cięcia, cięcia, cięcia...

    Równamy w dół i poziomem gonimy Afrykę! Mamy już pojęcie neo zawodów począwszy od polityków,poprzez lekarzy bez zweryfikowanych dyplomów, sędziów, pielęgniarek, taksówkarzy,itp,itd. Zdążamy do poziomu kreta na Żuławach i...idzie nam coraz lepiej. Teraz będą nas wozić uczniaki na "umowę zlecenie",w czasie dużej przerwy i to już zakrawa na skrajny i**otyzm. Powierzenie życia ok 100 pasażerów 18-to latkowi,może nakazać tylko urzędnik zza biurka, który sam niczym nie ryzykuje! Widocznie w UM promują filmy o komunikacji w Indiach i Bangladeszu. Tam katastrofy są na porządku dziennym. Tyle tylko, że tam jest miliard ludzi...a w Polsce (do wiadomości UM), znacznie mniej i nie trzeba starać się wybić pasażerów _do nogi",chociaż prawdopodobnie, w/g urzędników,uzdrowiloby to rynek przewozowy! Błagam, zatrzymajcie umysły chociaż na granicy z Afryką!

    • 4 0

  • Super pomysł?????

    Obcokrajowcy i dzieci.

    • 3 0

  • Każdy poseł, zanim zacznie pracę w Sejmie

    powinien być kierowany na psychotesty.

    • 4 0

  • (1)

    Lepiej doświadczonym kierowcom zwiększcie pensje. Doświadczenie powinno być premiowanie, a nie żeby jakiś dzieciak po szkole już się domagał pensji jak za 20lat stażu pracy;/

    • 8 0

    • No domaga się takiej pensji, bo wie że na podwyżkę w przyszłości raczej nie ma co liczyć, jeśli nie zmieni pracy

      Więc to nie wina mlodego, tylko pracodawcy.

      • 1 0

  • Za chwilę będziemy mieli dosyć chętnych do pracy emigrantów z tzw relokacji (1)

    • 3 1

    • Oni nie pracuja

      • 0 0

  • Przy tych zarobkach

    Powinni sprowadzać kierowców z indii i filipin

    • 6 0

  • Który Młody przyjdzie pracować w takich warunkach? (1)

    Nie dość, że ogromna odpowiedzialność finansowa za sprzęt odpowiedzialność za ludzi w środku autobusu i wokół autobusu obowiązuje kodeks drogowy, kodeks karny, kodeks cywilny, kodeks pracy, wstawanie o 2 nad ranem albo kładzenie się spać o 3 nad ranem, urlop w sezonie letnim raz na 5 lat, nieadekwatne zarobki do wykonywanej pracy i traktowanie gorzej niż psa. Tyle mają do zaoferowania Trojmiejskie Spółki Miejskie w zatrudnieniu na stanowisku kierowcy/motorniczego. Co ktoś przyjdzie popracuje miesiąc lub dwa miesiące to odchodzi stąd. A o 40 kierowcach na kursie to słyszę od stycznia. To co oni za kurs robią że to już 7 miesięcy trwa?

    • 6 0

    • Tam mest kurs za kursem zle jak 10 zdobedzie uprawnienia to znikaja bez wiesci. Byl przypadek, ze kurs skonczylo 15 osob i nie podjal pracy zaden

      • 2 0

  • GAiT od lat ta sama spiewka o 40 kierowcach. Niech powiedza, ze z takiego kursu prace podejmuje dwoch. Problemem nie mest brak ludzi na rynku pracy tylko niskie pensje

    • 3 0

  • jezdziłem trochę.... (1)

    w gajcie i odszedłem.
    Dosyć miałem telefonów o przyjście do pracy z tzw wolnego.Nie zawsze można czas poświecić na dodatkową prace.
    A konsekwencje mają opanowane 10-go wypłata pomniejszona o 20-30% premii.
    Nikt nie wyjaśni powodu takiego potraktowania.
    Atmosfera drastycznie pogorszyła się po nadaniu na prezesa łysickiego.Ten to nikogo nie szanuje, z nikim nie porozmawia o problemach.Coś mu jego sygnaliści szczególnie wyróżniani przy premiach i nagrodach donoszą.To wtedy następuje urzędnicza reakcji wyda zarządzenie anty mobingowe,zatrudni psychologa a szara rzeczywistość pozostaje bez zmian,to nie poprawia atmosfery ani wizerunku.Czas na radykalne zmiany zarządzających.

    • 4 0

    • Akurat

      Psycholog to najlepsze co w tej firmie moglo sie zdarzyc

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane