• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18-latkowie poprowadzą miejskie autobusy? Jest taki pomysł

Szymon Zięba
22 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (275)
18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej. 18-latka za kierownicą autobusu miejskiego? To możliwe - o ile resort infrastruktury pozytywnie odniesie się do interpelacji poselskiej.

Niewykluczone, że tramwaje, autobusy i trolejbusy będą mogły prowadzić również osoby, które skończyły 18 lat i mają wyrobione odpowiednie uprawnienia. Obecne przepisy zezwalają na to dopiero kierowcom o trzy lata starszym. Sprawdziliśmy, co o obniżeniu wieku myślą pracownicy trójmiejskich spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską.





Ile mają lat kierowcy komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni?



Podoba ci się pomysł obniżenia wieku dla kierowców komunikacji miejskiej?

Obecnie średni wiek kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów to 46 lat. Młodsi są motorniczowie - tutaj średnia wynosi 40 lat.

W Gdyni średnia wieku kierowców waha się między 48,5 a 49 lat.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, motorniczym lub kierowcą autobusu może zostać osoba, która ukończy 21 lat - mimo że prawo jazdy kategorii C i C+E, uprawniające do prowadzenia ciężarówek, w niektórych przypadkach mogą "wyrobić" sobie już 18-latkowie (wcześniej muszą uzyskać jednak świadectwo kwalifikacji zawodowej).

To między innymi na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która zwróciła się z oficjalną interpelacją poselską do Ministra Infrastruktury. Wskazuje, że branża boryka się obecnie z nadmierną liczbą wakatów, a dodatkowe trzy roczniki pozwolą "załatać" tę dziurę.

Obniżenie wieku na kierowcę i motorniczego. Argumenty posłanki



W swojej interpelacji posłanka Matysiak przywołuje:

  • postulat Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, który już w zeszłym roku proponował obniżenie wymaganego wieku dla kierowców autobusów.
  • Posłanka powołuje się również na badania Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, które sugerują, że młody wiek kierowców zawodowych nie zwiększa ryzyka na drodze.


Jak relacjonuje posłanka, Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku informowało, że analizuje możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. Decyzja miała być uzależniona od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy.

Posłanka Matysiak w swojej interpelacji pyta Ministra Infrastruktury o aktualny stan prac nad tą kwestią.



Skoro sprawie nadano oficjalny bieg, postanowiliśmy sprawdzić, co o pomyśle sądzą przedstawiciele trójmiejskiej komunikacji miejskiej.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje: młodsi kierowcy? To pomysł warty rozważenia



- To zagadnienie znajdujące się w gestii ustawodawców i decyzje tego dotyczące powinny i na pewno są podejmowane w oparciu o badania i opinie specjalistów, w tym m.in. psychologów transportu, specjalistów ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, etc. Niemniej jest to zagadnienie warte rozważenia - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Czy obniżenie wieku wpłynęłoby pozytywnie na braki kadrowe w gdańskiej komunikacji miejskiej? Rzeczniczka GAiT podkreśla, że "sytuacja spółki jest stabilna, spółka realizuje wszystkie zlecone przez organizatora transportu zadania."

GAiT planuje zatrudnienie 40 nowych kierowców. Już się szkolą



- Plany zatrudnienia uwzględniają naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, urlopy rodzicielskie. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach. I tak, w grupie motorniczych aktualnie nie prowadzimy rekrutacji, natomiast w grupie kierowców w najbliższym czasie planowane jest zatrudnienie ok. 40 nowych kierowców - osoby te są już w trakcie kursu na kierowcę autobusu bądź zakończyły kurs i niebawem zdawać będą egzamin lub są już po zdanym egzaminie i trwa procedura ich zatrudnienia, a kolejne osoby - już po kwalifikacji - wkrótce rozpoczną kurs - mówi Anna Dobrowolska.

GAiT posiada własny ośrodek, gdzie na finansowanych przez spółkę kursach szkoleni są nowi kierowcy.

- Rekrutacja na stanowiska kierowców autobusów prowadzona jest cały czas i w perspektywie przyszłego roku planujemy obsadzić jeszcze 20 etatów - dodaje rzecznik GAiT.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w reakcji na nasze pytania, o zdanie zapytał spółki komunalne, które odpowiadają za 79 proc. przewozów.

W Gdyni niektórzy są "za", a większość "przeciw". Powód? Nastolatkom brakuje odpowiedzialności



Tylko jedna z ośmiu firm była "za" obniżeniem wieku - właśnie ze względu na brak kierowców na rynku. Jej przedstawiciele podkreślili jednak również, że "są argumenty", które przemawiają za tym, by zmian nie dokonywać.

Pozostałe spółki zwróciły uwagę, że do przewozu pasażerów jest wymagana odpowiedzialność, przynajmniej minimalne doświadczenie w ruchu drogowym oraz rozsądek - a od 18-latka trudno oczekiwać wymienionych cech.

Obecnie, łącznie w gdyńskich spółkach komunalnych brakuje ponad 40 kierowców.

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • To nie brak ludzi tylko brak odpowiedniego wynagrodzenia za ta prace

    • 4 2

  • Jak będą mogli kierować smartfonem

    To może dadzą rade ;)

    • 6 0

  • Ta posłanka nie ma pojęcia, jak ciężka i stresująca jest to praca. 18 latek bez żadnego doświadczenia w prowadzenia samochodu, nie nadaje się do kierowania autobusem z pasażerami.

    • 10 0

  • co wy się teraz tak dziwicie,

    według nowej lewicy w związkach jednopłciowych rodzi się tyle samo dzieci co w związkach mieszanych...
    to i posłanka z tej partii, Paulina Matysiak, uważa że 18latek też może prowadzić autobus. Czego nie rozumiecie?

    • 7 1

  • co tu się w tym kraju odp.....ala

    kolorowy cyrk

    • 6 0

  • Posłanka oslanka porażka baba bez wyobrażni

    • 6 0

  • Co za brednie?

    Praca na stanowisku kierowcy autobusu czy tramwaju to rozwożenie posiłków. Trzeba mieć problem z myśleniem, aby obniżyć wiek do 18 lat, aby móc uzyskać prawo jazdy kat C lub D. Chyba ktoś zapomniał choćby o Grenoble, gd,ie "młody doświadczony" doprowadził wiadomo do czego. To nie jest praca dla młodzieży. Zanim ktoś wpadnie na taki pomysł to niech najpierw spróbuje czym to pachnie. To kompletne nieporozumienie.

    • 3 2

  • pomijajac niskie place, glowna przyczyna problemow z brakiem pracownikow to relacje wewnatrz firmy...

    Mentalnosc rodem z "renoma" to znak firmowy Gdanska i urzedniczego "jasniepanstwa" za pieniadze mieszkancow.

    Bez ryzyka, bez odpowiedzialnosci, to i bez jakiegokolwiek umiaru. Jesli w przypadku jakoegokolwiek problemu, glownym kozlem ofiarnym staje sie pracownik, nawet lepsze place nie ustabilizuja zalogi.

    Siegaja po mlodziakow, bo mysla ze zastrasza niedoswiadczonych zoltodziobow, ale zapominaja, ze to pokolenie jeszcze niedostatku nie zaznalo i ma wylane na takie gierki.

    • 5 0

  • to będzie wesoło i jeszcze marychę darmo rozdawajcie (1)

    • 8 1

    • no jakoś tym autobusem trzeba będzie jechać

      bez trawy nie da rady

      • 1 0

  • 17695 osób nie może się mylić :D

    Paulina Matysiak - Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
    Wybrana dnia: 15-10-2023
    Lista: Nowa Lewica
    Okręg wyborczy: 11 Sieradz
    Liczba głosów: 17695

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane